|
|
|
|---|---|
|
Hej, Funkar Castrol Magnatech 5w-40 C3 till denna motor? Tänkte göra ett extra oljebyte och den fanns till bra pris. | |
| Den saknar Bmw LL04 klassificering vill jag minnas. Mao rekommenderas den ej. | |
|
...i övrigt är grundtipset att inte använda Magnatec-oljorna då de har en tendens att få motorerna att ticka. De är för övrigt inga "äkta" helsyntetiska oljor utan bara hydrocrackade högraffinerade mineraloljor. Det finns mängder av riktigt bra oljor som är äkta helsyntetiska till riktigt bra priser från Tyskland. T ex. Aral SuperTronic 0W40 som är LL04-klassad; ca 1200 kr inklusive frakt för 20 liter. Kan köpas från olika ställen, varav ett av de "smidigaste" är dackonline.se Att göra ett extra oljebyte mellan "stipulerade byten" är hälsokost för motorn! :) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok, tack för infon. Stod att den var Bmw LL04 klassad dock. | |
|
Castrol Magnatech 5w-40 uppfyller ACEA C3 så den borde vara ok? |
|
|
Men Magnatec var ju ingen riktig helsyntet , om det nu är en nackdel? Tror jag kör på Motul, ska ju vara bra oljor. Spelar viskositeten någon större roll? Instruktionsboken säger: 0w-30, 0w-40, 5w30 eller 5w-40. 40 är tunnare än 30 eller hur var det? Kommer ju servas tidigt i höst så tjockare nu under sommaren skadar väl inte? Länk |
|
|
Viskositeten anges med klasser vid två temperaturer "Kall"; +40 grader C och "Varm" +100 grader C. Kall är innan "W" (som står för att oljan är vinterkompatibel - vilket i princip alla moderna oljor är) och varm är således efter "W". Man får dock tänka på att inom varje klass (t ex. 0W, 5W, 10W, 15W och (W)20, 30, 40, 50 & 60) har ett visst intervall så en olja kan i realiteten ligga väldigt nära en klass "upp" eller "ner" - för att få reda på det måste man gå in i produktdatablad och kontrollera var SAE-klassernas gränser går - dock lite överkurs för normalkonsumenten... Desto lägre siffror, desto mer lättflytande är oljan vid respektive temperatur. Sedan tillkommer villa lågtemperaturskrav för respektive viskositetsklass, men de kan vi bortse från i praktiken. Så för att summera det hela: en 0W30-olja är tunnare kall och varm än en 5W40-olja, medan en 0W40-olja är tunnare kall och tjockare varm än en 5W30-olja. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Magnatec C3 LL04 klassad yes! Motul är ju erkänt väldigt bra oljor. Ska själv testa Motul vid bytet nu. Kört Castrol 0W30 innan nöjd med den oljan. Men nyfiken på Motul då många rekommenderar detta märke. | |
|
Har kompisar som kör cross och använder Motul då det ska vara det bästa enligt dem. Använder det även i min båtmotor, nyare Suzuki. Nu blir det Motul i BMWn också 😀. Behöver man byta filter också, eller är det overkill? |
|
|
Man bör ALLTID byta filter om man byter olja, annars riskerar man att den nya oljan löser upp smuts från filtret och som då fortsätter ut i motorn. Vill man snåla, är det bättre att bara byta filtret... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Som Johan skriver självklart byter du filter också! | |
|
Nej, kanske dumt att snåla, men jag förstår inte motiveringen att smutsen skulle passera filtret pga att man byter olja. Varför skulle ny olja finfördela smutsen mer än den gamla oljan? Mer logiskt att byta filter för att det börjar sätta igen eller bliir dåligt med tiden och släpper igenom större partiklar. Men det borde väl snarare bero på att smuts och partiklar har brytit ner filtret eller? |
|
| Pew:Vilken Motul hade du tänkt köpa? Jag hitta 5W40 X-Clean för bra pris på däconline. Kollade lite på databladet på denna olja o det verkar vara en riktigt tjock olja om man jämför med flera andra. Bra eller anus vi får se. Jag har lagt beställning iaf. | |
Transocean |
Risken för ett täppt filter är rätt stor med 3000 mils intervaller. Dagens syntetoljor däremot klarar lätt 3000 mil och mycket mer. Så egentligen kunde man hoppa över oljebytet och endast byta filter men eftersom olja är så billig idag så varför snåla. |
| @gaspo, det blev 5w40 för mig också | |
| Jag har 1100mil kvar till nästa oljebyte/service senast 9/9. 8700mil, förra servicen vid 6800mil. | |
|
Så där, då var olja och filter bytt. Kom ju lägligt med 25% rabatt på allt hos Mekonomen i helgen så filtret blev ju billigt det med :) Tycker det låter som motorn går aningens tystare med den nya lite tjockare oljan. Men det kanske är inbillning. |
|
| Alltid trevligt med lite färsk olja :-). Vart det Motul X-clean 5W/40? Bytte själv förra veckan. | |
|
@Gaspo ,Det blev Motul 5W40 X-Clean som sagt. Har ju näst service om dryga fyra månader /1100 mil, men bättre sent än aldrig. (Bilen var avställd under vintern) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.