|
Sida 9 av 10
|
|
|---|---|
Verdi |
Tog bort det där om Sandviken eftersom det är en sån där fråga som är så sjukt polariserande. Är bara dumt att ge sig in i det getingboet. :-) |
|
"Folksams studie är ett PR-trick och inte en studie i den korrekta vetenskapliga bemärkelsen. Vi kan sluta kalla den för studie helt." Ditt enda sakargument i tråden är en bild på en skåpbil som fastnat i en backe. Då sätter jag större tilltro till Folksams rapport. Vad gäller Folksams partiskhet så siktar den väl i så fall på att gynna deras egen ekonomi genom lägre skadekostnader. I så fall torde de argumentera för att deras kunder köper bilar med lägre skaderisk. Inte tvärtom. |
|
|
Varför skulle dom vilja att deras kunder köper bilar med lägre skaderisk? Är premien lika dyr för alla fordon på marknaden? Objekt utan risk gör försäkringsbolag överflödiga. Det är på större och dyrare bilar/båtar/hus som försäkringsbolagen gör sina marginaler, ungefär som allt annat här i livet, "studien" kan lika gärna vara ett steg för hela försäkringsmarknaden i att börja höja premierna för de kapitalstarka kunderna med AWD-bilar. |
|
| Saab9-5. Står du för och tror du verkligen själv på den argumentation du för...? | |
|
Finns det någon här som på allvar tror att antalet olyckor skulle minska om vi nästa vinter kopplade ut 4wd systemet för alla ägare av sådana bilar? PinnenX; en av mina slutsatser är att 4wd bilar har i genomsnitt längre körsträcka vintertid, och körs jämförelsevis mera i vinterväglag. Bl a därav exponeras de mera för olycksrisker. Jag håller med Saab9-5 om att många resonerar här, med stöd bl a av en tidningsartikel från ett försäkringsbolag, som att Ferrari med breda lågprofildäck skulle vara den säkraste vinterbilen. Detta är ungefär samma resonemang som att olycksrisken minskar betydligt om alla måste köra med nedvevade rutor och utan säkerhetsbälte. Jag erkänner utan omsvep att jag i allmänhet kör fortare än de allra flesta. Det är en av orsakerna till att jag valt xDrive. För mig råder ingen som helst tvekan att xDrive gör min bil säkrare än om jag enbart hade rwd. Jag håller det för sannolikt att jag inte är unik. Förare som kör lite fortare väljer oftare 4wd. Då kan man undra om förare som kör lite fortare skulle köra säkrare om de bara hade 2wd?, m h t tidningsartikeln och vissas slutsatser här. Sedan om det innebär att jag kör som en idiot bara för att jag kör lite fortare än de flesta vet jag inte. Men jag vet att jag under mina 38 körkortsår aldrig har varit inblandad i en enda trafikolycka (hittills, peppar, peppar...), det borde väl åtminstone tyda på att jag kör någorlunda säkert i trafiken(?). Återigen undrar jag; finns det någon här som på goda grunder kan påstå att olycksrisken skulle minska om man kopplade ur 4wd och gjorde alla bilar till 2wd? |
|
|
Men åter till TS och rubriken; Nej, xDrive är inte nödvändigt, i princip inte nödvändigt någonstans. Inte heller bilbälte och Airbags är nödvändigt, om du ser till att aldrig krocka. Jag väljer ändå att alltid ta på mig bältet, jag uppskattar att våra bilar har Airbags och vi har gjort medvetna val såväl för mig själv, min fru och våra barn; våra bilar är utrustade med xDrive. |
|
|
Givetvis minskar inte olyckorna om man kopplar ur 4WD, det är ju ett befängt påstående! Problemet ligger inte i den tekniska lösningen med 4WD utan det BETEENDE som det lockar fram hos förarna. Och vice versa kan det mycket väl vara så att fyrhjulsdrivna fordon lockar till sig förare med ett mer utpräglat riskbeteende bara för att de då får ett argument för att rättfärdiga sitt riskfyllda beteende. Det är t ex. väldigt vanligt att SUV-/4WD-förare påstår att "jag behöver inte dubbdäck, för jag har fyrhjulsdrift och tar mig fram ändå!" - och det är just där en stor del av problemet ligger; fyrhjulsdrift ökar framkomligheten och inte minst maskerar den dåligt väglag för föraren som inte upptäcker att det är halt förrän denne behöver bromsa - en fyrhjulsdriven bil bromsar inte bättre än en tvåhjulsdriven dito. Så jag är inte alls förvånad över att folkskams forskare har kommit fram till slutsatsen att fyrhjulsdrift inte minskar olycksrisken utan tvärtom ökar den! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Sluta mata trollen! | |
|
Befängt..? Vissa här påstår ju att de anser det på vetenskapliga grunder fastställt att 2wd är säkrare än 4wd. I så fall måste ju vissa här mena att det vore en intelligent åtgärd att koppla ur 4wd..? |
|
Verdi |
BMW som märke är säkert överrepresenterat i olycksstatistiken också. Betyder det att BMW gör osäkra bilar? Ärligt talat så körde jag mycket fortare med min gamla M550d än med någon annan bil jag haft. Man kände helt enkelt inte av farten. På motorväg kändes 150 km/h som att man låg och körde i laglig fart. På landsväg låg man också och körde för snabbt. Den var tyst och låg stabilt på vägen i alla hastigheter. Otroligt svårt att hålla 70 km/h för det kändes som att man stod stilla. I vår Volvo XC70 så tar det emot att köra för fort. Bilen är ganska lågt växlad och över 110 km/h så varvar den och låter rätt mycket. På kurvig landsväg inbjuder den inte heller till några utsvävningar. Instyrningen är rätt dålig och den känns hopplöst svajig och framtung. Det innebär dock att man håller farten nere och kör säkert. Vi kan ju göra en ny tråd där vi frågar oss "Behövs verkligen en M550d?" Som argument MOT så kan jag anföra trafiksäkerhetsskäl precis som här. En för bra bil invaggar oss i falsk säkerhet och får oss att köra för fort... |
|
OBS OBS OBS OBS BREAKING NEWS Länk Folksam har på vetenskapliga grunder fastställt att BMW har överlägset sämst väggrepp av alla bilar. Det debatteras förvisso om körbeteende kan vara orsaken men för oss här räcker rubriken som otvetydligt bevis att BMW är den mest trafikfarliga bilen som finns. Är det kanske bakhjulsdriften som gör BMW så svåra att hålla kvar på vägbanan? edit: ah, Verdi hann före... |
|
| Visst kan du göra en ny tråd, den kommer bli ganska kort då vi lugnt kan konstatera att M550d inte behövs ur trafiksäkerhetssynpunkt. Motiveringen finns sammanfattad ovanför. *Slut tråd* | |
Verdi |
Keiser, vet inte hur vi hamnade på trafiksäkerhetstemat. Vore ni så dedikerade trafiksäkerheten så att ni ser det som ett argument MOT xDrive så borde ni i så fall köra Toyota. |
|
Appråpå att upprepa sig. Du får själv följa tråden för att se hur det gick till (och hur du ställer samma eller liknande fråga flera gånger). Om man bara köper bil utifrån trafiksäkerhetsaspekten så är det säkerligen ett bra val. Eller Volvo som du nämnde ovan. Knappast något nytt som drivit diskussionen framåt. Som jag skrev tidigare, acceptera och gå vidare! |
|
|
Ulf530, läs mitt inlägg igen lite mer noga... Det är det (mer trafikfarliga) beteendet som förare av fyrhjulsdrivna förare har, som orsakar olyckorna inte det tekniska systemet som gör att bilen driver på alla fyra hjulen. Men visst, kopplar man bort drivningen helt, lär olyckorna minska radikalt! ;) På samma sätt är sportmotorcyklar med +200 hk inte farligare än andra motorcyklar i sig. Men merparten de förare som attraheras av dessa sportmaskiner har ofta ett mycket suicidalt beteende och ibland drar de med sig andra i olyckorna... Rent statistiskt totalskrotas en sportmotorcykel efter ca tre år pga olycka, om inte statistiken har ändrats de senast åren. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B; vi är helt överens och jag förstod vad du menade. Jag riktade mig mer till andra här som tror det vara bevisat att olyckorna skulle minska om man kopplade ur 4wd... På samma sätt som att vissa här verkar mena att en Ferarri med superbreda däck är den säkraste vinterbilen, vilket bevisas av att det enligt ett försäkringsbolags studie inte finns en enda rapporterad vinter-olycka med en sådan. (Nollvisionen kan uppfyllas med ditt förslag: Helt koppla ur all drivning) |
|
|
Bara för sakens skull: Folksam har inte påstått någonting om Ferarri - Saab95 har spekulerat kring detta men det är någon helt annat. Men för all del, visa gärna var du läser detta. Bara för att du upprepar ett fel blir det inte mer rätt! |
|
|
Nej, Folksam har inte påstått något om Ferrari och jag väljer avstå från att granska deras studie. Men jag förutsätter, grundat på min egen sannolikhetsbedömning, att ingen vinterolycka med en Ferrari finns rapporterad i deras studie. På det sätt ni läser studien så skulle det innebära att Ferrari är den säkraste vinterbilen. Min poäng är alltså att vem som helst kan välja att tolka studien så som det passar dem. (Ni som granskat studien, om ni kan visa att Ferrari finns rapporterad i en vinterolycka i denna studie så ska jag gärna korrigera mitt i så fall felaktiga förutsättande. Till skillnad från andra här så har jag nämligen inga som helst problem erkänna om jag har fel.) Keiser; jag försöker följa ditt resonemang och då uppstår min mycket enkla fråga som jag skulle önska att du besvarar med hjälp av ditt eget sunda förnuft: Är det din uppfattning att olyckorna skulle minska om man kopplade ur 4wd och gjorde alla dessa bilar till 2wd? |
|
|
Ulf530: "vilket bevisas av att det enligt ett försäkringsbolags studie inte finns en enda rapporterad vinter-olycka med en sådan." Sluta påstå det då. Du är vidare inte en person jag för en diskussion med av det enkla skälet att det inte (aldrig) leder någonstans. I min värld är du ett sk troll. En studie är gjord av en erfaren trafiksäkerhetsforskare som använt 32000 fall i sin studie och gjort en statistisk analys och kommit till en välgrundad slutsats. För de flesta är fakta mer värt än åsikter, gissningar eller antaganden (läs ditt resonemang) de som kvarstår är inte intressanta att diskutera med då de i allmänhet har en annan agenda eller är faktaresistenta. Kan du inte ta till dig det som står i studien finns det inget hopp att någon här kan förklara det bättre så min rekommendation är (återigen) att du ger upp och går vidare. Alternativet är ju att du presenterar en annan studie som stödjer det du säger, något du inte lyckats med på 9 sidor hittills. Jag tror och hoppas att det var klart nog? I övrigt kan jag bara citera Simone Elkeles: "opinions are like assholes - everybody got one". |
|
| Att ni bara orkar spilla tid på sådan här skit. Själv ska jag avsluta jobbet nu och sticka ut en runda på småvägar med min M2. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.