|
Sida 7 av 10
|
|
|---|---|
|
Lite förtydligande: I en kurva snurrar den främre kardan i xDrive fortare än den bakre. I xDrive-kopplingen snurrar då den ingående axeln långsammare än den utgående till framhjulen. Då kan väl inget moment överföras oavsett slirning? Det är väl först då bakhjulen slirar till som ett moment kan överföras. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Tror att jag ställer bilen nästa vinter och dubbar båda cykeldäcken. All drive in!! |
|
|
"Då kan väl inget moment överföras oavsett slirning? Det är väl först då bakhjulen slirar till som ett moment kan överföras." Har inte hittat någon information om vad som händer i kurvor. En gissning är väl att xDrive minskar trycket på kopplingen i kurvor så att framhjulen tillåts rotera snabbare. Om bilen skulle överstyra och framhjulen behöver mer moment så kanske xDrive isåfall tillfälligt accepterar att rotationshastigheten på framhjulen är "fel". Helt låst kan nog kopplingen inte vara i kurvor eftersom det så skulle få samma effekt som att köra med låst diffspärr. |
|
|
Här förklarar dom lite hur xDrive fördelar kraften i kurvor: För att hoppa in i tråden, nej i min mening är inte xDrive nödvändigt i mellansverige och söderut, kan vara bra att ha dock om man bor där vägar inte skottas på vintern. Jag valde bort xDrive på min (BMW har ju kört kampanj på 520d xDrive), men jag bor utanför Malmö där vägarna alltid är plogade och saltade den enda dagen av året då vi har snö och halt. Lägger hellre pengarna på rejäla och bra vinterdäck och kör med lätt gasfot och huvudet den dagen som vi har rejält med snö och jag måste ut och köra. Sen blir det ju alltid lätt en tur ut när första nysnön har kommit (har massor med härliga kuperade och kurviga vägar runt där jag bor. :) |
|
Verdi |
Borde inte en xDrive klara mer sidokraft under gaspådrag då påfrestningen på bakhjulen blir mindre? Länk Ja, jag vet att man inte ska gasa i kurvor när det är halt men varken jag eller andra är perfekta. :) |
|
P-OA: "Här förklarar dom lite hur xDrive fördelar kraften i kurvor: [LÄNK]" Denna film har sett tidigare och beskriver egentligen hur xDrive jobbar ihop med antisladdsystemet när det är halt. Vilket jag tycker är en av xDrive:s fördelar. Över till huvudspåret. Jag håller med till fullo att däckens beskaffenhet är sjuhögt viktigare än AWD för säkerhet etc. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
HOLY FUCK! Länk |
|
|
HOLY FUCK! Länk |
|
|
"Folksams studie visar att fyrhjulsdrivna bilar är inblandade i polisrapporterade singel- och mötesolyckor på is eller snö mellan 15–41 procent oftare än bilar utan fyrhjulsdrift." Ska bli intressant hur "men det ökar ju säkerheten genom att kunna gasa snabbare"-folket försöker bortförklara fakta den här gången... ------- //Lövet |
|
|
Nu prats det väl om lite olika saker ?! Citat. "– Mitt råd till nybilsköparna är att de inte ska tro att trafiksäkerheten ökar med fyrhjulsdrift. Däremot är det ett bra val om man behöver bra framkomlighet...säger Matteo Rizzi." Källa: Länk Som sagt frågeställningen för tråden känns på temat, hur långt är ett snöre? |
|
|
Det var mer en reflektion kring de senaste 3-4 sidorna där gubbar som "minsann kan köra bil" har förklarat varför säkerheten ökar på vägen om man kan gasa snabbare. Ett uttalande som inte direkt har med verkliga olycksutfall att göra så att säga. Ingen har någonsin i hela tråden sagt något annat än att fyrhjulsdrift ökar framkomligheten och minskar risken att köra fast. Risken att krocka sjunker dock inte, det är onekligen tvärtom. ------- //Lövet |
|
|
OK, har inte följt tråden särskilt, då det är så lätt att ha olika uppfattningar om "snörets längd"... Vet inte om Folksam säger något annat än att "– Fyrhjulsdriften verkar invagga förarna i en falsk säkerhet som får dem att underskatta väglaget. Det innebär att det inte är odelat positivt med fyrhjulsdrift, även om framkomligheten är bättre, säger Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsforskare Folksam." |
|
|
Nja, risken är väl att man kör fortare med 4wd och på så sätt inte få till inbromsningen på ett säkert sätt. Risken att krocka är väl ganska lika förutsatt samma gasfot. |
|
Verdi |
Årets mest tröttsamma tråd? Onödigt många hästkrafter är ju också en faktor som bidrar till fler olyckor. Tror nog en 116d vore säkrare för mig än min M2. Men hur jävla kul är det? Grejen med xDrive är framförallt att man får betydligt bättre prestanda vintertid än med RWD. Det är roligare helt enkelt. Ironiskt att jag som inte har nån xDrive-bil argumenterar för xDrive och Lövet som har det argumenterar mot. :) |
|
Verdi, men vi med 300hk+ motorer sitter väl inte och hävdar att det är nödvändigt och att vi blir trafiksäkrare för att vi kan köra om snabbare och senare på 2-1 vägar eller liknande. De flesta av oss är väl öppna med att det är en lyx vi unnar oss, men nödvändigt... Inte alls. |
|
Verdi |
Det är väl ingen som på fullt allvar tror att det är nödvändigt i ordets egentliga bemärkelse? |
| Grelle: kan vi inte säga "vi med 265hk+"? Vill gärna känna mig inkluderad. | |
|
Verdi, säg inte det... även om inte du tillhör den skaran så kan andra göra det. :) Lus, självklart. 265hk är ju lika jämn och bra som 300 hk så varför inte. :) |
|
|
Grelle gör en riktigt bra liknelse. Ingen argumenterar ju att det är säkrare med 300hk än 200hk bara för att man kan acca snabbare, men vintertid verkar vissa tro att det helt plötsligt är sant. För övrigt så behöver jag x-drive för att komma upp för min backe vintertid (framförallt med släp) men att jag skulle krocka mindre bara för det är inget jag inbillar mig. Men så tror jag ju inte att ett realistiskt sätt att undvika krockar är att "gasa mig ur sladdar" heller som vissa medelålders gubbar med dåligt omdöme och "rallykunskaper" har påstått... ------- //Lövet |
|
|
Jag fattar inte diskussionen riktigt. Men jag har inte orkat läsa allt. Det är känt sedan många år att 4-hjulsdrivna är överrepr i olycker på vintern. Men... Allt annat lika, körstil, hastighet etc. Så är ju en 4-hjulsdriven säkrare på halka och modd. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.