AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
21.645

X drive ej nödvändigt i mellansverige eller?

Sida 6 av 10
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Du har fel igen. Trots all text och vetenskap tar du ingen hänsyn till att kraften vid bakhjulsdrivning vill styra bakvagnen i en annan riktning. Om du inte tror på mig så beskrivs fenomenet på Wikipedia

Länk

Dina texter beskriver somliga företeelser mycket detaljerat men utelämnar andra aspekter i den mån att helhetsslutsatsen är fel. Ett exempel är att enda sättet att häva en sladd är få mer grepp genom att minska hastigheten. Det är konstigt att du medger fyrhjulsdriftens överlägsenhet i "grepp" vid start och acceleration men inte i en situation där man behöver häva en sladd? Vilken naturlag har tagit bort xDrivens överlägsenhet i "grepp" när man enligt dig själv behöver den som mest?

Du talar också om antispinnen som magi som trollar bort "fishtailingen" och försöker göra en stark distinktion mellan drivförmåga och trafiksäkerhet. Bakhjulsdrivna bilar kan inte hänga med fyrhjulsdrivna i rally men som "tur är så kör man inte så i vanlig trafik".

Det är emellertid precis det man gör, man har en trafikrytm att rätta sig in i även på vintern och man har en egen vilja att köra lika effektivt. Den enda lösningen för att undvika "fishtailing" är att konstant hålla friktionen hög genom att hastigheten förblir låg. Antispinnen trollar inte bort en naturlag och gör att en RWD kan köras exakt som en AWD utan stryper helt enkelt gaspådraget och tvingar en att köra långsammare. Konstigt att antisladden vid RWD kliver in så ofta på halt underlag när skillnaden i sidokrafter är "marginella" och "att jämställas med sidvind".

Så om man ska jämföra äpplen och äpplen - en RWD är inte lika trafiksäker som en AWD och därför har biltillverkarna uppfunnit antispinn/autobroms eftersom olycksrisken ökar så markant om du försöker köra bilen lika snabbt som en fyrhjulsdriven motsvarighet i halka.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ja du Saab9-5. Jag ska besvara ditt inlägg men sedan får det vara nog.

Frågan har gällt trafiksäkerhet. Det har inte gällt vem som först kommer fram till målet. Självklart kan man komma fram snabbare på vintern med den fyrhjulsdrivna om man kör den rätt, men det är inte det diskussionen har gällt. Om man tycker det är viktigt att spara någon minut till sommarstugan så var så god och gör det.
Poängen är att eftersom 2WD-bilen inte kommer upp i lika hög fart i halka så påverkas säkerheten gynnsamt.
Hela mitt resonemang har byggt på den fullt rimliga premissen att bilen är utrustad med ESP, eftersom alla moderna bilar har det. Precis som det står i länken du själv postade så löser moderna bilar detta problem med ESP-system.
För övrigt motsäger den länken inte något i det jag har skrivit. Jag har dock inga svårigheter att få till sladdar fram och tillbaka på min 2WD bil om jag avaktiverar ESP helt och hållet, men har aldrig lyckats framkalla det fenomenet ens genom provokation i halka när ESP är fullt aktiverat.

Därtill är det ganska märkligt att skriva:
"Bakhjulsdrivna bilar kan inte hänga med fyrhjulsdrivna i rally men som "tur är så kör man inte så i vanlig trafik".

Det är emellertid precis det man gör, man har en trafikrytm att rätta sig in i även på vintern och man har en egen vilja att köra lika effektivt."

Jag vet inte vilka rallytävlingar du sett, men i de jag känner till kör man betydligt hårdare än i vintertrafik på allmänna vägar där man försöker rätta in sig i trafikrytmen.

Du skriver "Konstigt att antisladden vid RWD kliver in så ofta på halt underlag när skillnaden i sidokrafter är "marginella" och "att jämställas med sidvind"."

Du tycks inte ha förstått vad det jag skrev handlade om. Det handlade om storleksordningen på de sidokrafter som drivningen ger upphov till när man håller jämn fart. Ökar man gaspådraget så blir längskrafterna större och då går, om det är halt, ESP in och stryper. Det sker givetvis oftare på 2WD än 4WD (eftersom den senare fördelar drivkrafterna på alla däcken och därmed utnyttjar en större del av det befintliga greppet), men det är inte ett säkerhetsproblem i sig att ESP går in och reducerar motoreffekten. Däremot kan naturligtvis föraren tycka att det är jobbigt,
Återigen: Det är säkerheten totalt sett i trafiken som jag diskuterar och inte förmågan att accelerera i halka.

Det du skriver har ingen eller ringa relevans för frågan om trafiksäkerhet hos moderna bilar.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Med ditt resonemang kan man säga att en enhjulsdriven bil som drar snett vid acceleration på alla underlag är säkrare än som fyrhjulsdrift eftersom den har ett inbyggt system som hindrar den från att åka snabbare än 10 km/h och forskning visat att ingen dött i en sådan.

Oaktat ESP så kvarstår faktumet att om en sladd fortfarande uppstår så kan man enklare häva den eftersom AWD som du själv säger ger mer "grepp". Det gäller under sladd lika väl som från stillastående. Utöver att det är mindre sidokraft/tyngd per drivhjul att överkomma, så dubblas sannolikheten för att något av drivhjulen har tillräcklig friktion, och både drivning och styrning krävs för att återställa färdriktningen. Det är just det man vill göra i en sladd, och inte bara hinna reducera hastigheten innan man krockar med ett träd.

Ulf har haft rätt hela tiden. Jag tycker synd om honom som blev utskälld för att du slängde dig med mer vetenskspliga termer och lyckades imponera på en skara som inte kunde identifiera bristerna i matematiken.
No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
Jag har noterat att många fyrhjulsdrivna bilar har åretruntdäck och i många fall när de har en uppsättning för vinter och en för sommar så har de billigare/sämre/gamla, torra, hårda däck. Jag tror att det är största anledningen till att fyrhjulsdrivna bilar ligger i diket.
Folk vill komma billigare undan och tror att fyrhjulsdriften kompenserar för kassa sulor och sedan kör man på som vanligt.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Tack Saab9-5 för att du visar imponerande tålamod.
(Detta inlägg är överhuvudtaget inte riktat till Nockenwelle.)
Jag nöjer mig med att konstatera att N helt har ändrat uppfattning (trots att han vägrar erkänna det).
Från början fastslog han bergsäkert, citat (sid 4 17:42):
"-Nej, AWD ger inte ökat grepp".
Strax insåg han dock att han hade fel och började med komplicerade resonemang, samt med personangrepp och smutskastning, försöka skyla över sitt felaktiga påstående, försöka förklara något helt annat och att vinna sympatier från vissa här.
Efter detta har dock N upprepat erkänt att AWD visst ger ökat grepp, alltså precis tvärtemot sitt eget citerade påstående.
Nu försöker han inbilla alla att hans påståendet "-Nej, AWD ger inte ökat grepp" egentligen betyder att han tycker det är viktigt med trafiksäkerhet.
Det var kanske så han menade från början, men jag förstod nog inte (min lilla Nalle-Puh-hjärna?) att det citerade bergsäkra påståendet egentligen betydde "trafiksäkerhet"...
Jag misstänker att om man haft en omröstning vem som "vann" debatten hade ena kolumnen innehållt två röster och den andra betydligt fler...

Man kan samtidigt undra om vissa medlemmar själva reflekterar över varför de hamnar i dessa "tjafsdiskussioner" gång efter annan?! Andras fel eller ligger problemet hos individen?
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Fanns ju betydligt fler som nämnde att bakhjulsdrift är nyckfullt och instabilt men de var kloka nog att dra sig ur diskussionen när personangreppen började hagla.

Själv känns det som att jag sitter på ett kristet forum och debatterar om Gud finns. Förstår inte varför. Är jag så ostimulerad av mitt arbete och min omgivning? Hur kan jag förändra mitt liv?
Eller deltog och kom till en annan slutsats. Vanligt i en normal diskussion.

Jag tror ingen förstår varför...
Verdi
Jag tycker debatten har kantrat ordentligt och fått ett överdrivet fokus på säkerhet.

Jag äger just nu ingen bil med xDrive men har ägt 5 stycken tidigare. Har man någorlunda med effekt under huven så räcker det med att det har regnat för att det ska bli problem att få ner kraften i backen. Särskilt med diesel där vridet och effekten kommer tidigt. Finns ju en anledning till att M550d och 335d/435d inte finns som RWD.

Är det säkerhetshöjande? Nej, säkert inte. Med en RWD tvingas du ta det lugnare. Men det höjer glädjen och du får nytta av din överdimensionerade motor även när det inte är torr asfalt och över 10 grader varmt. Vilket det faktiskt inte är så ofta i Sverige.

ps. En framtung FWD-bil är mycket stabilare i snömodd på motorväg än en BMW xDrive som trots allt har kvar sin RWD-karaktär. Den som blir lurad att köra för fort är alltså inte xDrive-föraren.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Jag har inte läst allt... Det som jag tycker är värst med vinterväglaget är moddsträngarna och oftast är de värst där du kör som fortast ex vis motorväg.

Vid omkörning där gasar du alltid för att få driv och där tycker jag att 4WD är överlägsen. Oplogade vägar har vi gott om och där känns det förträffligt. Jag vill inte vara utan den men där trådskaparen bor kanske det inte är så mycket av den varan.

Verdi: ditt sista ps får mig att tänka på gamla Trafikmagasinet när de med leksaksbil förklarade att man skall ha de bästa däcken bak. Jag tänker att en framtung bil med ingen drivning bak blir känslig så att det släpper bak. Obs, det är bara en tanke, förklara gärna?
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Jag har en bil med X-drive och en med Haldex och bor i den del av landet som har snö vintertid. Jag har inget behov av att försvara mina 4WD bilar mot dem som väljer 2WD som alternativ utan håller med om det som Nockenwelle skriver.

Om trådskaparen är intresserad så åker jag fyrhjulsdrivet av 2 anledningar och det är att jag vid mycket nysnö skall veta att det är mindre risk att fastna vid plogkanter m.m. vid låg fart i stadskörning samt att jag snabbare skall kunna göra en omkörning på landsväg när jag väl bestämt mig för det. Det är en ganska skön känsla att ha automat och kunna krypa fram i djup snö. Om jag bott söder om Dalälven hade jag nog värderat detta annorlunda men just nu är 4WD det första tillval jag kryssar i.

Jag har inte skaffat mina fyrhjulsdrivna bilar för att jag tror att jag skall klara mig bättre i det fall jag kommer in med för hög ingångshastighet in i en kurva. Lite elakt kan man ju säga att enda skillnaden mellan 2- och 4-hjulsdrivna bilar är hur långt det är att gå tillbaka efter det att man kört fast :-)
Intressant att detta med fyrhjulsdrift väcker så mycket känslor. Har även varit flera debatter på Vi bilägares sajt om hur onödigt det är med fyrhjulsdrift.
Ärligt talat så tror jag att xDrive och 4-matic är ett sätt att locka till sig kunder för BMW och Mercedes i Sverige. Många har fortfarande föreställningen att RWD är mer eller mindre livsfarligt på vintern och undviker därför märken med i huvudsak RWD. Fyrhjulsdrift är helt enkelt ett sätt att sälja mer bilar i kallare länder. T.ex. så säljer BMW och MB nästan bara fyrhjulsdrivet i Kanada. För några år sen var 4-matic Mersor mycket ovanliga i Sverige och det gick bara att få 4-matic till de större motorerna. Nu är var- och varannan Mersa fyrhjulsdriven.
ju
164
juha01
F10 -15
Efter att ha kört 3000 mil privat per år och dubbelt så mycket i yrket och då som utryckningsförare, så kan jag verkligen se fördelen med 4x4. Med åren har jag såklart vant mig vid bakhjulsdrift och lärt mig att ta mig fram även på vintern, men det går inte att komma ifrån att med fyrhjulsdrift så är vardagen enklare. Det är så klart inte "nödvändigt" med xdrive, men det underlättar väldigt.

Att psrkera på den där åkern när du ska på en rallytävling och det plötsligt börjar spöregna, gör att du inte har samma oro i magen. Eller när det snöat kraftigt och du ska till jobbet. Eller när du parkerar längs dikeskanten när du ska blocka svamp och du känner plötsligt att det är väääldigt mjukt där. Eller när du ska köra ut ur en korsning och det inte greppar ett skit och bilarna mit dig kommer med oroväckande hög hastighet.

Det finns hur många situationer som helst att nämna där det verkligen UNDERLÄTTAR med fyrhjulsdrift utan att för dens skull vara livsavgörande. Sedan om det överväger kostnaden och den ökade förbrukningen är såklart upp till var och en att bedöma. Jag skulle personligen inte välja en rwd som bruksbil året om. Fwd funkar, men 4x4 är ändå en helt annan nivå av framkomlighet.

Sedan förstår jag dem som väljer rwd för körkänslans skull, men det är inte prio ett i en bruksbil för just mig.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Det är ju knappast marknadsföringstrick för livrädda personer att sälja AWD, folk vill bara ha egen xDrive istället för att vara beroende av andras xDrive

-------->

Länk
"Det är ju knappast marknadsföringstrick för livrädda personer att sälja AWD, folk vill bara ha egen xDrive istället för att vara beroende av andras xDrive"

Bara av nyfikenhet, vad är det som hade hänt med skåpbilen på bilden? Hade den kört fast? Ser ju inte ut att vara överdrivet mycket snö på den vägen.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Nej men det var lutning och en lång backe så han kunde inte ta fart heller. Du ser i hjulspåren att han slirat med sina framdäck. I övrigt varken dramatiskt mycket snö eller lutning och trots FWD hade han blivit kvar om jag inte var där med X5an.

Så när folk säger att de "kört alla vintrar utan att få problem med RWD" så säger det mer om var man kör och var man undviker och köra snarare än att xDrive har en obetydlig fördel och mest anspelar på köparnas hjärnspöken. Norrmannens problem var högst reellt.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag har nu läst allt i tråden och tänker inte ta ställning till vem som har de bästa argumenten.

Däremot är jag ganska mycket intresserad av hur olika 4WD fungerar och deras olika för och nackdelar. Det jag inte blir klok på och som jag inte har hittat något bra svar på är:

Hur kan xDrive överföra vridmoment till de främre hjulen i en kurva?

I en kurva måste ju framhjulen snurra fortare än bakhjulen.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Lite OT, min S5 hade Sportdiff som tillval vilket gjorde den la mer kraft på inre framdäck och yttre bakdäck i sväng. Om det funkade, tror inte min körstil är så inspirerande att det fanns behov. Och tror inte Xdrive har den funktionen heller.

Crille
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Crille-Boy: Min gamla X3'a hade tillvalet: 2VG PERFORMANCE CONTROL

Vad jag minns skulle den funktionen göra ngt liknande som det du nämner om S5'an

Står ngt här -

Länk

"Hur kan xDrive överföra vridmoment till de främre hjulen i en kurva?

I en kurva måste ju framhjulen snurra fortare än bakhjulen."

Har också funderat på detta och undrar om det inte bara handlar om att den kontrollerat slirar på xDrive-kopplingen. Det borde ju dock isåfall betyda att den överför mindre moment till framaxeln i en kurva.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.