|
Sida 2 av 10
|
|
|---|---|
|
Intressant diskussion och lite tänkvärda vinklingar... Jag har haft körkort i 38 år och har aldrig krockat, därför behöver jag inte bilbälte...(?). Och med samma resonemang så klarar jag mig med sommardäck året om, behöver inte ABS bromsar eller någon annan säkerhetsutrustning överhuvudtaget. Själv har jag valt xDrive på mina bilar. Jag har skrivit en hel del om varför jag har gjort detta val. Den som söker skall finna. |
|
| Skulle själv inte vilja vara utan xDrive på BMW. Men detta med xDrive eller inte är ju helt och hållet ett personligt val. Kör man mycket aktivt med sin bil och kanske till och med på bana ibland så kan jag förstå att man väljer bort xDrive. Framdiffen med tillhörande drivaxlar väger trots allt en del. Men för mig som inte kör så aktivt så är xDrive optimalt. Jag får långt bättre köregenskaper än flertalet FWD bilar, samtidigt som framkomligheten på vintern är fantastisk. Dock så tror jag inte någon behöver xDrive egentligen. Jag körde bakhjulsdriven E87 med friktionsdäck under vintern 2010 då det också kom rejält med snö på kort tid. Körde aldrig fast. Dock så blinkade ju antispinnlampan för minsta lilla. Ännu "roligare" var det när den vickade med baken om man släppte upp kopplingen för snabbt vid nedväxling. | |
|
Ogillar starkt känslan, eller rättare avsaknaden av den, hos x-drive. Hade nyligen en lånebil (identisk med min egen fast med detta); den var tungstyrd, och kändes seg / klumpig, styrde in sämre med mindre "analog" känsla - mera Audi, helt enkelt :) Bor fö i Gbg, det skulle aldrig falla mig in att speca en BMW med X-drive. X5/X6, visst, men det är en annan sak.. |
|
|
Ulf530 har en bra poäng. Visst kan man tycka att xDrive är onödigt, kostar pengar, drar mer bensin men då kan man ju lika gärna plocka bort klimatanläggningen, den ger bara tyngd, drar massor av bensin med mera. För att inte tala om hur onödig gps:en är, det står ändå hela tiden på skyltarna var man är p väg, desutom väger den en massa, och kostar pengar. xDrive är helt enkelt en av dessa funktioner som är på väg att bli standard i bilar liksom alla annan elektronik. Hade jag köpt en 540 så hade jag nog valt xDrive utan att tveka, inte minst av den anledningen att en 540 UTAN xDrive nog är svårsåld om några år. Hade det funnits på min F23 så hade jag valt det, men det finns bara på 235:an Alexander |
|
| Jämförelsen med bälte är orimlig, eftersom dels är bältet gratis och inte har några avigsidor när man väl satt på sig det, dels har det en mycket hög säkerhetshöjande effekt, vilket xDrive inte har. | |
|
Ha kört med xdrive i 12 år och rekommenderar alla att välja xdrive oavsett var man bor. Vid blöt vägbana ger xdriven mkt bättre stabilitet och vid vinterväg skulle jag aldrig välja rwd. Dessutom är min uppfattning att xdrive är överlägsen haldex alla dagar o likvärdig med 4matic. Det man inte hinner idag kanske man hinner i morgon eller nån annan dag! |
|
|
Jag bor i skåne och jag hade aldrig köpt en bil med över 300hk utan Xdrive. Frustrationen som uppstår när man vill gasa på lite och ESP-lampan lyser oavbrutet så fort det är snö,regn,dugg eller bara lite kallare ute... Fyrhjulsdrift är dessutom en billig livsförsäkring. |
|
|
Fyrhjulsdrift har ingen säkerhetshöjande funktion. Det finns inte en enda undersökning som hittat något sådant samband. Däremot finns det undersökningar som visar på motsatsen: Länk "Fyrhjulsdrift ger inte större säkerhet i trafiken. Det visar en ny studie* från Folksam. Bilar med fyrhjulsdrift har samma olycksrisk som tvåhjulsdrivna och de är oftare inblandade i krockar i högre hastigheter. Under 2013-2014 ökade andelen nyregistrerade bilar med fyrhjulsdrift till 30 procent**. En av anledningarna till att välja fyrhjulsdrivet är att det ger bättre framkomlighet. Men att det skulle ge större trafiksäkerhet är en myt." Med det sagt har jag köpt bil med X-drive själv av anledningen att jag behöver framkomligheten. Den är oemotsagd och tydlig varenda gång jag ska upp för min alldeles för branta uppfart. Är det snö eller is kommer man inte upp med fwd, så enkelt är det. ------- //Lövet |
|
|
@andreas_lofgren Tänk att du ska köra från en utfart inne i stan och när du är halvvägs ut så kommer det en idiot i 100+, tror du att bilen med bakhjulsdrift flyttar sig snabbare än bilen med xdrive när det är snö eller blött ute? Jag har själv ägt snabba bilar med fram,bak och fyrhjulsdrift så jag behöver ingen studie som berättar för mig vad som är rätt eller fel, det vet jag bäst själv av egen erfarenhet. |
|
|
Förväntad reaktion. Misstänker att du är en sån som "minsann kan köra bil". ------- //Lövet |
|
| Fredde123, det du skriver är nonsens. Självklart behövs studier. Om du tror att ditt banala resonemang väger tyngre än systematiska studier borde du inte vara betrodd med körkort. | |
| Nockenwelle, Såklart det är bra med studier men det är väl ganska självklart att det är många olyckor som hade kunnat undvikas om man hade haft bättre framkomlighet vilket fyrhjulsdrift ger. | |
|
Nej, inte ens nära. Ditt exempel visar mer på behovet av 1) trafikvett att inte köra ut framför andra om man inte kan bedöma deras hastighet 2) behovet av dubbdäck på bilen du kör ut framför ------- //Lövet |
|
Verdi |
Lövet, De som "kan köra bil" kör RWD. Det är sen gammalt. ;-) Ibland vet man inte hur halt det är på påfarten och trafiken kan vara tät. Med awd ökar marginalerna. Så är det bara. Nockenwelle, Rätt använt och allt annat lika så är awd absolut säkerhetshöjande. |
|
Nej det är ju det som det inte är. Ingenting i olycksutredningarna tyder på någon lägre olycksfrekvens hos AWD bilar, snarare tvärtom. AWD ökar framkomligheten enormt, men det är inte farligt att köra fast. Bara väldigt irriterande, så irriterande att det kan vara ett köpargument i sig ;-) ------- //Lövet |
|
|
Fast studier är ett skämt. Det finns ju nån studie som bilhatare använt sig av i alla år vilken gör gällande att ny och större infrastruktur inte minskar bilköer, eftersom alla börjar åka bil och väljer just dem vägen. Köerna till och med ökar när man bygger nya vägar. Med det resonemanget minskar köerna om man isåfall om man spränger bort tre av fyra körfält på Essingeleden. Att bakhjulsdrift som sitter fast överallt är lika säkert som 4wd är nonsens. Jag har bild på min mobil på en 3-serien som sitter fast med halva bilen i motsatt körfält i halka där mötande bilister inte har bästa av bromsmöjligheter. Hur säkert är det? |
|
|
Precis som lövet skriver så är det inte att få fart på bilen som är det stora säkerhetsproblemet i trafiken. Det stora problemet är att få stopp på den i tid och där hjälper inte fyrhjulsdriften till. Sedan måste man vara försiktig med "rätt använt och allt annat lika". Först av allt så är nog alla bilar lika säkra om de används rätt, dvs föraren tar full hänsyn till bilens alla egenskaper. Problemet är att förare inte gör det i verkliga livet. Dessutom är det så att vissa egenskaper hos bilen, t ex god drivförmåga, kan leda till att förare underskattar faror, t ex genom att köra något fortare. Det är inget som behöver vara medvetet hos föraren och skillnaden är kanske inte så stor att man tänker på den, men en ökning av hastigheten från säg 90 till 95 km/h får stor effekt när många förare görs under många mil. |
|
|
Saab9-5, studier är inte alls ett skämt. Att fler tar bilen när vägarna blir bättre är väldigt väl belagt. Av det kan man inte dra slutsatsen att köerna skulle bli mindre när man tar bort körfält. Det som är ett skämt är att glada amatörer som sitter hemma och knackar in text på ett forum skulle veta bättre än de som systematiskt undersöker saker med tillgång till enormt mycket större dataunderlag än vad amatören har. |
|
Verdi |
Är inte bra vinterdäck farliga rent generellt också då? De maskerar ju också halkan. ;-) |
|
Problemet med studier är snarare att folk i allmänhet idag tycker så jävla mycket om allt, även sådant man inte förstår, och om studien (en vetenskaplig studie alltså, inte det tidningarna/opinionsinstitut håller på med) inte passar in i ens världsbild så angriper man studien med kvasiargument istället för att fundera på om man kanske har fel själv? Sånt kan ju hända. Om det var så att AWD ökade trafiksäkerheten så borde ju någon, verkligen någon, studie visa på det? Eller borde inte ambulans, polis, brandförsvar åka alltid åka AWD? Det gör de inte, förutom för särskilda tillämpningar där framkomlighet krävs. Och då är vi tillbaka där vi började. AWD har massor med fördelar, främst framkomlighet, men färre olyckor är inte en av dem. @Verdi: Angående vinterdäck så är det färre dödsolyckor vintertid än sommartid så det är inte alldeles enkelt det sambandet. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.