AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
21.642

X drive ej nödvändigt i mellansverige eller?

Sida 1 av 10
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Jag har aldrig känt behov av X drive, Jag vet att majoriteten beställer med X drive.
Jag har lagt in en beställning på G30 540i X drive men börjar nu fundera på att det som talar emot är kostnaden 23 k extra 70 kg extra drar mer soppa! blir mer framtung-understyrning? fördelar lite snabbare 0-100. bra vid vinterväglag? Vad säger ni som har erfarenhet av båda och bor i mellansverige?
Jag vet att jag sticker ut hakan, men jag vill gärna höra lite input

/// Mårten
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag har aldrig kört av vägen under vintern. Kör i en 20 år gammal Compact utan antisladd, antispinn, med automatlåda och friktionsdäck. Handlar mer om hur du kör än om väglaget.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har kört bakhjulsdrivna 3-seriebilar sedan 1992 och hållit mig på vägen genom alla dessa år. Det viktigaste hos bilen är bromsförmågan och den blir inte bättre med x-drive. Allra viktigast är dock att använda hjärnan i trafiken. Jag tycker inte heller att det är något problem att t ex korsa snösträngar vid omkörning på landsvägar.
Självklart skulle jag föredra x-drive om det inte kostade extra, ökade på vikten (främst i fram där man minst av allt vill ha extra vikt), inte ökade förbrukningen och inte maskerade halka, vilket kan straffa sig när det är dax att bromsa.
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
håller med. Jag ser inte riktigt nyttan! Jag har enbart kört fwd SAAB turbo på 90 talet sedan har det blivit BMW rwd för hela slanten och gillar när man "känner " vad framhjulen har för sig! och att bilen blir lättkontrollerad. Risken är att man upplever en falsk trygghet med X drive? framför allt i mellansverige där snö är lika vanligt på vintern som isbjörnar i stockholm

/// Mårten
Verdi
Det är väl klart som fan att det inte är nödvändigt. Det är väl inte nödvändigt nånstans Sverige om man inte har dålig snöröjning, väldigt brant backe eller liknande.

Däremot är det skönt att ha när det är halt/moddigt. Så är det bara.
Ep
61
Eppa
F31 330iA M-Sport 18
Jag kör bakhjulsdrivet. Det är helt odramatisk i halka om jag har bra vinterdäck och använder huvudet när jag kör. Antisladdsystemet är så effektivt att det i princip är omöjligt att provocera fram sladd i snö med bra däck. Sen är ju så klart framkomlighet och start i korsningar etc. bättre med xdrive, men i övrigt ser jag inga poänger med det. Bor för övrigt på småländska höglandet där vi periodvis kan få rätt mycket snö.

Nästa BMW blir också bakhjulsdriven :-)
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Håller med Verdi här, sen blir bilen mycket mindre spårkänslig på vintern och även bättre vid vattenplaning. Testa en 5 serie med och utan xdrive och gör ett filbyte i 110 km/t på spårig vinterväg så märker ni skillnaden. Har kört fyrhjulsdriven sen -00, aldrig mer utan. Sen är nog andrahandsvärdet betydligt bättre då det finns en betydlig större grupp som vill ha xdrive än dom som inte vill ha.

Crille
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Med framhjulsdriven bil känns tillägg för AWD rätt onödig, men bakhjulsdrift är en annan historia. Vi bor i Stockholm och som bekant lamslogs staden av snön ett par gånger i vintras. Generellt brukar inte ens det vara ett problem men i år gör man nåt annorlunda, vägarna plogades inte på flera dagar och alla bakhjulsdrivna tyskar fick problem. Överallt stod dom bara och slirade i trafiken under snön. Såg en E-klass som inte kom nånvart efter att hans varma däck hade smält sig ner lite på en isig parkering. En annan natt kunde jag inte somna för en BMW slirade nedanför mitt fönster i 40 minuter och kom ca 20 meter på den tiden.

En kollega med Panamera hade parkerat i nedförsbacke mot en husvägg och sen kom snön och han kunde inte backa ut igen. Bilen fick stå kvar där. Övriga kollegor med tyskar fick också problem, inte med avåkning utan komma iväg från start.

Vissa kollegor envisas även med breda lågprofildäck på vintern också och med bakhjulsdrift är det ingen hit i snön. Om din bil kom med framhjulsdrift hade jag nog skippat xDrive men nu hade jag nog kört på det ändå. Ovärdigt med en bil i den prisklassen att inte komma ut ur en p-ficka mitt i stan en snöig dag.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Jag tycker x-drive gör enorm skillnad på snö och modd. Bilen går dit man vrider ratten, har knappt sett ESP-lampan blinka sedan jag köpte den.

Känns helt stabil i alla lägen.

/M

Mina bilar: Länk
No
5.161
Nockenwelle
tegel, vad gör det om ESP-lampan blinkar ibland?

Saab9-5, jag var i Stockholm den där novemberdagen förra året när snökaoset var som värst. Min bakhjulsdrivna bil hade vinterdäck (Nokian dubbfria) och jag hade inga problem att ta mig dit jag ville, inklusive att parkera på platser där det var djup snö. Däremot hade jag stora problem med alla fordon som körde med sommardäck och som satt fast, framför allt lastbilar och bussar. De korkade igen trafiken totalt på många ställen.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Om Nokian dubbfria kan jag hålla med om, jag har sett dom förvandla bakhjulsdrivna mardrömmar till att kännas som fyrhjulsdrivna i snön. Jag köpte direkt en uppsättning själv på X5 xDrive och de har fungerat väl både i Stockholm och Norrland.

Med det sagt kanske man inte har samma tur på alla typer av bilar. Tänker mig att bakhjulsdrivna ändå måste ha sin gräns nånstans längre från andra bilar.

Ang lastbilar så existerar inte vinterdäck, vissa däck marknadsförs som sådana men det är samma sak som vanliga mer eller mindre. Lastbilar gör inga däckskiften. På E4 var det mest större fordon som korkade upp trafiken men på mindre vägar satt småbilar fast, även i de senare snökaosen när alla fått på vinterdäck. Problemet i år var att vägarna inte röjdes. Tre dagar efter snön låg det fortfarande decimetervis på vägar och parkeringar. inte ens E4 röjdes ordentligt nån gång
No
5.161
Nockenwelle
Den där dagen (9 november tror jag) blockerade lastbilar E4 t ex i en svag uppförsbacke vid Kistaavfarten. Sedan blockerade de E18 vid Järva krog, där det var totalstopp. Jag var tvungen att åka in till Norrtull och sedan ta mig ut till Frescati.
I just det väglaget som rådde då är jag rädd att folk med fyrhjulsdrift ger sig av trots sommardäck och sedan upptäcker att de inte får stopp på bilen i tid när det är dags att bromsa.
Precis som du skriver var det omöjligt att hitta en parkeringsplats som var snöröjd. Jag backade in i en parkeringsruta där det var djup men inte packad snö. När jag skulle kliva ur bilen blev det "problem", eftersom snön gick över dörrarnas nederkant. Men det var inga problem att köra därifrån.

Framhjulsdrift är bara bra på bilar som är framtunga, men framtunghet vill jag i alla fall undvika.

No
5.161
Nockenwelle
Just den där dagen är möjligen den värsta dagen jag råkat ut för när det gäller väglag. Inte ens då behövdes fyrhjulsdrift. Vettiga vinterdäck räckte bra.
Samtidigt har jag inte svårt att köpa att det finns många som gillar fyrhjulsdrift, men det är inget måste (i och för sig är det inget tillval som är ett måste).
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har en X-drive och en framhjulsdriven bil. Det är SKÖNT med x-drive men inte nödvändigtvis ett "behov" så länge man åker på väg. Det finns dock en aspekt där x-drive är fullständigt överlägset - släpvagnsdragning. Att dra släp med en fwd bil när det är halt är bara att glömma. Man kommer inte ur fläcken. X-drive bilen märker knappt av släpet.

-------
//Lövet
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Nockenwelle Du slår huvudet på spiken där, gilla eller gilla ej 4wd!

Jag har aldrig känt något behov av 4wd OM man kan köra bil;-)
Annan 5:a om man kör på kostigar oplogade privata vägar till vinterstugor osv då kanske?

/// Mårten
No
5.161
Nockenwelle
Ja, det handlar om vad man gillar. Man måste inte ha navigator, skinnklädsel, sportstolar, M-paket, sollucka, metalliclack, eller ens klimatautomatik, men det kan ju vara trevligt att ha och man kan tycka att det är värt priset.
När det gäller xDrive så diskuteras ibland om man får igen pengarna. Priset på XDrive kan variera en hel del. Ibland har BMW kampanjer där xDrive kostar 9900 :- och då är möjligheterna att få igen pengarna klart bättre än om det kostar 29900:-
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det finns undersökningar som visar att 4wd inte ökar säkerheten. Det gör däremot antispinn/antisladd. Eller som bärgare sa, spelar ingen roll om det är 4wd eller inte, bägge kör av och enda skillnaden är hur lång ner i diket de ligger. De med 4wd hamnar mycket längre ned....

Den berömda novemberdagen körde jag i Stockholm med 650:an och europeiska vinterdäck utan mer problem än alla lastbilar och personbilar med sommardäck som blockerade vägarna.

Men visst, 4wd hjälper absolut i framkomlighet i låg fart på dåligt plogade vägar. Men för mig motiverar det inte att året om släpa på extravikten som den ger. Har istället en snöskyffel och 2 liter sand i bagaget för att klara mig ut de mest pinsamma tillfällena som brukar uppstå en gång per år i snitt.

**BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det finns undersökningar som visar att 4wd inte ökar säkerheten. Det gör däremot antispinn/antisladd. Eller som bärgare sa, spelar ingen roll om det är 4wd eller inte, bägge kör av och enda skillnaden är hur lång ner i diket de ligger. De med 4wd hamnar mycket längre ned....

Den berömda novemberdagen körde jag i Stockholm med 650:an och europeiska vinterdäck utan mer problem än alla lastbilar och personbilar med sommardäck som blockerade vägarna.

Men visst, 4wd hjälper absolut i framkomlighet i låg fart på dåligt plogade vägar. Men för mig motiverar det inte att året om släpa på extravikten som den ger. Har istället en snöskyffel och 2 liter sand i bagaget för att klara mig ut de mest pinsamma tillfällena som brukar uppstå en gång per år i snitt.

**BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
em
906
em3
M3 cab -03
En av mina bilar är 4wd, XC 70 -04.

Den behövs främst för oplogade vägar vid landstället, särskilt när släpet är med!

Sedan är det praktiskt, att kunna använda P-platser som 2wd aldrig har en chans på, vid snökaos. Dock är det sällsynt i Mellansverige, och var det inte för landstället i Bergslagen, skulle jag inte haft en 4wd....

em3
Bor iofs i södra Sverige men ibland blir det "snökaos" här nere också. Fast jag blir ändå förbluffad varje gång hur stabilt och tryggt det går med enbart bakhjulsdrift och rejäla vinterdäck.
Vi har en Audi quattro också - visst den är trygg men jag märker att jag tänjer mer på gränserna i den bilen vid snö. Och då förtar man en del av säkerheten med 4WD - bromssträckan blir rejält längre på halt underlag.
Ta bort Xdrive. Helt onödigt, kostar mer och drar mer bränsle osv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.