|
|
|
|---|---|
|
Hej måste skaffa nya bakdäck till bilen då de är utslitna. Har ni några tips på vad som kan vara lämpligt ? Har sedan tidigare Nokian Z G2 men tycker att de slitits ner fort varför jag kommer att gå på ett annat märke ! | |
|
Vilken dimension kör du på? Goodyear efficient grip performance är ju många nöjda med, tyst är det också. /Jomas |
|
| BARUM däck ska ju hålla länge sägs det dock sägs det att dem kan vara lite bullriga högljudda. Jag kommer iallafall testa dem nästa gång. | |
| Michelin pilot sport 3 har jag och är mkt nöjd! | |
| Jag körde vredestein ultrac cento på e61an och var väldigt nöjd med dem. | |
|
Så länge du håller dig till ett etablerat premiummärke (eller strax därunder) så kan det nästan inte gå fel. Problemet uppstår när man ska spara några hundralappar per däck och börjar titta på Linglong, Wanli, Fullrun, General, Sailun mfl. Där blir det ett lotteri. Jag har exempelvis fått med däck från General av snåla bilhandlare när jag köpt bil. Fullständig skit rent utsagt. Då är det ändå däck som är dyrare än många av de jag nämner ovan. Mellansegmentet Kumho, Falken, Vredestein har jag blandade erfarenheter av. Har varit både och nöjd och missnöjd med Falken exempelvis beroende på bil de suttit på. Har Falken FK453 på nuvarande bil och är inte direkt stormförtjust i dem. Spåriga och bullriga. Ironiskt nog hade jag föregångaren FK452 på en tidigare Z4 och där tyckte jag de gjorde ett bra jobb. Men så är det ju en bil som är spårig och bullrig från början ;-) ------- //Lövet |
|
|
Jag kör med Michelin Primacy 3 och är mycket nöjd, kört 4000 mil och 5 mm kvar på däcken. |
|
|
Anders_lofgren: Du blandar möjligtvis inte ihop General Tire med GT radial? General tillverkas av Conti i Tyskland (och Europa) medans GT radial är skit från typ indonesien... Jag har nämligen själv just monterat General Tire på X1an är mkt nöjd än så länge.... /Jonas |
|
|
Kör med Michelin PilotSport 4; 235/45-17. Kanonnöjd, mycket bra grepp i både väta och torrt och dessutom förvånansvärt tyst och komfortabelt - troligen det bästa däcket jag har haft! Verkar inte slitas så fort heller med tanke på det ringa slitaget som uppstod förra säsongen! Continentals SC5 skall vara ett bra däck men slits extremt fort enligt flera oberoende tillförlitliga källor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Azkikr: Nej det är General. Har haft två stycken uppsättningar tyvärr. Väldigt missnöjd med båda. För dåligt grepp helt enkelt. Vem som äger eller tillverkar har inte den betydelse som många tror. Bara för att det görs i samma fabrik som något annat innebär inte det samma egenskaper. ------- //Lövet |
|
|
Anders_L: Jahapp... ja vi får väl se vad jag tycker i slutet av säsongen... Mina rullar iaf. utan att spåra och tog väldigt lite balansvikter... Har alltid kört märkesdäck förut, har t.ex. Michelin PS4or på caben, men ville bilda min egen uppfattning av nåt i billigare delen av mellanprisklassen. /Jonas |
|
|
Och jämans vilken feedback verkar vara ett aktuellt ämne😄 Själv är jag lite skeptisk till Nokian bakdäcken höll väl två säsonger men då kör jag ju ganska mycket ! Michelin har jag ett gott öga till dock måste kolla pris. Även Goodyear verkar bra har kört dessa som v-däck ! Livslängden är som sagt viktig eftersom jag kör ganska mycket ! Fast fundering också på hur det funkar med Nokian fram och ett annat däckmärke bak ?? |
|
|
Ett generellt råd gällande BMW: Blanda INTE olika däck fram och bak - då är risken mycket stor att väghållningen blir slingrig och allmänt otrevlig. Samma sak om det skiljer för mycket i mönsterdjup fram och bak och man har mer mönsterdjup bak - t ex. 3mm fram och nya däck med typ 8-9mm bak, då blir det också oftast otrevlig väghållning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tillägg: Det sistnämnda med olika mönsterdjup gäller torr vägbana, vid blöt dito blir det tvärtom - dvs. orolig väghållning med markant sämre mönsterdjup bak än fram. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Har Barum på BMW:n och hadde samma däck på f d Citroën C5. Som pompa_kumla skrev håller dom väldigt länge ungefär som Michelinare gjorde för 20 år sedan. Tillverkas av Conti. Mina kommer från Frankrike. Annars gillar jag koreanska däck; Hankook, Kumho och Nexen. Har slutat köpa Premium då mellansegmentet funkar precis så bra i vardagen. Som regel betalar jag ca 4000 kr för fyra sommardäck och då har jag 225/40/18 fram och 255/35/18 bak. |
Transocean |
Länk |
|
Ok blir att byta alla då vad jag förstår Var köper ni era däck någonstans ? På nätet eller , vem har bäst pris och service ! |
|
Transocean |
Bythjul och däckonline har funkat bra för mig. |
|
Måste väl också faktiskt slå ett slag för Nexen som jag köpte nu till min X3:a. Läste igenom många internationella recensioner där man fr a i England hade mkt positivt att säga om dem. Ignorerade alla svenska prettokomentarer som "du får vad du..." "hur kan man spara på..." osv och chansade på dessa för under halva priset mot de Conti Sport 5 som jag hade innan. Hittills efter några 100 mil är jag positivt överraskad. Har kört dem (normal körning) i både kallt, blött och torrt. Försökt tvinga fram lite däcksläpp o liknande i rondeller när det regnar utan framgång... |
|
|
Jag hade Nexen (N Fera SU1) på en E39 och tyckte också de var bra! Verkar hålla länge. Inget oljud från dem. Bra klassning på rullmotstånd och våtegenskaper. Däckonline är inte alltid så billigt längre. Här får man 4st 235/45-17 från ebay istället och sparar en trehundring. Jag har köpt av den firman och det var snabb leverans till dörren. Länk M5 E39 i Sverige Länk |
|
|
Hej igen har blivit lite velig angående däck valet !! Skall man gå på Michelin primacy 3 eller pilot sport 4 ? Förstår ju att pilot 4 är det sportigare däcket och det kommer slitas fortare frågan är hur mycket mer ! Ge mig några köpråd ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.