AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.396

3 serie touring/Gt vs 4serie grand touring?

bl
270
bluetrain
x3 msport
Håller så smått på att börja titta på nästa bil. Kör f11 som ju är en grymt bra bil men sambon har alltid velat ha någon mindre och då går tankarna ganska naturligt mot 3/4serie.

Då jag inte provkört 4:serie (men 3serie har jag kört) så frågar jag er som kört båda. Är det någon skillnad mer än det estetiska på utsidan. Är det något annat som skiljer? Invändigt ser det ut att vara exakt samma inredning t ex. 4 serien är ju så grymt snygg men är det värt merkostnaden?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är det en 3-serie touring mot en 4-serie Gran Coupe som frågan gäller? Dvs kombi mot 4-dörrars coupe?
Verdi
Det är likadan inredning. Dock så ska väl Gran Coupe var lite bredare? Åtminstone spårvidden tror jag.

Det fina med en 4-serie GC är ju att den är nästan lika rymlig som en kombi. Mycket mer praktisk än en 3-serie sedan.
bl
270
bluetrain
x3 msport
Inte 3 serie sedan (den går bort) utan isåfall 3serie antingen gt eller touring mot 4 serie 4-dörrars.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
3GT är ju betydligt längre än touringen, så den skulle jag välja alla dar i veckan av dessa två.
MU
940
MUC
M340i - 2025
@bluetrain, jag har exakt samma fundering som du, vi vill också ha en lite smidigare bil än f11.

För min del går 3-serie GT bort för att jag inte gillar utseendet men framförallt för att den är nästan lika stor som f11, skiljer mindre än 10cm på längden mot f11.

4-serie GC är grymt snygg, nackdelen (som beror på snyggheten) är att takhöjden bak är lite sisådär tycket jag i vilket fall. Men kör man aldrig runt med personer över 175cm i baksätet så funkar det nog utmärkt.

Om det är värt att betala drygt 40’ mer för en GC mot 3-serie touring – självklart inte om man tänker logiskt men det gör man aldrig när man köper bil. Sen har jag faktiskt inte koll på hur andrahandsvärdet är på en GC jämfört med 3-serie touring – man kanske får tillbaka merparten av de 40’ nästa gång man byter?
Verdi
3 serie GT köper man bara om man verkligen behöver stort benutrymme i baksätet. Annars går den bort.

Kombin köper man om man behöver kombiutrymmet för t ex en hund eller nåt.

För mig är det givna valet en GC. Men det beror ju på vilka krav man har som sagt.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Partisk som jag är faller min röst på GC också så klart, en alldeles utmärkt bil för min 1 barns-familj! Hatchbacken är praktisk och tillräckligt rymlig - att den dessutom precis blivit faceliftad gör den bara mera attraktiv.

Enligt kollegan är min GC dessutom tystare än hans F30, och dessutom med bättre vägbeteende av någon anledning.
Oavsett om det blir 3 eller 4-serie så se till att provköra över en längre sträcka. Du hoppar ju ner ett par pinnhål komfortmässigt samtidigt. Alla är väl olika känsliga men jag går motsatt väg (F31 ->G31) för att sportstolarna i 3-serien ger mig värk i ben och bak.
Däremot behöver jag inte bilstorleken i övrigt.
bl
270
bluetrain
x3 msport
Även om jag inte har hund eller annat som egentligen rättfärdigat touring så har jag ändå föredragit det framför sedan, dels tycker jag det är rätt snyggt med touring (faktiskt) och de gånger man behöver stuva in grejer är det rätt bra. Halvkombi är definitivt en väg att gå också.

Angående 3gt så har jag länge kämpat med om den är snygg eller ful rent utseendemässigt. Det är kanske ingen naturlig skönhet. Snarare lite sådär saab snygg/ful som man över tiden vänjer sig med. Fast är den inte mindre än 10cm jmf f11 så veterackarn om det är värt att byta ner sig för så få cm då..

Får nog ta och provköra en 4:a och se lite hur jag upplever den och om merkostnaden vägs upp av allt annat.

@Daagis: Jo det är jag medveten om. Jag gillade sportstolarna i e91 då passar min (normalstora) kropp bra och de är väl ungefär likadana i f31 så som jag kom ihåg. I f11 så är sportstolarna inte alls lika kramande som i 3:an. Har inte provkört g31 men när jag provsatt den så noterade jag att de var mer som f31 än f11 dvs mer figurnära.

Ingen anledning att försöka vänja sig vid tanken, GT är ful, kort och gott.

Jag hade tagit en 4 GC eller väntat på den nya 3-serien
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
GC utan tvekan, riktig snygg och ser mer sportig ut. Var riktig nära köpa en själv när jag bytte bil i december men den stöp lite på det grymma priset jag fick på en F10. Sen vägde komfortstol i F10 också tungt i det beslutet. Finns inget bättre.

Crille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.