|
|
|
|---|---|
|
Besiktningen visade höga avgasvärden, CO: 2.2 (0.5), CO 2500 varv: 2.8 (0.3), HC: 255 (100), Lamda: 0.93 (0.97-1.03). Det är samma problem varje år med höga värden, i år dock högre värden än tidigare år. Våren 2014 bytte jag katalysator ( Biltemas), lamdasond till cylinder 4-5-6 och tändstiftsbyte. Förra veckan byte av olja och luftfilter. Jag har endast kört ca 450 mil senaste året, korta kallstarter. Är det någon som har en idé om vad som är felet? Besiktningskillarna trodde på Biltemas katalysator men lät ganska osäkra. Kan det vara Lamdasonden till cylinder 1-2-3?, Luftmassemätaren? | |
|
Kolla felkoder till att börja med. Ditt låga lambdavärde är högst troligt resultatet av något som också ger en felkoder. Börja i den änden och med lite tur löser sig de andra värdena då också. // Magnus |
|
| Har du nåt läckage i avgassystemet baktill? Det kan räcka med ett litet hål i ljuddämparen för att systemet ska få spel. | |
|
Min vattentemp mätare kom aldrig upp till 95c, den låg alltid runt 87c typ. Detta tror jag lurade datorn att fetta på med mer bränsle. Om du inte har INPA eller liknande så finns en meny i instrumentklustret du kan bläddra fram templäsningen. Kolla vad tempen lägger sig på efter du kört motorn varm |
|
![]() 13.398 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
87 grader C är en genomvarm motor (sett från ett kallstartsperspektiv). Så motorstyrsystemet har slutat feta på långt innan den här temperaturen. Alla moderna (dvs från tidigt 90-tal och framåt) har också intelligenta alternativa strategier (så kallad LOS) utifall en givare fastnar på ett orimligt värde eller ger orimliga värden (exempelvis om motorn varit igång i 3 minuter men temperaturgivaren visar fortfarande 20 grader C utgår motorstyrsystemet ifrån att givaren är skräp och hårdkodar motortemperaturen till tex 80 grader C). Jag skulle rekommendera att lämna in bilen till en verkstad du litar på och få den professionellt felsökt. Men att kolla felkoder först är ju en enkel och snabb sak, det kan visa på något uppenbart. Läckage i avgassystemet kan också ställa till det - men det är bara meningsfullt att titta på rätt ställen. Fokusera isåfall på områden innan och kort efter upstream syresensor (den som sitter före katalysatorn). Den är den så kallade reglersonden och den som används i första hand för reglering. Varningens finger, vissa motorstyrsystem lyssnar även till viss del på diagnossonden så här kan man bli thrown off - men tror inte detta motorstyrsystem gör så (diagnossonden aka downstream syresensor sitter efter katalysatorn och dess primära uppgift är att övervaka att katalysatorn fungerar och är generellt sett INTE inblandad i uppgiften att justera till korrekt luft/bränsleblandning). Så om det läcker vid ljuddämparna är det skit samma, det behöver du inte bry dig om. Det är skit samma för din bils motorstyrsystem för att vara exakt! Även om det läcker där bak vid ljuddämparna så kommer luftbränsleblandningen bli korrekt i din motor. Däremot kommer såklart besiktningens mätutrustning få tuppjuck - för de mäter ju avgaserna som kommer ut från avgasrören! Om det finns läckage i avgassystemet så kommer det såklart att förvanska deras mätresultat. Men i det här fallet så indikerar deras mätningar en fet blandning, vilket man ser dels på höga nivåer av HC men även att lambdavärdet är < 1. Skulle det varit hål i avgassystemet så skulle inte det blivit detta resultatet vid deras mätningar (skulle blivit mer tvärtom). Dessutom är besiktningspersonalen ofta bra på att upptäcka eventuella hål i bakre delarna av avgassystemen som kan ge felaktiga mätresultat. Tänk på att "lambda" vid besiktning och "lambda" för motorstyrsystemet är två helt skilda saker - folk tror det är samma sak. Motorstyrsystem i bilar mäter antingen differensen av syre i avgaser vs omgivningsluften eller förhållandet mellan luft/HC i avgaserna för att får fram om blandningen/förbränningen var fet eller mager (detta görs med diagnossonden som sitter framför katalysatorn). Besiktningsstationen mäter från avgasrören nivåerna av ett antal gaser och med hjälp av en förenklad Brettschneider-ekvation Länk räknas lambda ut. Så gör ett par enkla sanity checks - har du tur hittar du något uppenbart #1 : Läs av felkoder #2 : Dubbelkolla att det inte läcker innan och runt katalysatorerna (det hör du oftast genom att sorts tuffande ljud) Hittar du inget uppenart här så rekommenderar jag starkt att lämna in bilen till en verkstad du litar på och få den professionellt felsökt. |
|
Tack för era svar, jag ska börja med att göra en felsökning först för att se om det ger något. Tillägg: sen 2010 har jag tre gånger bytt Katalysator och lambdasond till cyl. 4-5-6. Jag har nu en Katalysator från Biltema som monterades 2014. |
|
Man blir lite orolig när det sägs många kallstarter, korta turer och snålblåstkallt och fuktigt Sverige året runt - sen i samma mening nämner man M52-motorn :-) Man blir ju lite orolig för att det förbränns onormalt mycket olja. Du verkar ha haft koll på bilen och hur den betett sig under lång tid. @Dennis56 : Har du observerat någon onormal oljeförbrukning senaste åren? Ja, börja med en enklare felsökning. Ibland har man tur! Annars är det läge för professionell felsökning (av en verkstad du litar på), främst för att undvika ännu mer skenande kostnader. Byte av katalysator vartannat år är ju inte hållbart i längden :-) Katalysatorn och syresensorn på min E34 535i från 1989 var fortfarande still going strong även efter 29 år och 40 000+ mil av användning året runt. Passerade de senaste avgaskontrollerna (innan bilen skrotades) med samma värden som för 25 år sedan :-) |
|
Ingen oljeförbrukning, Bytte olja filter och luftfilter veckan innan besiktning. Senaste året har bilen bara gått ca 450 mil, mest korta körsträckor och många kallstarter. |
|
|
När det gjordes en felsökning på bilen så visades fel på Lambdasonden till cylinder 4-5-6. Byter jag denna lambdasond blir det fjärde gången på sju är, märkligt! Sen vet man ju inte om felet nollställdes efter förra gången felet visades vid felsökningen och då byter man kanske i onödan. Har hursomhelst köpt en ny så det är väl bara att montera dit den. |
|
|
Jag tänker också byta Katalysator (fjärde gången på sju år) och tänker köpa en universal. Är det någon som vet vilken dimension det ska vara på ingående och utgående rör till Katalysatorn för att passa avgassystemet? |
|
"felsökning på bilen så visades fel på Lambdasonden till cylinder 4-5-6" Fråga 1 : Har du detaljer hur kom de fram till att syresensorn till bank 2 var defekt och behövde bytas? Läste man bara av felkoder eller gjordes en ***korrekt utförd*** felsökning? Fråga 2 : Var det syresensorn före eller efter katalysatorn de kom fram till var defekt? Fråga 3 : Vilken typ av verkstad har felsökt din bil för dessa fel under årens lopp? Vilken typ av verkstad felsökte senast och vad kostade den felsökningen? Fråga 3 : Vilken syresensor har du bytt? Är det alltid bank 2 (cylinder 4-5-6) upstream (före katalysator) du bytt? |
|
Bilen kopplades upp till en dator med program för avläsning av felkoder Båda lambdasonderna sitter före Katalysatorn på respektive grenrör Både BMW och mindre verkstäder har gjort tidigare felsökningar Felet är alltid på Lambdasonden till cylinder 4-5-6 |
|
Tackar, tackar! >> "Bilen kopplades upp till en dator med program för avläsning av felkoder" Mmmm, det där är inte felsökning :-) Det brukar kallas "utläsning av felkoder". Det är alltså endast en ***förberedelse*** till felsökning. Det där med att felkoder säger vilka delar som ska bytas är en förbaskat svår myt att slå ihjäl! Aha, så det finns inga syresensorer efter katalysatorerna (så kallade downstream) på denna bil? I och för sig, är en -97 så ganska gammal bil. Var väl runt den här tiden som det började bli vanligt att man även fick så kallade övervakningssyresensorer (dess primära uppgift är att övervaka katalysatorernas effektivitet). Ok, ett problem mindre om det är så isåfall :-) Låter som du inte hittat en lämplig verkstad för att felsöka din bil. Är det den billigaste verkstaden runt hörnet som använts eller har du använt dig av en verkstad som är erkänt duktig att felsöka? Inte meka, utan felsöka. Ok, vad är det för felkoder som lästs ut? Kan du ge oss en rundown om vad som bytts, vilka felkoder som lästs ut och när i kronologisk ordning? Även vilken typ av felsökning (förutom att läsa av felkoder) som gjorts och vad de kommit fram till - dvs vilka tester de gjort med OK resultat och vilka tester de gjort med NOK resultat. Detta för att få lite historik och perspektiv på problemet - för detta är ju uppenbarligen något som pågått under längre tid. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.