AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
1.300

Svårstängd dörr E9, -74

Eg
3
Ego-boy
3,0CSA -74
Förardörren på min E9 är väldigt svårstängd. Får ta i väldigt hårt för att stänga den och skillnaden mot passagerardörren är enorm! Många gånger stänger den heller inte på första försöket, utan det kan krävas både 2, 3 och 4 försök.

Har scannat diverse forum och följt de tips jag funnit, men problemet kvarstår. Har justerat dörren så att den linjerar bra, den lilla plastbiten på låshaken sitter där, kollat så att dörrlisterna inte tar emot, justerat låshaken mot låsblecket på "B-stolpen" osv.

Jämförde idag låshaken på förardörren med den på passagerardörren och noterade att på förarsidan så finns det bara ett låsläge (om man vrider låshaken), medan låshaken på passagerarsidan har två lägen. Återstår kanske bara att byta hela "låskistan" i dörren (art nr: 51211823501?), men den tycks inte längre vara tillgänglig.

Finns det nån här på forumet som upplevt motsvarande problem och har tips på lösning?

Mvh Richard
Gr
6
Gransin
e9 3.0CSi -71
Jag vet ju inte historien om bilen, har du nyss köpt den? Ägt den länge?
Det jag i första hand tänkte på är om dörrpackningen på förarsidan kan vara bytt nyligen eller inom några år sedan? Dörrarna kan bli jäkligt svårstängda med nya packningar.

Eller går dörren att med handkraft "stänga" till den position den vanligtvis är i när den är stängd/låst, eller tar nånting emot före? Om den går helt "fast" utan att låset hakar i så kan man ju misstänka låskistan.

Mina låskistor var ohyggligt fulla med skit och smuts när jag tog loss dem, så det skulle inte skada att skruva bort den och tvätta samt smörja in igen, före man byter ut den.
Eg
3
Ego-boy
3,0CSA -74
Tackar för svar! Har haft bilen sen 2012 och förardörren har aldrig varit särskilt lättstängd... Tog ut låskistan i helgen och mycket riktigt så var den rejält skitig och allt rörde sig väldigt "segt". Rengjorde och satte tillbaks och nu gick den att stänga igen, fast fortfarande inte lika enkelt som passagerardörren. Låskistan var således det primära problemet.

Jämförde dörrlisterna i dörröppningen på båda sidorna och den på förarsidan är nog bytt nån gång - den verkar lite större i profilen - i alla fall i bakkant på dörren. Provade att ta bort listen och då gick det väldigt enkelt att stänga! Listen får sitta kvar - en ny är ju väldigt dyr och det finns ju inga garantier för att den skulle vara bättre i profilen...

Mvh Richard

Gr
6
Gransin
e9 3.0CSi -71
Okej, fint att det blev bättre efter rengörning!
Jag har läst (inga egna erfarenheter då jag inte är klar med renoveringen ännu) att många kör utan listen i bakkant på dörren bara för att inte behöva slå igen dörren så hårt, tydligen ska det inte påverka vind-drag och oljud till så stor grad, och kör man mest på fina och soliga dagar så lär listen inte ha så stor nytta endå.

Som sagt, vet ej själv och alla gör som de själva vill, detta är vad jag läst bara.

Mvh,
Robert
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.