|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en bmw 323ti som jag behöver nya däck till. Det jag väljer mellan är att köpa nya däck till mina 15" fälgar eller att köpa begagnade däck och fälgar på blocket. Det lutar åt att köpa begagnade då jag kan få roligare fälgar och betala mindre. Problemet är att jag har ruskigt dålig koll på däck och fälgar i allmänhet, vad passar?! Passar däck/fälg från e46? e39? e87? Jag vill ha 16" eller 17", hur breda däck kan jag ha utan något krångel? 225? Mycket tacksam för hjälp! // Hannes | |
|
Kika i instruktionsboken och/eller på klisterlappen som sitter på B-stolpen som syns när du öppnar förardörren. Där har du ett antal olika alternativ. Bredden är bara en faktor att ta hänsyn till, du måste även ha rätt "profil" som är höjden i % av bredden. 225/50-16 är t ex. ett gångbart alternativ för din bil. 205/55-16 har exakt samma höjd (då profilen räknas på angiven bredd) och därmed rullomkrets och är också funkis (kanske t om bättre rent prestandamässigt). 225/45-17 borde fungera också, likaså 205/50-17. Tänk också på att fälgarnas inpressningsdjup (ET/IS) också påverkar då det anger hur långt ut/in i hjulhuset som fälgen hamnar. BMW:s orignalfälgar har mellan ET41 och 49mm till din bil, beroende på storlek och modell. Det är vanligt att säljare anger att fälgar som är avsedda för t ex. 5-serien passar på 3-serien, men det är en sanning med stor modifikation då 5-serien har ET runt 20mm och då hamnar fälgarna för långt ut med otillåten spårviddsförändring och ev. skärmkantsskrap som följd, även om fälgarna går att skruva dit på 3-serien... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Stort tack för hjälpen! Är det stor skillnad på e36, e46, e90, f30 gällande vilka däck som passar? Eller kan man bara anta att om däcken funkar till en e46 så funkar dom till e36? Läste även nånstans att e36-compact har smalare hjulhus än sedanen och coupén, stämmer det? |
|
| Länk 👍 | |
|
E36 och E46 har samma mått på fälgar/däck, så de går att byta rakt av. Reservationen är att E46 har större hjulhus och kan ta bredare däck. E90 har lite lägre inpressning på fälgarna (längre ut i hjulhuset om du monterar dem på din bil) - brukar ligga runt ET35mm, annars har de samma dimensioner som E36/E46 - dock kan E90 ta ännu bredare däck...som kanske inte får plats på E36/E46 om man väljer lite bredare däck. E36-Compacten har smalare hjulhus bak, men det beror lite på hur sen den är i produktionen, mot slutet ändrade de på någon detalj som gör att de kan ta bredare hjul utan modifikation. Jag hade 225/50-16 (Michelin på BMW originalfälg med ET47mm) på min E36-compact och det fungerade utan problem, dock skulle det monteras en styrbegränsningssats på styrväxeln för att däcken inte skulle ta i vid fulla rattutslag. Den monterade jag aldrig (men köpte den) och det skrapade i liiiite vid fulla rattutslag. Kördes med en 30mm sänkning runtom från Eibach/Koni. Blev nästan som en go-cart i svängarna - riktigt kul bil att köra... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Länk Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.