|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag hade läckage mellan grenrör och avgasrör tidigare men fick det åtgärdat av en bekant. Det är tätt nu men lagningen är gjord på ett sånt sätt att röret nu skramlar en aning när man kör på gupp antagligen eftersom ett av rören inte sitter fast i båda skruvfästena. Är det någon som har något kreativt och bra tips på om det t.ex. finns någon typ av gummi som man skulle kunna dämpa röret med som klarar av värmen på avgasröret eller något liknande? Eller är enda lösningen att helt enkelt göra om jobbet helt om jag vill få bort ljudet? Jag skulle helst slippa det då det inte skulle bli billigt att göra om det igen... | |
|
Kollat så det inte bara är någon värmesköld som skramlar? De har en förmåga att lossna med åren. |
|
| Jo jag har kollat. Flera har lossnade fästen men min bedömning var att jag tror att det är avgasröret. Om jag slår i det så tycker jag det låter lite som det gör i bilen. | |
| Är som ett lite ihåligt klonk. | |
|
Hej, troligtvis är det nr 9 alt. nr 7 i Länk som har rostat sönder. Under de 13 år som jag haft bilen har jag bytt fästet 2 ggr. Mvh Håkan |
|
|
Nä faktiskt inte... Skruven 13 var defekt men den lät jag en firma byta åt mig när den var inne i annat ärende uppe på lyft. Det var min första tanke att det var pga den. Upplever inte att det gjorde någon större skillnad alls. Skulle vara att de inte skruvat åt den fullt. Jävligt störande, när jag vet hur bra bilen känns när den är helt tyst som den ska vara, nu har den fått lite begagnad Volvo-känsla pga detta och jag hittar inte felet. Men som sagt lagningen på grenröret är det jag misstänker mest eftersom rören inte sitter i alla fästen som tänkt. Är det någon som vet om det finns någon typ av gummimaterial som är värmetåligt nog så man skulle kunna klämma in det mellan rören för att åstadkomma mer dämpning? Om inte annat för att se om ljudet dämpas... |
|
|
Hur bör man fixa värmesköldarna? Skruva ut och sätta på nån typ av bricka mellan skruv och sköld? Borde väl fixa detta också för säkerhets skull. |
|
|
Har du kollat NOGA på hur det ser ut på ovansidan mellan rören (del #2)? Det är där det brukar rosta sönder och det ser man nästan inte utan måste rucka och känna noga för att upptäcka att det är av där. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Del 2? Vilken är det? På bilden är 2 = 3+4+5 tillsammans... Que? Är det 7 du menar? |
|
|
Sorry, hade en annan bild över upphängningen uppe (en annan modell) och där var det nr2. Men det är helt riktigt nr7 på bilden som länkades till... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Skruv 13 på den bilden hade som sagt ärgat sönder men den är nu bytt. Enda stället jag vet är lite "tokigt" är ju fästet för avgasröret vid grenröret som sagt (#13 på denna Länk. Men med nuvarande lagning så vill jag helst inte vara där och peta alltför mycket. Känns som #2 på min bil är spegelvänd jämfört med denna bild. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.