|
|
|
|---|---|
|
Kan inte minnas att sommardäcken var så extremt spårig/vinglig förra året. Jag har original 245/50 R18. X3 LCI M sport men ej sportfjädringen. Samma storlek på vintersulorna... Vilket lufttryck brukar bli stabilare? Högre eller lägre? Olika fram o bak? Kör enligt tabellen +0,1 bar nu. Ofta 1-2 personer utan packning. Hur gör ni? Vilka erfarenheter runt lufttryck? | |
|
RFT på sommardäcken men inte på vinterdäcken? ------- //Lövet |
|
|
RFT på båda |
|
|
Jag kommer ihåg att jag upplevde ökad spårighet på min innan jag la på vinterdäcken, misstänker att det är rtf däcken som spårar mer när dom blir slitna. Har samma bil fast utan M-sport. Har inte lagt på sommardäcken ännu, så skulle tro att jag kommer ha samma uppfattning som du inom en vecka. Har åxo rtf på båda men kommer troligen byta till icke rtf när det blir dax kränga på nya däck och istället teckna en Falk försäkring då jag har fått för mig att mobilitetsgarantin hos BMW inte gäller punktering ifall man inte kör med rtf. |
|
|
@Steve-Urkel Jg kommer också byta till icke RFT m extraförsäkring när det blir dax men undrar vad ni andra med samma däckdimension kör för lufttryck? |
|
|
Är det samma inpressningsmått (ET/IS) på fälgarna? Är det måntro Bridgestone-sommardäck? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag har samma fälgar till båda uppsättningarna. | |
|
....och är det Bridgestonedäck på sommarfälgarna? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det ska kollas imorgon. Är däck som följde med bilen ny, så kollade inte så noga :) | |
|
Jag har Pirelli Cinturati RFT |
|
| Min erfarenhet är att högre däcktryck hjälper, kör med 245/45 R18 Bridgestone Turanza RFT på F11:an och dessa är tydligen ökända att spåra som en blodhund! Pumpade i ca 0,5 bar (från fabrikens 2,3 till ca 2.9) i varje och det hjälpte. | |
|
Hur är skicket på vägarna du kör på? Har du haft möjlighet att testa något nyare vägavsnitt? Av egen erfarenhet kan det ibland upplevas som skilda världar... |
|
| Jag har åxo Pirelli Cinturati RFT | |
|
@Kristoffer_L - jo visst är det bättre på bra vägar. |
|
|
Kör 2.9 bak o 2.6 fram har iof 275/40/19 bak o 245/45/19 fram och sportfjädring. Märkte däremot stor skillnad i spårighet när jag bytte från RFT till vanliga däck nu i år. |
|
|
Kan rekommendera 4-hjulsinställning. Upplevde samma på min med 17" friktion RFT Vinter och bytte till S-hjul RFT med samma dimension som "High" ovan. Att bara laborera med lufttrycket kan kosta lite då det kan slita ut ett par däck ganska snabbt om det är fel hjulvinklar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.