|
Sida 9 av 11
|
|
|---|---|
|
jag hade uppskatt om någon som vet liftade vilka årsmodeller motorvarianter som är berörda av detta problem. Själv sitter jag med en nyinköpt 735 -97 och biter på naglarna. Inspektion skall utföras inom kort men det till trots haden en lista på berörda bilar uppskattats. alla vet nog inte vad M60 är iheller... Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk |
|
| Länk | |
|
740 -92 21' mil inga(!) bultar i tråget.. måste vara den första ;) Åandra sidan så har min automatlåda total havererat så det jämnar väl ut sig =0) |
|
|
Hej, Lyfter denna gamla tråd. Är det någon med nyare V8:or som kollat sina bultar och funnit den lösa? Jag har precis råkat köpa en 540iAT -00, flyttar hem till kalla norden om ett par veckor och bilen står redan hos kompisen ooch väntar... /Pontus |
|
| Jag har en M62 och de var inte lösa när jag kollade i höstas och då hade bilen precis passerat 25000. Men självklart ska man kolla bultarna när man byter olja, en packning kostar väl 250 på BMW och själva jobbet tar runt en timme på närmsta GDS-hall. Och det ju väldigt enkelt, se bara till att ha en skruvdragare för det är gott om dom till tråget... | |
|
De större bultarna satt hårt. Däremot M6:orna som håller ihop pumphalvorna satt inte så bra så där kunde jag efterdra något varv. Spände även kedjan då den var lite slapp. Länk Som sagt kolla det vid nästa oljeservice. Svekke |
|
|
Hmm, Inget konkret, tror dock att det e lika bra att kolla. /Pontus |
|
|
Har en 740iA -00 med M62 TU-motor och 15 kmil bakom sig. Kollade oljepumpsbultarna idag. Satt som berget! Demonterade dock en för att komma åt att justera pumpkedjan; monterades igen med Lock-Tite 268 på sig. Skönt att ha gjort kollen!! Lars Franzén |
|
|
Har också en 740 från -00. Kollade när jag köpte den förra året och då satt alla bultar fast. Förra bilen som var en 740 från -95 hade flera bultar i tråget när jag kollade första gången. Så vitt jag vet har BMW alltid förnekat detta problem. Ändå verkar man ha ändrat konstruktionen på senare bilar... |
|
|
Bultarna som säljs nu har i alla fall gänglåsning: Länk Länk Gamla artikelnummer verkar vara (ETK): 11411432758 Så det är nya bultar numera, men exakt fr.o.m. vilken årsmodell de byttes är svårt att få fram. Det har tidigare påståtts på detta forum att det skedde -99. På min -97:a kollades bultarna 2005 efter ca 12000 mil och då satt det bra. Däremot pumphalvorna gick att efterdra något. Det har förekommit några få inlägg här på forumet som sagt att även bultarna på m62 varit lösa, medans på m60 verkar det varit mer regel än undantag. Svekke |
|
|
Svekke, Till den andra länken du hänvisar verkar det inte finnas möjlighet till justering av pumpkedjans sträckning på 540. På min 740 finns det en justerbult med insex 8 mm "under" bulten 7. Mystiskt! Lars Franzén |
|
|
En sådan sträckning finns även på min 540i -97 sist jag kollade iaf. Här är en 740 E38 -01 Länk Tydligen har de missat det i ritningen på Realoem. En annan sak jag ser är att den oljepump som satt på m60 11411745890 är ENDED. Länk Beställer man ny oljepump till m60 idag så får man 11411438280 som är samma pump som sitter på m62TU och m62. Inte helt solklart fall, men undrar just om BMW inte vet något lite i alla fall om sina gamla pumpar och lösa bultar på m60? För några år sedan skrevs det väldigt ofta på forumet om m60 som kollats och intrycket man fick var att i stort sett varenda en hade lösa bultar i tråget. För m62 kan jag bara minnas något/några enstaka fall efter de sökningar jag gjort. Antagligen är det så att av de m60 som rullar idag och alltså överlevt har bultarna redan blivit åtdragna. Sen börjar ju även m62 bli riktigt gamla idag med t.ex. 540 från -96 och många bör ha rullat långt. Trots det så är det sällsynt med någon kamrat som rapporterar problem. Men klart att köper man en V8 så ska man kolla dem iaf! Svekke |
|
|
Svekke, Justerbulten kan vara nr 5 i Realoem bilden på Engine Housing. Nr 6 kan vara en av de övriga fästena (med mutter) för oljepumpen. Konstigt i så fall att dessa delar inte visas i sitt "naturliga" samband med oljepumpen. Nåväl, slutet gott allting gott!! Lars Franzén |
|
|
Japp här åxå! Alla skruvar som håller ihop oljepumpen lösa, och en i sumpen. |
|
| Hade in min 740 -95 på verkstad för oljebyte och kontroll av oljepumpsbultarna. Inte mindre än 5 bultar hade lossnat och låg i tråget. Tur att jag inte åkt så mycket med den sen jag köpte den för 5 månader sen. Mekanikern sa att det kunde blivit motorhaveri när som helst. Så kolla bultarna alla ni som inte gjort det. | |
| Efter att ha läst om lösa oljepumpsskruvar både här och på 7-er.com så beslutade jag mig för att själv undersöka saken. Bilen köpte jag för ca 3 veckor sedan och förutom knarr i framvagnen så går den jättebra, 740i, 95:a som gått 15300 dokumenterat(kanske skruvad ändå). Fick precis ner oljetråget och hittade 4 lösa skruvar samt ett par metallbitar. 3 var jämnlånga men den ena skruven något längre. Vad gör jag? Tacksam för tips! | |
|
Läste i en tidigare tråd om detta att nån tysk 7ser sajt gjort en förfrågan bland sina läsare och 71% av alla som kontrollerat sina M733or dvs 750or hade haft någon lös bult kring oljepumpen. Har därför beställt kontroll och fastdragning med Loc-tite av mina skruv och bultar vid nästa service hos BMWför 1700 pix. Enbart dragning med rätt moment tror jag inte på. För sannolikt har man från fabrik dragIt med rätt moment och de skramlar loss ändå. Åker tryggare med loc-tite och ser inga nackdelar med det, tvärtom. /Bättre än maskinskadeförs.? |
|
| Återkommer nu efter koll hos BMW en misshandlad bult i tråget resten lösa, sitter nu med loc-tite kanske klarar de 30kmil till nu?Bilen är fullservad hos svenska BMW alltså noll garanti för lösa bultar. Kändes inte vid problemen vid beställning av arbetet. / AV MED TRÅGET!!! | |
|
Hej Toomas, det fanns på sin tid ett tydligt servicemeddelande att dessa bultar skulle konytrolleras vid första servicebesök. Man borde alltså kunna gå ini serviceboken och kolla VEM som gjort första service efter servicemeddelandet. Det är ju helt **#€%#€# att "våra" verkstäder uppträder på detta sätt. Orsaken till de lossnande bultarna var ett fel i robotens inställning. Upptäcktes rätt snart av BMW som snabbt sände ut servicemeddelandet. Men nån måste ju göra jobbet också. Kul att det inte blev ett haveri. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
| Även tyska verkstäder har slarvat, helt otroligt egentligen att BMW:s verkstäder har struntat att kontrollera en så vital del i motorn. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.