|
Sida 8 av 11
|
|
|---|---|
|
M 30 saknar sådana problem. Däremot känslig för överhettning. Kolla termostat, vattennivå och fläktkoppling. Den tycker också om olja, liksom alla andra motorer. Bosse J. 327-41 2800 CSA-69 325iX-92 (hittills enda 3-serien) 525 -92 528-98 |
|
|
Rev bort tråget på min 530 V8 igår. Gissa hur många skruvar jag hittade? 4 st i tråget. 1st M8 som håller pumpen och 3st M6 låg och skramlade i tråget. Tur som en tok har jag haft då alla andra till locket på pumpen satt mer eller mindre löst. Leder jag antal-bult-i-tråget-ligan nu eller? |
|
| kan detta hända med en 730i 3.0 6:a? | |
|
Finns det några typiska vanliga problem man bör kolla i min 730? som tex. lösa bultar och dyligt. |
|
|
En lös bult i tåget på min 94a som har rullat 23100 mil. Kan inte se annat är V8:s rykte som någon sorts "slitstark evighetsmaskin" är kraftigt överdrivet, bara ren tur har räddat många maskiner från totalras. Tacka vet jag 750!!! BMW CS #5139 |
|
|
Då är det väl bättre att du byter än att du mår illa av ha en bil med en motor som man inte kan lita på.... det är trots allt en egen utvecklad v8 och inte 2st "ihopmonterade" 6:or som du nu verkar vara så förtjust i. Jag hittade också lösa bultar i min, men detta är en miss från fabriksmonteringen och har inget göra med att motorn därför skulle vara sämre. Och läser du ordentligt här på forumet så framgår tydligt att fler har problem med sina 12:or än v8:or.... Man MÅSTE vara rättvis :-)) Peo |
|
|
Som en liten parantes kan jag berätta att vi även hittat lösa pumpar samt bultar i tråg även på V12. Senast på en 99 med 15000 mil. MVH / Mikael Porsche 911 C2 - 03 |
|
|
Såna där problem har inte vi killar med stor motor Zaharald |
|
|
Gör som jag gjorde sålde min 730i v8 92.köpte en volvo 850 har sedan dess åkt ca:2000 mil utan problem, inte ens lyft på motorhuvun än ,kanske till våren . hoppas på svar Bernard |
|
|
8:an är slitstark och bra men nog fan har den lika mycket strul som 12:an , betänk att tolvorna är en gammal 80 tals konstruktion som började tillverkas 1986 och såldes 1987 , de är gamla och skrutiga. När kom v8:an ? betydligt senare och det är en nyare generation av motorer , därför är det kass att den har lösa bultar , än mer kass är bmw s inställning och kunskap om problemet , ingen bmw mekaniker jag frågat känner igen problemet (!). Och jobbig som attan (dyr) å renovera är v8:an , 32 ventiler mot tolvans 24 , 4 kamaxlar mot tolvans två , minst lika dyra packningar och betydligt svårare att fixera kammar med kedja än tolvan , så jag håller mig nog till tolvan , 8:an är bra till kombi för de osm har barnvagnar - iaf. en liten gnutta exklusivitet i den grå vardagen :-) |
|
|
En rak 6:a? Kan det vara nånting? En M30= världens bästa motor. Problemfritt om man håller koll på vatten och olja. På samma sätt som med andra motorer. Och vaddå, 2000 mil. Jag har kört flera BMW helt problemfritt 15-20.000 mil. Men, jag öppnade huven, jag bytte olja och det fanns alltid kylvätska samt att alla servicar sköttes minutiöst. DÄR ligger knuten, mina vänner. Oavsett bilfabrikat. Bosse J. Bosse J. BMW CS 185 |
|
|
mm , m30 är riktigt bra och en riktig slitvarg , men den är ograciös till utseendet och onödigt bökig att meka med , är ju jättejobbigt att byta vippor - m70 lyftar man ju bara ur lyftaren med handen så är det klart på 20 sekunder. M70 och m73 tycker jag är de vackaraste motorerna , en m70 stafckad på en motorlyft utstrålar kraft och elagans , det kan man inte säga om m30 med tidernas i särklass mest ograciösa plenumkammare ? Men visst är den bra , otroligt många bmw har m30 och den är problemfri om den får sin service. |
|
|
Verkar kunna bli lite upprörda känslor när man klankar ner på BMWs V8, men för mig är det faktiskt märkligt att den har fått ett rykte om sig att bara gå och gå när den har så grava standardfel. V12 däremot får alltid utstå spott och spe, men den gemensamma nämnaren är att alla som tycker V12 är dålig, består av 2 st ihopbyggde sexor bla. bla bla osv, dom har aldrig haft en 750 själva. Snackade med 2 killar i våras som sammanlagt hade haft över 10 st 750 e32 och de var oxå förvånade över att många hävdar att det är en dåligt motor som krånglar jämt osv. De hade heller ej råkat ut för problem i sina bilar. Men visst kan jag hålla med om att 740 är billigare i drift så länge inget går sönder, den tar säkert 3 decilter mindre i alla hastigheter, men mer problemfri, nej det tror jag inte. BMW CS #5139 |
|
|
Hoppsan, kan min lovsång till M30 tolkas så att jag klankar ner på övriga BMW-motorer? Hoppas inte det. Det jag vill ha sagt är att OM service och underhåll sköts så är alla motorserierna klockrent tillförlitliga, 4,6,8 ellr 12 cylindrar. Problem uppstår på bilar som inte skötts på rätt sätt eller har gått avsevärt längre än vad mäteren visar. Att BMW under några dagar hade ett felaktigt justerat verktyg för dragningen av oljepumpsbultarna, har ju meddelats i servicemeddelanden och på andra sätt. De bilar som var aktuella och sköttes enligt serviceboken hos auktoriserade verkstäder fick detta åtgärdat på garanti eller good-will. Övriga blev utan åtgärder. Sen är det ju så att de olika motorfamiljerna har sina olika fördelar och nackdelar, beroende på vad man skall arbeta med. Och, skönheten ligger i betraktarens ögon Bosse J. BMW CS 185 |
|
|
När jag bytade trågpackningar på min föredetta 750 88:årsm Så låg det en bult från pumpen i tråget.. |
|
|
JL: vad mer specifikt är det för standard "fel" du talar om?? Mig veterligt finns inga "standard" fel, tänker du på oljepumpen IGEN, så är det inget fel, det är en monterings miss man gjort på fabriken...och sen säger du, så länge inget går sönder....Om nu något går sönder på en V8, är det då dyrare att fixa än om något går sönder på V12:an?? Så tyder i allafall jag ditt påstående... och att den är mer problem fri, det vågar jag påstå att den är. Sen är det faktiskt så att V8:an är en modern motor medans V12:an är en "gammal" konstruktion av gammal teknik... Sen att du är "förälskad" i V12:an tycker jag är trevligt... men för den sakens skull ska du inte smutskasta V8:an... det är som att säga till kompisen att, min tjej är mycket sötare och klokare än din, för hon är både ful och korkad...och skaman ha en bil att "bara" köra med, gör som Bernard, köp en Volvo, men hur kul är det på en skala...så låt alla vara nöjda och kasta inte sten i glashus...:-)) Peo |
|
|
Tror inte att vi skall dra denna diskutionen längre, var och en blir ju som bekant salig på sin tro. BMW CS #5139 |
|
| 740...............12000 mil..........1 bult i tråget | |
|
Kan ju också tillägga för protokollet: 740 -93 ~21k mil, 2 "fingerlösa" bultar och en som satt skapligt. Membranet bytte jag en vecka senare... //Magnus |
|
|
530 -95 10700 mil!!!!!!!!!! En bult i tråget och ett par fina hack i det...!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.