|
Sida 7 av 11
|
|
|---|---|
| Jag tyckte oxå att den ser hängig ut!!! | |
|
micki det är inte min pump på bilden men den var kansje lite slapp min med...hur spänner man den då??? MvH Bmw 4-ever Länk |
|
| Man byter den! | |
| Man skruvar ut "spännhylsan" som sitter gängad i hålet (insex) för bulten som syns på bilden tills kedjan slackar ca 8 mm, sedan drar man Bulten till rätt moment. | |
| Så var det! | |
Lillbjörken |
Får väll glida in å chocka då....... Mina bultar satt fast!!! T.o.m delningen på pumpen. Men nu de kolla å en fräsch stålpackning till tråget istället för den fastetsade gamla korkpackningen!!! |
|
Har kollat min oljepump,mycket riktigt det var 2 bultar som var nästan utgängade,puu.. vilken tur att BMWpowersidan finns, resten av alla bultar var lösa.Nu har jag dragit fast dom och låst alla skruvar med LOCTITE 270= gänglåsning stark. PS: drog även alla andra skruvar också. |
|
|
Mina satt oxå löst ingen hade trillat ner i tråget, bytte även packning.... Har aldrig ägt en BMW tidigare, blir mer o mer tveksam om det är ngn kvalitet i grejjerna.... Har aldrig upplevt ngt liknande med andra bilar man har o haft... |
|
| Någon som har en länk där man kan se vilka bultar som ska dras åt | |
|
Vi på BMWPower har nu på semestern roat oss med att göra ett mekartips om oljepumpsbultarna. Det låg en bult i tråget på min 540 och det fanns märken i tråg och sil där bulten klämts. Ruggigt. Mekartipset släpps snart, här är en preview: Länk Mvh /Janne, BMWPower |
|
|
Puhh!! Tack till alla på forumet. Jag hade problem med ett j**** oväsen från det som jag trodde var en utsliten kamkjedja. Jag fick pris från BMW att ett byte skulle kosta ca 25000:-. Men en koll av olje pumpen verkade vara en bra start efter alla varningar. När jag plockade ner tråget så låg två av dom tre bultarna snyggt upplagda i botten. Den sista av bultarna gick att dra ca 5 varv. Kollade också bultarna till oljepump huset, och dom var allt annat än åtdragna. Ni kan bara föreställa er var mina mungipor slutade när sträckaren började att göra sitt jobb och jag inte behövde fundera om det skulle tankas diesel eller bensin vid mackbesök. Tack ännu en gång för ett bra och kontant sparande forum. |
|
|
Hur är det med v12orna då ? Finns det liknande problem med dom ? Inte orkat kolla tråget på min , ännu. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
Som jag skrivit tidigare: JA det gäller även 12 orna även om många på forumet inte tror på det. Min rasade. 750 ial -96. Kolla innan det rasar wadel! 35 000:- kostade kalaset.... Jag hade givetvis den oturen att en bult hamnade mellan drev och kedja så kedjan slets av och man fick lyfta motorn för att komma åt osv osv. |
|
|
Gäller alla m60 stod det i mekartipset, har inte 540.98 m 60 motor? Länk |
|
|
Kilen: Jag tror det gäller E34 och E32. på senare tid har bultarna förändrats till det bättre. Touringklubben: Länk Min sida: Länk |
|
|
E39 -98 har M62 motor = inte drabbad tror jag // Lazze Länk |
|
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Mekartipset/problemet gäller alla bilar med M60, dvs även 840 och 740 E38 tidiga versioner. 1996 fick 740 E38 samma motor som kom i o m 540 E39. E39 har aldrig haft denna motor (M60). Det vore dock intressant att få lite mer information ang detta problem i V12 M73. Maila gärna mig om någon vet mer. /Mattias |
|
Hej på er alla. Har läst lite om lösa pumpbultar på V8 men hur är det med 6an? Jag har en 735 -87 med 27000 mil på mätaren och den går fint och billigt,,,,,,faktiskt billigare nu efter jag har bytt topp och kam. Är det nåt problem med 6ans oljepumps bultar överhuvudtaget eller är det bara och rulla på ? PS.jag har nu en M30 topp med kam och insug till salu.DS |
|
| Även jag hade lösa bultar. | |
|
Skall ta och ta bort mina bultar till v12:an och tvätta av dom med sprit och seda lite gänglåsning. Kände lite på bultarna och några satt så löst att man med lätthet kunde dra ett halvvarv med spärrskaftet. får åtgärda detta. Men det finns ju sååå många bultar på m70 ! knappt man vet vilka som skll dras , å så fick jag olja i ögat också ! (ont) "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.