|
Sida 6 av 11
|
|
|---|---|
|
Jag kunde inte låta bli.Min bil har gått 10300 mil.Jag plockade av sumpen,skruvarna var inte direkt lösa,men inte heller hårt dragna. Jag tror att det problemet hänger ihpp med milantalet. Går bestämd framot! |
|
hh |
Har läst alla inlägg om lösa skruvar så jag kollade o mycket riktigt ..... |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Läste ett info 3/94 om plastskyddskåpa vid oljepumpen där en hel dröss med BMW återkallades pga kåpan gick i vissa fall sönder och ramlade ner i tråget och kunde orsaka motorskador. det gällde M60 motorn 530/740/840 även 540 kan jag tänka mig eftersom det är samma motor, de som är åtgärdade genom återkallning ska ha en dekal i dörrgången som bekräftar detta. gäller väl 93-94 årsmodeller.Med vissa chassienummer. MVH Hasso Länk |
|
540 -93 En i tråget en lös. :-) V8 Newton Power |
|
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Åtgärdade oljepumpen idag: 2 bultar i tråget, flera lösa bultar på pumpen. GLÖM INTE DESSA NÄR NI KOLLAR! (Varför skriker han...;-)) Fick tyvärr lämna rejält blodsvite idag. 1cm 2 mm djupt jack i fingret. Akta era fingrar! Det är vasst när man skruvat bort tråget!!! Tack till personalen på OK Bergshamra för första förband. Hade "Vinterkräksjukan" inte varit i farten hade jag sjutton åkt till Karolinska och fått det sytt... (det som inte dödar härdar - och det går inte så snabbt att skriva med en hand...) /Mattias |
|
Mina satt där dom skulle. Skönt att ha det kollat i vilket fall. _____ Micke Länk Länk |
|
|
Efter att ha läst inläggen om lösa bultar i detta eminenta forum bad jag BMW kolla dessa i samband med service. Dom tittade frågande på mig och undrade varför....jag fick nästan tjata för att bli av med 1800 pix och när jag kom tillbaka och hämtade bilen så hade mycket riktigt flera bultar lossnat. De var jävligt undrande över hur jag kunde veta att dom skulle vara lösa...:) Skönt att ha det Loctiteat och draget....TACK FÖR TIPSET!!! Nu en liten fråga : är detta verkligen ett problem så länge inte oljetryckslampan tänds (inte ens flimrar på tomgång, vilket borde bli det första synliga sympomet) ? Det borde ju egentligen inte vara nån fara, eller??? "Livet är inget för amatörer" |
|
|
Harley, du måste skriva vilken verkstad du vänt dig till som står som ufon om detta vanliga problem. Dit vill inte jag åka om det är nåt. |
|
|
Förresten Harley: Nej det är inget problem så länge inte lampan lyser, jag menar, "det man inte vet gråter man inte över". Men,,, det är när lampan tänds som det är kört....... Varningslampor är inte kopplade till bultar o skruv.... |
|
| Tre stycken skruvar låg i oljetråget på mina föräldrars 730-95 när dom lämnade in den på service igår, efter att ha sagt till servicemannen att kolla i tråget. Skruvarna hade lossnat vid oljepumpens delning. | |
|
Sorry! Problemet löst på denna långa fråga. KÖP EN V12. |
|
|
jaha! man trodde att man va säker när bilen rullat dryga 20000 men inte då 1 skruv i tråget å en lös har inte kolalt delnings skruvarna men säkert så sitter dom löst oxå H/Pasi Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
|
tjena alla jaha då har man gjort insp.2 på bilen och koll av lösa bultar till pumpen, fick domen idag när jag hämtade bilen. mycket riktigt så fanns en i tråget och resten var lösa. hur länge det har varit så vet jag ej,men ibland skall man ha tur. eller?det känns skönt att det är kollat ,men framför allt att det har diskuterats på detta forum,annars hade jag i allafall aldrig fått reda på att detta var ett problem tack |
|
| Är det någon som vet om samma problem gäller för 728 -96?? | |
|
RobinD. Det gäller inte din bil utan bara tidiga 8:or, men på min gamla 540 så satt alla bultar där dom skulle, med rätt moment också. MVH Tony |
|
|
Jag var tvungen att kolla mina och vad hittade man väl där? Jo, tre bultar i tråget, en som håller fast pumpen och två som håller ihop den plus att alla andra satt löst! Skönt att man kollat det nu... |
|
| kollade min, ingen lös bult i sumpen. Men något lösa på plats. Drog åt dom lite. | |
|
Jag har gjort service på min 530 och passade på och byte olje trågspackning för den började läcka! En bult fanns i tråget!!! Men det var nog inte den som håller fast pumpen den sitter till vänster om kedjan upp o ner.. så här ungefär \ vad är den till??? KOlla in denna sidan, den finns på tredje bilden hoppas ni vet vilken jag menar...den sitter upp o ner så här \ det finns en likadant tiöö höger om kedjan som sitter likadannt fast åt andra hållet..så här / Länk MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
jaha det blev bara en bildmen den är just den jag tänkte på?? Micke eller Hasso eller någon annan vet ni vad den är till?? MvH Bmw 4-ever Länk |
|
| 3 st bultar håller pumpen. 2 på vänster sida och 1 på höger (den till vänster på din bild). Har du kollat kedjespänningen på din bil? Kedjan får flexa 10 +/- 2 mm. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.