|
Sida 5 av 11
|
|
|---|---|
|
svardska -- > har ni etk killar det är ju olagligt:-) å attans också... hmmmm... tror att jag ska åka till polisen och anmäla BMW Group imorgon... jag har sett att de har flera stycken...*s* :) |
|
|
Ralle 7-gubben: Jag har en 540-95 tillverkad sep-94 och på den saknades kåpan vid oljepumpskontroll. Då trodde papphammar bakom tangentbordet att den inte var tillbakasatt vid någon form av service/kontroll/reparation av tidigare ägare och fixade dit en kåpa från en annan M60-motor och trodde att man var smart. Sedan såg jag vid senare tillfälle i ETK'n att kåpan inte skulle vara med. Nu när du säger att din kåpa var på plats kollar jag ETK igen och nu förlorar jag fotfästet i tillvaron ty jag ser att för 740e38 tillverkningsmånad 10/94 skall det vara en kåpa men INTE för 540e34 med samma tillverkningsmånad. Skall kolla det med BMW/Solna vid tillfälle. Eller sköter Mr Bean logistiken på BMW's fabriker;) |
|
| Kane, Ralle 7 -- Vad jag kan förstå så har kåpan liten om ens någon egentlig funktion... en plastkåpa som täcker ena sidan av ett drev som är nedsänkt i olja kan möjligtvis på sin höjd påverka hur oljan rörs om nere i det fördolda... Det lustiga är ju att den verkar finnas på de flesta E38 och E39, medan den bara förekommer på tidiga E34 och inga E31 (de med M60/M62 alltså)... och jag kan liksom inte se sambandet mellan E38-E39 och E34-E31... det måste ju trots allt varit någon form av tanke som legat bakom om kåpan monterades eller inte... | |
| Hehe...själva anledningen till plastkåpe-diskusionen har ju mindre betydelse precis som Osprey här ovan säger, men det vore ändå intressant att se om det verkligen ÄR Mr.Bean som sköter logistiken hos BMW... :) | |
| Nu får även jag ställa mig till denna skara. Har service på bilen idag och jag bad dom kolla detta och dom har tydligen hittat en lös bult i tråget. | |
|
Har da såkalte gode nyheter,ikke alle "gamle" v8 har løse bulter,min var på service i karlstad i går og der var alle bulter fast,ba dem sjekke det etter all diskusjoner her på forumet. Min bil har gått ca 16000 mil. |
|
|
Är det beroende av milantalet,eller? Går bestämd framot! |
|
| Micki -- Det finns ingen regel som säger att bultarna släpper först efter ett visst miltal, likaväl som det inte heller finns någon regel som säger att om inte pumpen har ramlat loss helt efter xyz mil, så sitter den. Men givetvis är det beroende av miltalet i så måtto att för varje mil man kör, så ökar risken att någon bult släpper. | |
| usch.. imorgon är det jag som rullar i på gds hallarna och kollar, fan, man ryser ju när man läser detta, lika bra å få tummen ur r*ven | |
| Som jag skrev i "fel" tråd, så har jag också 1 st M8 bult i tråget, satte tillbaka den i främre höger pumpfäste och justerade hylsan för kedjan från ett slack på 2-3 cm till mer moderata 7-8 mm kedje spel. Resterande bultar M6 och M8 gick att dra lite till. Jag undrar om det är ovannämda spännhylsa som gängar "ner" sig och M8 bulten släpper för detta fäste. | |
|
Jag tror jag timar det 12000:nde inlägget :-) Även min M60 hade lösa bultar.. Jag bad Carlsson Bil (Örebro) kolla det vid Inspektion I och mycket riktigt.. Det konstiga var att de inte hade hört talas om det tidigare, men tackade för tipset och skulle hålla utkik efter andra. Som vanligt: tack BMWPower. Ni/vi rockar! // CLiFF |
|
max f |
jag tror på att bmw har gjort ett konstruktionsfel på olje pumpen alla som har någon utbildning inom bil/lastbilsteknik vet att det som gäller för skruvar är 4xd för att den ska sitta kvar på ställen där det vibrerar. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Carlssonbil dvs. BMW Ö-o har aldrig hört talas om några som helst defekter eller reklamtioner/goodwill inte på BMW i allafall:)) MVH Hasso Länk |
|
Rfoverade topparna på polarns 740i-94 e38.15000mil Hittade en helt lös bukt itråget. |
|
Nissen |
Tjena, När ni hade loss oljetråget vad satt det för packning då, kork eller plåt packning med gummitätning. En av mina bultar satt löst, jag är glad att packningen var så billig. Dock fick jag för mig att göra rent tråget ordentligt innan jag satte tillbaks det, då hittade jag en liten spricka. Är det nån som har ett undre oljetråg till en m60? så får ni gärna maila mig. 0708560655@euromail.se |
|
Det är inte bara V8 or som har lösa bultar. Min 12a råkade ut för samma sak. Givetvis hamnade bulten mellan kedja och drev vilket förde med sig att kedjan gick av. Detta paket sitter bakom kamrem osv så man fick riva halva motorn... Ny pump och kedja och samtidigt ny kamrem (trots att den egentligen inte behöver bytas) slutade på ca 20´ plus moms. Bilen hade gått nästan 20 000 mil. Som verkstan sa: "det första jag hade gjort om jag köpte en sån här bil, var att kolla bultarna". Kan vara ett gott råd på vägen..... |
|
|
Nissen,prova ring det här nummret 0702-488935.Han har BMW delar.Han heter Ingemar. Går bestämd framot! |
|
|
När man läst om alla lösa bultar så åkte jag till min svåger som har en verkstad för att kolla. Och vad hittar man i tråget jo en bult, och även alla andra behövdes dras åt. Man undra ju hur ofta man måste kolla att dom sitter där dom ska efter detta. pery |
|
|
Sätt dit bättre bultar, eller smeta på "locktight" eller vad det heter. Då sover man bättre på natten! Tobbe |
|
|
har funderat på en Bumse med m60-motorn (3.0-4.0 l), man blir dock ganska brydd över detta, det kan väl innebära ganska stora (ekonomiska) katastrofer om det inte kollas i tid som jag förstått det... ///M-power for the folks!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.