|
Sida 4 av 11
|
|
|---|---|
|
Micke Olsson -- Jag har funderat på gänglåsning också och tittat på det. Det är helt klart ett alternativ, men då måste man nog skruva ner pumpen och avfetta den ordentligt, samt blåsa rent med tryckluft först, eftersom det säkert är en massa olja i gängorna. Loctites produkter för gänglåsning finns på Länk för den som är intresserad. |
|
| För pumpens infästning är det bara en bult som är kritisk och det är den tidigare nämnda M8x45. Sedan kan dock M6-bultarna som håller fast plastkåpan på pumpen lossna också. Plastkåpan är f.ö. borttagen under -94 så har man en -95 finns det inte någon plastkåpa som kan riskera ytterligare bultar i tråget. | |
|
Ska åka och höra med en motorrenoverare nu på rasten och höra vad han rekommenderar. Loctite skriver att man kan använda en del av gänglåsningarna även om det är lite smuts kvar, men jag känner mig inte helt säker och det gäller ju att de ska klara av värmen också. Jag rapporterar efter rasten om han rekommenderar låsbrickor eller gänglåsning... |
|
|
Kane -- På vad grundar du det att det bara är den bulten som är kritisk..? enda sättet att veta det är ju om BMW känner till detta som ett stort problem och har fört statistik över vad som brukar lossa... På min hade dessutom en av bultarna som håller ihop pumphalvorna lossat och om jag hade haft kåpan (vilket jag alltså inte har) så hade även denna kunnat lossa... det känns lite som att det inte finns någon bult i den regionen som man kan lita på... |
|
|
Motorrenoveraren som jag pratade med sa att han ansåg att gänglåsning var det bästa sättet att säkra skruvarna på. Jag var också på BMW och frågade om skruvarna och beställningen har automatiskt övergått till den nya typen som sitter i 4,4 liters 8:an. Så, snart är ordningen återställd och jag kan sova gott om natten och lita på att alla bultar sitter ordentligt fast... |
|
|
Kane: Jag har en -95's E38 och den har en plastkåpa för oljekedjan....sa inte du att den togs bort under -94? /Rallegol |
|
| Ralle7 -- Om jag tittar i ETK så ser det ut som om kåpan finns för alla årsmodeller av E38 (740) och E39 (540), men inte för någon årsmodell av E34 (540) och E31 (840)... | |
|
...M.a.o har Kane fel angående kåpan. //Rallegol |
|
|
Osprey, det där ETK, vad är det för något? Kan jag också läsa "den" någonstans? Tack! Rallegol |
|
|
Ralle7 -- Jag vet inte varifrån Kane har sina uppgifter, men om man går efter hur det ser ut i ETK så har han fel... ETK är Electronisher Teile Katalog, det vill säga BMS:s reservdelskatalog som finns på CD. Du kan se den på t.ex Länk |
|
|
Hjääääääääääälp!!! När man stavar även BMW fel så är det högt vatten... byt ut S mot W alltså... :) Speciellt som det finns en feministisk historia om det: Det var två kvinnor som stod och pratade. -Vet du varför män tycker bäst om BMW? -Näääe... -Det är det enda bilmärke de kan stava till... *duckar och går ut och gömmer mig i förrådet...* :) |
|
svardska |
Om jag hade ett sånt där bult problem så skulle jag nog sätta dit pinnbultar i inte alltför hårt stål och låsmuttrar i liknande material + locktite och en aning övermoment. Hur låter det? |
|
Ett tips är att använda låstråd. Skaffa skruvar med hål genom skallen eller borra ett om det går. En gammal metod som används mycket på flygplan. Ulf W. |
|
|
Används även ofta inom racing då man låser fast oljepluggar, oljefilter mm. Mvh |
|
|
Ralle 7, Osprey: Nu har jag själv kollat i ETK'n och ser att jag hade fel på kåpfrågan. Den fanns på M60-motorn fram till 06/94. Så från den månaden och fram till motorn ersattes av M62 var kåpan borta. M62 verkar ha haft kåpan från början. Osprey: Kolla ETK'n igen på 540 före 06/94 och klicka på 1:an i grafiken för oljepumpen så ser du att kåpan ingår i ett kit. |
|
|
Kane -- Jag tittade på en 93:a nu och om jag klickar på 1:an (själva oljepumpen plus kolv, hylsa etc.) så syns det inget om att kåpan finns med i satsen, men det kan ju ha ändrats någon gång. När jag klickar på kåpan (19) så säger ETK -"Denna del är inte monterad i den specifika bilen". Men det spelar inte så stor roll vilka bilar den har funnits eller inte funnits på, för min del räcker det gott med att veta att den finns på vissa bilar men inte alla... |
|
|
När jag trycker på 1:an (för en 540-93) står det; 1. Oljepump, 1 st endast i kombination med - kåpa, 1 st - sexkantmutter, 1 st - sexkantskruv självhämmande, 1 st - oljeledning avgas, 1 st - självhämmande sexkantmutter, 3 st Om det inte gör det på din, vad har du för version av ETK'n? |
|
svardska |
har ni etk killar det är ju olagligt:-) |
|
Kane-mannen: För att citera dig: Ralle 7, Osprey: Nu har jag själv kollat i ETK'n och ser att jag hade fel på kåpfrågan. Den fanns på M60-motorn fram till 06/94. Så från den månaden och fram till motorn ersattes av M62 var kåpan borta. M62 verkar ha haft kåpan från början. Jag har M60 motorn och det är en -95. Det stämmer inte med ditt påstående ändå...såvida inte "95'an" "konstruerades under 94-06... //Rallegol |
|
| Kane -- Jag har ETK 2.5 och du har kanske en senare version då... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.