|
Sida 3 av 11
|
|
|---|---|
|
Nu har jag kollat min också... två bultar lösa i tråget, den ena som håller fast pumpen plus en som håller ihop pumphalvorna... plus att alla som håller ihop pumphalvorna satt för löst... Himla tur att motorn har klarat sig och att jag kollade det!! Det här är ju ett solklart fabrikationsfel och det är mycket dåligt av BMW om de inte tar på sig ansvar för det!! Köper man en bil i den prisklassen som 540/740 ligger så så tycker jag att man kan förvänta sig kvalitet!!! |
|
PeBe |
Enligt en del här på forumet så sitter inte kvaliteten i materialet/delarna utan i köregenskaperna/körupplevelsen... Länk Har inte kollat mina bultar än... |
|
Osprey Kommer man åt bultarna som pumpen sitter med av att bara lossa nedre tråget. Tror jag skulle behöva dra mina...såg dom inte när jag höll på. //Bimmerman Zim Zimma here's my bimma Länk Demon eyes på g :) |
|
|
Bimmerman -- Du kommer åt bultarna som pumpen sitter med lätt om du tar av nedre tråget... de sitter i "V" form en åt vardera hållet i ungefär samma lutning som cylinderraderna, längst fram, högst upp på pumpen... ungefär alltså, du ser med en gång när tråget är nere... Jag drog dem med 3/8" momentnyckel, 13 mm hylsa och förlängning och det var inga problem alls att komma åt... Det enda som var lite svårt att komma åt (nåja) var de två övre skruvarna som håller ihop pumphalvorna, de kom man inte åt att dra med momentnyckel utan jag fick dra dem på känn... En sak som gjorde mig lite fundersam var att i ETK står det "självhämmande skruv" dvs självlåsande, men det var bara helt vanliga M8... fast alla tidigare bilar jag haft (och som jag har haft isär motorn på) har också haft helt vanliga, M6, M8 eller 5/16 för oljepumpen... Momentet för de skruvarna är 22 Nm enligt Bentley eller 23 Nm som någon sa här tidigare, det spelar ingen större roll vilket, jag drog dem med 22, men tog i lite extra efter klicket... Momentet för skruvarna som håller ihop pumphalvorna och de som håller fast tråget är 10 Nm enligt Bentley... Och... egentligen tycker jag att vi borde skicka en länk till den här tråden till kvalitets/garanti ansvarig på BMW i Sverige!! |
|
|
Borde kanske tillägga, om det med skruvarna... att det var typ originalskruvar, M8:or med rätt utseende och med fasta brickor, dvs. inte några som var köpta i järnhandeln eller något sådant (även om de inte nödvändigtvis är sämre)... Det var säkert BMW original, men det som gjorde mig fundersam var ju just det att trots detta kunde jag inte finna den "utlovade" självlåsande funktionen... på muttrar brukar ju detta vara antingen nyloc (nylonring) eller en något oval mutter och för skruvar är det ofta en fast bricka med "taggar" under... (använder man låsbricka eller fjäderbricka är skruven i sig inte självlåsande (självhämmande))... Har BMW missat något här...?? |
|
| Missade ju lite nu igen... ja, den fasta brickan som alltså var "gjuten" i ett stycke med skruven var motsvarande en planbricka... den fördelar trycket, men låser inte på något sätt... | |
|
Det verkar som om dom flesta åker omkring med lösa bultar till oljepumpen (var lösa på min med), men man hör ju aldrig att det händer nåt. Jag menar, hur många 100mil har min bil rullat med lösa bultar? Har jag kunnat köra 1 år till med lösa bultar eller? Vore intressant om någon la ett inlägg som råkat ut för "Big Trouble" p g a lösa bultar till oljepumpen. "Det finns 740 anledningar att köra BMW" // Lazze S |
|
|
"jag slog ett slag på den som redan låg ner" Skämt och sido, jag köpte mig 740 med motorhaveri av denna orsak. Visst var det fashinerande att få beskåda ett håt i blocket stort som en pingisboll, men lika roligt hade inte säljaren, som fick pressa priset mer än han anat för att få sälja. Det var det "närmaste" jag kommit! Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
|
Upptäckte ytterligare en märklig sak i ämnet idag... Eftersom bultarna enligt ETK är självlåsande, så tänkte jag att det kan ju vara idé att byta dem nästa gång jag byter olja, de nuvarande sitter säkert bra tills dess eftersom jag dragit åt dem med korrekt moment, men eftersom jag vill känna mig säker även i framtiden utan att skruva av tråget i tid och otid så ville jag ha nya, förhoppningsvis bättre bultar... Men... jag var inne på BMW Group i Mölndal och försökte köpa nya bultar... och... i deras ETK står det "Utgått"... Det går alltså inte att köpa de bultar som är problemet (M8/45-Z1) på BMW!!! skulle någon av de man har i motorn komma bort eller gå sönder så är man helt hänvisad till Järnia eller andra motorfirmor... Den mycket trevliga tjejen på BMW Group sa att hon skulle göra ett försök att beställa dem från Tyskland för att se om de kanske hade något ex kvar, så vi får väl se vad som händer... Men... är det någon mer som får en känsla av att det ligger en hund begraven här och att BMW försöker smita från något..?? (vid min skapare hoppas jag att jag har fel, vill inte få sådana här känslor och idéer om tillverkarna av den bil jag älskar...) |
|
| Bulten till 4,0 liters V8:an har utgått mycket riktigt och man skall istället använda bulten som är avsedd för 4.4 liters V8:an. Om du vill ha artikelnumret kan maila mig så får du det ikväll. | |
|
Kane -- I min ETK heter bulten "114 114 32758" både för 4.0 och 4.4, fast det kanske beror på att jag inte har allra senaste versionen av ETK... samma problem som vi har med 4.0:an måste alltså finnas för många 4.4:or... Skulle vara jättebra om du har artikelnumret, jag ska åka BMW idag med och höra med dem... i ETK finns ju faktiskt både ett fält för när en detalj har utgått och ett fält för när den har ersatts av en annan detalj... Jag tycker att BMW borde tagit större ansvar för det här problemet, men det kanske finns en lösning trots allt och det kanske inte är fullt så märkligt som det kändes igår... |
|
| Osprey: Jag har inte artikelnumret där jag befinner mig nu. Om du inte får det på BMW idag får du det ikväll av mig. Be dem söka på en 540e39 så blir det rätt. Sista 3 siffrorna i artikelnumret har jag för mig är 100. | |
| Artikelnumret på bulten skall vara 11417508400. | |
| Kane -- Tackar så mycket, ska genast åka till BMW och köpa en uppsättning sådana! :) | |
|
Hur många behöver man? Mvh. Micke Länk |
|
| Uppsättning? Det åtgår 1 per bil (och tillfälle kanske kan tilläggas). | |
|
Ok. Sitter pumpen bara med EN bult? Eller är det bara en som brukar lossna? Jag har för mig att jag läst om dom som haft två bultar liggandes i tråget och en eller två som varit lösa. Mvh. Micke Länk |
|
|
Det där med antalet bultar är lite lustigt med... pumpen sitter fast på tre ställen, med bult eller mutter... tyvärr såg jag inte efter ordentligt sist jag hade tråget nere utan drog bara åt till korrekt moment... Enligt ETK så är det bara en (1) sådan bult och den pekar på att den ska sitta i främre högra hålet... sedan finns ingen indikation alls på vad de andra två fästena på pumpen ska dras fast med... I ETK-bilden på oljepumpen finns också en låsmutter med, men det finns ingen som helst indikation på var den ska sitta... Fast egentligen spelar det inte så stor roll det är tre fästen och tre sådana skruvar (gamla typen) plus tre sådana muttrar kostar 29:- på BMW (jag tror inte att nya typen är så farligt mycket dyrare), så det är lika bra att gardera sig med full uppsättning... eller ja, egentligen klarar man sig med tre bultar och två muttrar, eftersom man vet att iallafall den ena ska vara en bult... om man nu vill vara ekonomisk... :) |
|
| Micke Olsson -- Jag hade två bultar lösa i tråget, men den ena var en av dem som håller ihop pumphalvorna, det finns några sådana som gärna ramlar loss också... men de bultarna finns inte som reservdel eftersom oljepumpen endast säljs komplett... Jag funderar på att köpa lås- eller fjäder-brickor och sätta på de skruvarna nästa gång jag river tråget... | |
|
Borde det inte vara bättre att använda gänglåsning på de bultar/muttrar som sitter där? Typ Loctite eller motsvarande. Loctite finns ju med olika styrkor på gänglåsning och även för montering i oljebad. Mvh. Micke Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.