AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
58.744

ÄNNU en V8 med lösa bultar!

Sida 2 av 11
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
Bosse J: Nja, min 540 -93 hade enligt JWR en bult i tråget, och den hade inte rasat... Jag tror det beror på hur bulten trillar ned. Har man otur så.

/Mattias fd 540-ägare
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
Som tidigare V8-ägare (M60 540 -93) kan jag bara säga lite försiktigt: DRA ÅT BULTARNA TILL OLJEPUMPEN!

Vidare bör man omgående byta membran till insuget.

Jag var lite "membranpionjär" ;-) 2000 när jag efter hård autobahn-körning landade i Lund med lätt gnisslande, kvidande motor. Ett membranbyte och senare även efterdragning av oljepumpen och allt kändes betydligt bättre. Jag försökte sedan uppmärksamma så många som möjligt på dessa problem, och flera hörde av sig och berättade att membranet varit på g på deras bilar.

Vidare är det ju många här som åtgärdat oljepumpen, så de flesta inser nog allvaret. Varken oljepump, eller membran är dyrt att åtgärda. På aukt verkstad rör det sig om max 1200-1400 för membran, och under 2500 för oljepump. Jämför detta med vad ett motorras kostar, och ni uppskattar matematiken ;-)...

Ett annat problem som sägs finnas med M60 är att kamkedjorna kan gå av. Men som lekman undrar jag om detta inte är en direkt följd av oljepumpsproblematiken, snarare än dåliga kedjor...

/Mattias
Pe
46
Per1
740i -96
Kollade en 540 -95 igår, den hade FEM!(5) bultar i tråget plus ytterligare fyra stycken som satt löst!.
Kåpan till oljepumpskedjan var borttagen, förmodligen har den gått sönder av en lossnad bult sedan tidigare.
Pe
46
Per1
740i -96
Carfanatic!

Jag pratade med en kille som renoverar motorer åt BMW. Han sa att kamkedjan kan sträckas ut om motorn gått långt på syntetolja, däremot om kedjan gått av brukar anledningen vara som du sa att bulten från oljepumpen slungats in i kedjan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Per, varför sträcks kedjan ut om den har gått långt på syntetolja?

Mvh
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag har sett två exempel på E34 530 som kedjan gått av. Detta berodde på att de varit mätarskruvade och 15k mil på mätaren är lätt det dubbla eller tom trippla. Bultarna är ett rejält problem men om bilen gått betydligt längre än mätarställningen ser jag inte problemet i kedjan. Vid vissa m motorer E34 vet jag att kamkedjesträckaren behövs bytas runt 15-20 k mil. Säkert andra som har bättre och mer erfarenhet av det hela som kan saken bättre.
Mvh
Asken
Pe
46
Per1
740i -96
Johan, kan ej svara på varför, men det var det svaret jag fick och killen har betydligt mer erfarenhet än mig inom området.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ärligt talat så låter det osannolikt! Syntetoljan smörjer bättre än annan olja och det gör att påfrestningarna på kedjan är lägre. Så rent logiskt borde det vara tvärtom!

För övrigt borde i princip alla BMW-V8:or ha körts med syntetolja.

Mvh
Si
123
Sigge
745D E65 -07 Voll
Jag skulle inte vilja köpa en BMW med V8 som jag visste att den regelbundet körts med gammal mineralolja! Huvva!
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Hepp,

Kollade min oljepump i helgen till min 740iA-95. De tre bultarna som håller fast pumpen satt fast och de många bultarna som håller ihop pumpen satt också fast..

Visserligen såg det ut som om någon tidigare varit och fingrat på bultarna, så problemt kanske funnits där tidigare. Inga problem nu i alla fall. Spände däremot oljepumpskedjan när jag ändå höll på.
Känns skönt att ha kontrollerat bultarna...

//Rallegol
Si
123
Sigge
745D E65 -07 Voll
Pust! Kollade mina igår också! Dom satt fast! skönt slipper man tänka på det mer!

Jaha kollade min ikväll och visst hade man ett par bult som låg i tråget..vilken j-vla tur att inget hänt..puh..det hade inte blivit billigt.

//Bimmerman
Zim Zimma here's my bimma
Länk
Skall tillägga att i stort sett alla skruvar satt mer eller mindre lösa.
Så alla som struntar i att kolla, gör det omgående.

//Bimmerman
Zim Zimma here's my bimma
Länk
Scheckheft
Hej, kollade upp mina bultar i samband med oljebyte för några veckor sen. Allt satt fast. Tack och lov. Tur att BMW Power finns D).

/Scheckheft
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Borde inte BMW införa en extra kontroll av oljepumpbultar vid varje insp.I & II ?
Tydligen är det mycket vanligt och alvarligt fel.
Mvh
Marin
Pe
46
Per1
740i -96
Håller med fullständigt.
Jag har varit i kontakt med BMW-Sverige men där säger man att det här inte är ett vanligt problem!
(Man får intrycket av att dom inte bryr sig om bilarna när garantin gått ut).

PEPE
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
Per1: Det ligger säkert mycket i detta. Jag menar, införandet en extra kontroll, skulle ju i princip vara samma sak som att erkänna att det är ett känt fel. Och det skulle i förlängningen kunna innebära att de blir ersättningsskyldiga, eller riskerar stämningar.

I bilindustrin är det ju (tyvärr) tämligen vanligt att biltillverkarna svär sig fria när det gäller fel på äldre bilar...

/Mattias
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Jag tror att Bmw Sverige gör sig själv en otjänst genom att inte bry sig om sådana alvarliga problem. Om så pass nya bilar som 93-96 börjar få motorras så ger det även nya Bmw bilarna dåligt hållbarhets rykte.
PE
630
PESK
740iA e32
Jaaa, goovänner, visst fan låg där bult i tråget, och
samtliga andra var på god väg....de e´ åt helvete att
inte BMW tar sitt ansvar för detta, men det kan diskuteras tydligen, men ett VARMT TACK till er alla
som varnat för detta "fabrikations" fel. Det är underbart att ha så många BMW vänner där ute.
Peo
ha
2
hangis
740iA -93
Helt otroligt!
Det visar sig tydligen att man inte är ensam om lösa bultar.Vid mitt senaste oljebyte så tyckte jag att jag skulle byta nedersta sumpapackningen och vara lite ordentlig.Och tur var väl det för där låg en bult och skrammlade i tråget.Så mitt tips är att alltid kolla sumpen vid oljebyten !

V8:an
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.