|
Sida 11 av 11
|
|
|---|---|
|
Övriga bultar satt faktiskt inte så löst, men alla de som håller ihop pumphalvorna gick dra lite grann. Satte loctite på den andra muttern på framsidan av pumpen men hade inte tid att skruva lös alla och lägga på loctite. Skönt att ha det kontrollerat i varje fall. BTG 8.48 |
|
|
På den rasade motorn som satt i min bil vid köp fanns en hel näve skruv till pumpen i tråget. Kanske det som gjorde att en stake tittat ut genom blocket. På motorn jag bytte till låg en av de stora bultarna i tråget |
|
|
Hej på er, tänkte fylla på tråden med ännu fler lösa bultar. Hade av sumpen på min S70 motor i helgen för att just kontrollera bultarna till pumpen, sträcka kedjan och passa på att blästra och lacka om sumpen som blivit lite tråkig med åren. Och föga förvånad så satt alla skruvar löst när jag prova att dra åt med momentnyckelen. De tre som håller pumpen satt med max 5Nm och de gick att dra ca 1varv innan nyckeln löste vid 25Nm. Lika så var det för de som håller ihop pumpen, gick att dra ett varv innan de satt som de skulle. Hursom så hade jag i förebyggande syfte köpt nya muttrar o skruvar. De nya muttrarna är själv låsande men skruven var den samma. Lossade allt o rengjorde alla gängor med bromsrengöring då det är självdunstande och lämnar inga rester tillskillnad från vanligt avfettningsmedel gör. Återmontering av alla skruvar och muttrar gjordes med Loctite 2701 gänglåsning som är avsedd att användas i varma kemiska miljöer och tål ca 240°C utan att släppa. Dessutom krävs ca 6 ggr högre moment för att lossa en skruv med, än en skruv utan gänglåsning. Samma produkt användes av BMW för att limma fast pipen till bromsvakumet på vänstra insuget på M73 motorn i E38an. Nu kan jag sova gott om nätterna igen! /F1 Om nånting är gratis är du inte kunden, då är det du som är produkten! |
|
|
Intressant, och synd, att inte BMW fabriken hade råd med ett par öre loctite per skruv... ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.