|
Sida 10 av 11
|
|
|---|---|
|
Nu får Jag anledning att lyfta denna allvarliga tråd. Efter oljeservice med koll på oljepumpen hos "min" BMW-mek så fanns där en misshandlad bult i tråget. Bultskallen är nerskavd till hälften av kamkedjan, så det är bara att tacka högre makter att inget haveri inträffat. Nu sitter en ny på plats med locktite & taggbricka. /Stefan |
|
|
Otto: Var det på din 750? ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
nu blev jag orolig,gäller de även den gammla v12an?? bromsen är fartens värste fiende |
|
|
Länk Mvh |
|
|
Ja, det var på min V12, M73 motorn. Dessa är troligen lika drabbade som V8 orna av detta fel. Vet inte om det gäller M70, men kolla bakåt i tråden + andra trådar i ämnet. Ta mitt råd att kolla upp era pumpar, ni som inte gjort det. Jag hade aldrig förlåtit mig själv om Jag låtit bli och det hade havererat. /Stefan |
|
| Håller med dig Otto! Tog precis upp samma ämne som dig dig vid samma tidpunkt i en annan egen tråd. Men enligt 750 IA ska man köra med magneter o slägga och kolla bussningar i stället, tycker dom ska bespara oss sådana komentarer och riva sina egna tråg. | |
|
Helt rätt Håbba, ser inget komiskt i det som du & Jag råkat ut för. Men vi kan vara nöjda att vi åtgärdat felet och fortfarande har våra tolvor i behåll. /Stefan |
|
|
Intressant tråd! Jag och min polare som har varsin E38 (jag 740, han 750) sen några månader tillbaka och detta skall kollas snarast. BTG 8.48 |
|
|
Kolla upp det direkt. På min gamla 750 -95 som en kompis ägde före mig så bad jag honom att kolla bultarna försäkerhetsskull. Pumpen satt fast med "en" bult och 2 lösa i gängorna, ALLA andra bultar låg i tråget. Hade kunnat smälla när somhelst! Bilen hade då gått ca 26-28tusen mil. //Mvh Simon |
|
|
Hej! Jag håller på med att kolla bultarna på min 735ia -91 men hur gör alla? tar ni bort framvagnen eller lyfter upp motorn? Insåg själv att jag kommer inte få bort tråget utan att ta bort framvagnen eller lyfta upp motorn. Jag som inte har en motorlyft..... suck -.- Mvh Albin |
|
|
Vet inte hur det ser ut på V12:an, men på V8:an finns det ett övre och ett undre oljetråg. Dvs man kan kontrollera pumpen genom att endast lossa det undre och behöver därför inte lyfta på motorn. Det är ju lite värre på sexorna där tråget är helt och format över styrväxeln, tack och lov är det ju inte ett känt fel på de modellerna så vitt jag vet. Men om du ändå vill göra kollen på din sexa så måste du nog lyfta lite nätt på motorn om det inte är någon annan som kan ge dig en bra ide här inne. |
|
| Även om det nog skrivits i tråden så vill jag bara poängtera att detta inte gäller M62TU (facelift) då de bytte till låsmuttrar då. | |
|
Hej allihop tänkte kolla upp min oljepump.. För att komma åt oljepumpen och spänna åt den, vilket tråg ska man riva ner, lilla eller stora? Kommer man åt den från det nedersta "stora tråget"? Så kan man samtidigt se om det ligger något i botten? Gäller min E38 740i M62 modellår 97, tillverkad 96-09. Tack på förhand!! Mvh |
|
|
Hej på er! Då har jag kontrollerat min oljepump idag med anledning av att man läst så mycket om detta här på forumet. Har ju en M60B40. En motor som i allra högsta grad ska vara drabbad av detta. Tog med mig bilen till hobbykväll på jobbet tillsammans med ny motorolja, filter och en ny trågpackning samt kopparbricka till pluggen. Rev tråget och mycket riktigt låg där en bult i tråget. Det var den högra bulten i färdriktningen som hade lossat, verkar vara den vanligaste. Den vänstra satt fast men jag undrar om den ens satt med 25N. Den bakre satt bra. De mindre bultar som håller ihop pumpens halvor var även dessa oroväckande lösa, ingen hade skruvat upp sig men de var lite halvmösiga. Drog åt samtliga med godtyckligt moment. De tre bultarna till pumpen gjordes rent, utrustades med gänglåsning och drogs fast med något mer än 25N. Spände även kedjan så den glappade omkring 5mm enligt mektipset, den glappade nästan 1cm från början. Nu behöver man bara oroa sig för plastkulorna i lådan för motorn går som en dröm. ;) |
|
|
Hej! Magnusson91 angående slacket på kedjan till oljepumpen så är slacket 5mm åt varje håll,så 10mm är ok. Någon stans i en tråd så är det en medlem av forat som la ut BMW:s verkstadsmanual ang slacket på kedjan. mektips är lite vilseledande ang späning av kedjan. Jag gjorde om det en gång till för att vara säker. Jobbigt!! Bara Min Wagn! |
|
|
Ingen som har ett rakt svar angående trågen? Bilen ska in på verkstaden på måndag, då jag inte har någon lyft.. ett svar på det skulle verkligen uppskattas, så att man kan köpa rätt packning och säga till mekaniker vilket tråg han ska riva ner :) Mvh |
|
|
Hej TNK! Tack för info angående kedjan där. Tur att jag inte spände för mycket då. I nuläget var det snarare någon eller att par millimeter mer än 5mm, vilket borde ge omkring 7mm totalt. Vet med mig att en kedja inte skall spännas tills den är fullständigt stum och med det i bakhuvudet så spände jag den inte riktigt fullt 5mm totalt glapp. Tror nog det är bra som det är med andra ord. :) Norpa: Nu har jag bara gjort detta på min M60, huruvuda det är likadant på M62 ska jag låta vara osagt eftersom jag inte är extremt insatt i BMW. Men det är det nedre tråget som revs på min. Precis som det står i mektipset så är det relativt enkelt att riva ner. När tråget är borta så kan man inte missa pumpen. Oljepumpen spändes genom att höger bult (i färdriktningen) lossades och så sitter där en 8mm insex inuti loppet som man skruvar på för att spänna kedjan. Hoppas du har nytta av detta. MVH Christian |
|
|
Som jag vet så ska det vara samma typ av "tråg uppdelning" på M62 som i M60. Då vet jag! Jag var nära att köpa packningen för det lilla tråget hos BMW igår, bra att man kollade mer er först! (Missade mektipset, kollar upp det nu) Tack Christian för en grym beskrivningen på det hela, precis vad jag behövde! Mvh |
|
|
Tog av tråget idag på min ny köpta bmw med v8 inga lösa bultar i tråget vilket känns bra o pumpen verkar sitta fast. men tänkte att de är väl lika bra o dra ur alla o rengöra me avfettning o sen på me loctite så de sitter bättre. Men vilka moment ska de dras me de 2 stora som håller pumpen samt alla små till pumphalvorna. Gick de att spänna kedjan till pumpen hur? 5mm åt vardera håll var de va? |
|
|
Sådärja, en styck bult funnen i tråget. Det är den högra i färdriktningen och jag undrar hur tusan den kan ha tagit sig förbi den kåpa som sitter över kamkedjan och drevet?!? Nåja, bulthuvudet var rätt manglat och även lite av gängen så den bulten går inte återanvända. Blir att fixa ny sådan. Undrar hur länge den legat där och om den lossnat under de 150 mil jag kört bilen eller under förra ägaren? Skönt att få det fixat iaf :) BTG 8.48 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.