|
|
|
|---|---|
|
Lite tidig info från Shanghai Auto Show: BMW Takes Wraps Off Most Potent Model in M4 Lineup WardsAuto Greg Kable Apr 18, 2017 2017 Shanghai Auto Show Planned for North American delivery in early 2018, the M4 CS holds true to BMWs earlier club sport traditions, boasting a more powerful engine than even the competition-package-equipped version of the standard M4 now on sale in the U.S. Aerodynamics, weight savings pay off in BMWs 454-hp M4 CS. BMWs M performance-car division reveals the new 454-hp M4 CS, heralding a new line of limited-edition Club Sport models positioned above the existing range of standard M models but below the ultra-low-volume, stripped-out GTS specials typically launched toward the end of the life of selected M models. Unveiled by BMW M division Chairman Frank van Meel at the Shanghai auto show, the latest member of the M4 lineup resurrects the CS nomenclature first used by the German automaker on the 2000CS in 1965 but more prominently applied to the 3000CS launched in 1971. Planned for North American delivery in early 2018, the most powerful M4 model yet holds true to BMWs earlier club sport traditions, boasting a more powerful engine than even the competition-package-equipped version of the standard M4 already on sale in the US. Further changes brought to the latest member of the M-car lineup include downforce-inducing aerodynamic tweaks, lightweight carbon-fiber panels and wing elements, various suspension developments, more powerful brakes, larger wheels and tires and a pared-down interior. All of these features, van Meel says, have been honed in a testing and development program carried out mainly at the Nurburging in Germany in a bid to improve the new 2-door coupes performance and dynamic ability, both on the road and at the racetrack. At the heart of the new M4 CS is the most powerful version of BMW M divisions twin-turbocharged 3.0L inline 6-cyl. gasoline engine yet. Fitted with a more free-flowing exhaust and other as-yet-unspecified modifications, it develops 454 hp and 442 lb.-ft (600 Nm) of torque, trumping the standard M4s powerplant by 29 hp and 37 lb.-ft. (50 Nm) and the competition package engine tuning available on the recently facelifted M4 by 10 hp and a similar 37 lb.-ft. The increased reserves are channeled through a revised version of the standard M4s optional 7-speed dual-clutch gearbox and electronically operated locking differential to the rear wheels. Oddly, given the new BMWs competition slant, no manual-gearbox option is offered. The upgraded engine is allied to a range of weight-saving measures, including a roof, front splitter, small gurney spoiler atop the trunklid, diffuser element at the rear all made of carbon-fiber-reinforced plastic. New lightweight door trims and door pull loops are inside. Together, the M4 CS hits the scales at 3,483 lbs. (1,580 kg), 71 lbs. (32 kg) below the standard M4 equipped with the optional 7-speed dual-clutch gearbox and 22 lbs. (10 kg) below the M4 Competition Package. This provides the new BMW with a weight-to-power ratio of 7.7 lbs. (3.5 kg) per bhp. By comparison, the 3,505-lbs. (1,577-kg) competition-package-equipped M4 has a weight-to-power ratio of 7.9 lbs. (3.6 kg) per hp. Although van Meel suggests development was focused more on overall dynamic improvement than pure straight-line speed, the M4 CS outperforms the M4 Competition Package off the line with a claimed 0-62 mph (100 kg) time of 3.9 seconds versus 4.2 seconds. Top speed is a limited 174 mph (278 km/h) also surpasses by 19 mph (30 mph) the fastest of todays M4 models. The increased performance comes without any detriment to consumption, as the M4 CS claims combined consumption of 28.0 mpg (8.4 L/100 km). To ensure sufficient downforce at the increased top speed, BMW M has fitted the new M4 with a more prominent front-splitter element and larger gurney lip spoiler on the trailing edge of the trunk than the standard M4. Further visual upgrades include 3.1-in. (80-mm) chromed tailpipes from the M4 Competition Package. Chassis upgrades include a revised suspension with stiffer springs and dampers as well as larger roll bars and standard 19-in. front and 20-in. rear DTM-style wheels. The new M4 comes equipped with the same 4-piston front and 2-piston blue-colored calipers and steel brake discs as the M4 Competition Package, although buyers can opt for 6-piston front and 4-piston calipers painted gold in combination with carbon ceramic brake discs. Inside, the new M car receives Alcantara trim on the steering wheel and elsewhere. The M4 CS comes in colors including San Marino Blue metallic, Lime Rock Grey metallic, Alpine White, Sapphire Black metallic and Frozen Dark Blue II. The launch of the M4 CS has raised speculation surrounding BMW Ms plans for a similar conceived version of the M2, which insiders hint could reach BMW dealerships by early 2019. | |
|
Här är tråden för den som vill hålla sig uppdaterad: BMW M4 CS specs and photo leaked ahead of Auto Shanghai Motor Show debut Länk |
|
|
Hoppas bara M2 CS får manuell växellåda som alternativ, M4an kan jag förstå med DCT-only. Den var riktigt läcker i den blå kulören dock. |
|
| Introducing the First Ever BMW M4 CS Länk | |
|
Så: DCT är standard 460hp (10hp mer än Competition Package) 600 Nm / 442 lb-ft (50 Nm / 37 lb-ft mer än Competition Package) 0-100 på 3.9 Omkalibrerad upphängning (adaptivt chassi standard) Nürburgring Nordschleife 7:38 Huv, tak, spoilers, diffuser (nya modeller) och drive shaft i CFRP Kerb weight 1580kg Door trim i carbon fiber look Carbon ceramic brakes optional 763M i 19"/20"-utförande. Orbit grey istället för svart Michelin Cup-däck som standard Samma avgas som Competition Package men GTS-tips Interiördelar i alcantara M-Performance ratt i alcantara är optional Competition Pack stolarna i alcantara och merino OLED-bakljus Navigation, 1-zon klima standard €116,900 |
|
|
Tja, varför inte? Låter som ett ganska attraktivt alternativ till en vanlig M4. 10 sekunder långsammare runt ringen får väl ses som helt okej? Runt 1,150 msek. En M4 CS eller en prestandaspecad 911 är ju frågan? |
|
| Mitt stora frågetecken är varför BMW M Performance-chassit inte är standard. Återigen så velar BMW lite mellan performance och komfort. Hade varit kul att se dom göra något helhjärtat för mindre pengar än en GTS. | |
| dd88: Håller med dig. Kanske hade kommit för nära GTS då? | |
Verdi |
Jag förstår BMW och deras strategi. Folk betalar ju vad som helst nästan för nåt som anses exklusivt och svårt att få tag på. Det är PRECIS som småbarn som bara vill ha en leksak om nån annan också vill ha samma leksak. Vill ingen annan ha leksaken vill de inte heller ha den. Verkar djupt mänskligt och nedärvt i oss. MEN! Jag vädrade ju lite tveksamhet inför bankörning utan försäkring för inte så länge sen. Ni försäkrade mig om att man kör under ordnade former där man absolut inte tävlar mot varandra osv. Då återstår ju frågan. Varför är nån sekund hit eller dit värt flera hundra tusen, särskilt som man allt som oftast inte får, kan eller törs köra på den absoluta gränsen? Blir ju dyrt att sätta en M4 CS i räcket utan försäkring om man säger så. Skulle absolut prestanda vara i fokus för upplevelsen skulle man väl köra nåt mer extremt än en vanlig gatbil som väger över 1,5 ton? Det vore ju säkert mycket billigare också. Att M4 CS bara har 10 extra hästar bidrar ju också. Är så uppenbart att det är nån slags k*kmätning det handlar om. Nu kanske det här låter hårdare och mer otrevligt än jag faktiskt menar det. Jag ber om ursäkt i så fall. :) |
|
Verdi: Jag tycker att det är ett rimligt ifrågasättande. För mig är det en hobby, jag har en summa som jag kan lägga på detta och den ska på något sätt motsvara hur stort intresse jag har kontra allmänna förutsättningar. För denna summan så kan jag antingen köpa det bästa från ett märke (BMW M3) eller instegsmodell från ett annat (Porsche 911). Oavsett så presterar bilen över min nivå, men känslan av att ha det "bästa" infaller aldrig då jag vet att det finns bättre bilar från andra märken om jag köper det bästa från BMW och samtidigt så vet jag att jag har en instegsmodell om jag köper en Porsche. Man kan maxa en M240i för samma pengar som en bas M2, man kan maxa en M2 för samma pengar som en bas M4, man kan maxa en M4 för samma pengar som en bas 911 osv. Det kommer alltid finnas bilar som överlappar. Jag har varit på en BMW-träff där alla har dreglat över en Ferrari som råkat passera och jag har varit på en sportbilsträff i en Ferrari där alla dreglade över en Koenigsegg. Vad man än köper så finns det något värre, så om man köper bil efter kukmätningsprincipen så är man körd oavsett om man inte är oljeshejk. Att M4 CS har fått 10hp extra (50 Nm mer och över 30kg lättare ska vi inte glömma) och nu gör 0-100 på samma tid som Alfa Romeo Giulia Quadrifogli är i mina ögon inte slump. Chris Harris har ett klipp på Youtube som heter "Do you need anything more than a BMW 320d?" ( det förnuftiga svaret är så klart nej, men samtidigt så räcker det inte för många av oss. Var och en köper bil efter sina egna förutsättningar och mycket vill ha mer. |
|
|
Men det är ju som med vilket intresse som helst egentligen. Behöver ju inte ha det senaste tennisracket som Federer vann Australian Open med, eller golfklubbor i titan, senaste skidorna osv. Men om man gillar att göra bil på bana så är det också roligare ju bättre material man har. Jag skulle köra betydligt fortare med en M4 GTS än en vanlig M4. Dessutom skulle upplevelsen vara bättre. Sen om det är värt det, tja behöver någon egentligen något mer än en 320d? :) Edit: Haha, såg att dd88 också gjorde 320-jämförelsen. |
|
Verdi |
dd88, Absolut. Jag köper ditt resonemang vad gäller det mesta förutom M4 CS som uppenbart mest är ett sätt att krama ur marknaden lite extra pengar. Att det är så viktigt med 0,1 sekunder snabbare till 100 för att matcha en annan bil så handlar det ju faktiskt om kukmätning i den bemärkelsen att siffran i sig är viktigare än den faktiska upplevelsen. Att bilen är ca 2% lättare och 2% starkare är ju löjligt liten skillnad. Så mycket för upplevelsen kan det inte göra att det är värt 400 tusen. Det handlar helt klart om siffrorna och känslan av att den är "lite bättre än de vanliga". Och visst, det finns ju ett värde i det emotionella helt klart. Märkeskläder, armbandsur, handväskor osv osv. All lyxkonsumtion bygger ju på det där. Att hävda sig gentemot andra genom sin konsumtion. Läs gärna den här moderna klassikern på det temat: Länk På ett sätt så är ju bilar faktiskt lite vettigare. Det _finns_ ju faktiskt reella skillnader och handlar inte bara om utseende och status. Jag är absolut inte fri från sånt där tänk själv så jag är ju inte nåt helgon på det viset. acey, Exakt! Det blir sådär i alla intressen. Jag spelade bordtennis på hyfsad nivå som yngre tonåring i slutet på 80-talet när JO, Äpplet och de andra var som störst. Kommer ihåg att jag hade en katalog med olika stommar och gummin till racketar. Det fanns rätt billiga standardgummin som mycket väl räckte för mitt begränsade spel men nog f-n ville jag ha samma utrustning som storspelarna. Samma när jag började spela golf några år senare. Kom ner på hcp 6 och var väl "hyfsad" men långt ifrån elitklass. Men jag ville ändå egentligen ha svårspelade bladklubbor som mina idoler på touren hade. Ibland slår det över på riktigt. Audiofiler som har svindyra guldkablar och "strömrenare". Högtalare för flera hundra tusen spänn osv. Och så lyssnar de på nån gammal skitinspelning från 70-talet istället... Det gäller väl att hitta sitt "good enough" utifrån sina förutsättningar helt enkelt. Det tror jag vi menar alla tre egentligen. Ibland blir det missriktat. Jag är väl delvis skyldig till det själv som har en M-bil men aldrig kör på bana. Ska jag vara självkritisk är det väl ungefär som de där stekarna som har feta offpist-skidor mest för att det ser coolt ut i liftkön. För när man ser att det bara är is och skarsnö utanför pisten så hade ju de som kan åka offpist på riktigt tagit sina pistskidor istället just den dagen. För egentligen hade ju en M140i xDrive med adaptivt chassi passat mina behov bättre. Om man ska vara ärlig alltså. Vilket man ska. :) |
| Med en M140i xDrvie så hade man säkerligen varit snabbare runt en bana också än med en M2a eftersom man själv inte är Lewis Hamilton direkt, medans BMWs egna förare kör snabbare med M2an. Men M2an har så mycket mer vill-ha effekt! | |
Pelsen |
Om man nu har som intresse att åka bana, är det då inte bättre att skaffa en lite äldre ex M3 och bygga om den helt för optimal banåka. Ta den på släp runt om till banorna eller tänker man helt fel där!?!? |
|
Pelsen: Finns ju folk som gör. Men då är det lika bra att köpa en Radical. Milrädda trailar ju även nya GT3:or... Jag vill enkelt kunna ta mig till och från banan och även åka på gata vid behov. Men har inga andra praktiska behov än så egentligen. |
|
| Ser okej ut M4 CS, men det är fortfarande bara en bra prestanda bil och inget för bana på längre sikt. M4 GTS är däremot lite mer anpassad för detta. Porsche däremot bygger bilar för ett ändamål och det är att vara snabba just på bana, samt även fungera till vardags ;-) | |
|
Den ser ju oerhört trevlig ut, finns det några siffror på hur många det ska tillverkas? eller kommer den bara vara begränsad i tid? Sånt himla överpris är det väl ändå inte? Tar man så lik spec som det går på sajten, comp-paket, navi, osv så skiljer det 175k (om dd88 pris stämmer) Lägg därtill antalet performance delar som ratt, splitter, vinge, diffuser, oled bakljus. |
|
|
Tycker det verkar som ett smart marknadsföringstrick från BMW. Trimchip och bort med lite komfortdetaljer (som ändå kostar BMW pengar), en viktminskning på hela 30kg. Ett par kolfiberdetaljer. Och en rejäl prishöjning så klart. |
|
|
Nya färgen Lime Rock Grey ser riktigt bra ut: Finns även i San Marino Blue Metallic och Frozen Dark Blue II. Hoppas innerligt att det betyder att M2 CS även den får fler färger. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.