AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.858

Däck till m359-fälgar på F31

Jag köpte en uppsättning Avant Garde 359 (en replika) 19" som har ET 35/38 och som är 9" resp 10".
Jag tänkte köpa genom BM Autosport men hittade en begagnad uppsättning i Sverige istället. Enligt BM Auto (och även Wheelfit i Sverige) rekommenderade dem 225/40-19 resp 255/35-19 som är orginaldimensionen för BMWs 19-tumshjul.
De däck som satt på när jag köpte dem var 235/35-19 resp 275/30-19. Jag testade att montera för att se hur mycket det tog i, men till min förvåning tar det inte i någonstans. Även om jag kör i gropar, på farthinder, med fulla rattutslag etc.
Han jag köpte av hade haft på en E91 xdrive och man ser att framhjulen tagit i i ytterkanterna där.

Hursomhelst tänkte jag skaffa nya däck till fälgarna men undrar vad ni skulle rekommendera? Helst skulle jag köa lite bredare om det är möjligt för att inte få för mycket stretch.

Skulle ni köra på 225/40-19 & 255/35-19 som rekommenderat eller kanske 235/35-19 & 265/30-19 eller nåt annat?
Jag har ingen xdrive.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Om du avviker från originaldimensionen, se då till att få samma rullomkrets.
Ditt alternativa förslag ger hjul med mindre omkrets.

/Jonas
Jag har förstått att det fungerar så länge man håller sig inom 5% skillnad vilket jag tror det gör? Men jag ska hålla koll på det. Tack för tipset!

När jag pratade med den lokala däck-killen så tyckte han att detta med stretch var skit och att däcken slits mycket fortare och tyckte man skulle köra 245 i bredd i fram.

Blir lite villrådig när det finns så mycket olika åsikter.

Edit: Nu när jag tittar ser jag att i bak 275/30-19 skiljer 2% mot original. 265/30-19 skiljer 3% samt 265/35 skiljer -1%
I fram skiljer 235/35-19 2,4% samt 245/35-19 skiljer 1,3%
Så alla funkar egentligen om jag inte har helt fel.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
5 % skillnad är vad som är godkänt vid besiktning.
Det bästa är dock att hålla sej så nära som möjligt, max avvika 1 eller kanske 2 %.

Jag hade i ditt fall valt 265/35 och 235/40 om jag skulle avvika från original.
Ökar omkretsen med drygt 1 procent, att minska omkretsen blir oftast helt fel.
Sen får man ju även se lite till vilka däck som finns i vilka dimensioner.

/Jonas

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad vinner du på att frångå dimensionerna som BMW anser vara rätt?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Att ha originaldimensioner på däcken kommer ge massor av stretch vilket jag inte tycker ser så snyggt ut. Sedan sade en däckfirma att det inte är bra då det sliter mycket mer på däcken och att jag därför ska ha bredare.

Kollar man forum i USA verkar alla köra allt från 255-285 på 10" och likadant i fram kör de allt från 225-245.

Så alltså gäna så lite stretch som möjligt men inte på köpet av att det tar i eller försämrar på annat sätt
Azkikr. Såg nu när jag tittade att de dimensioner du skrev verkar vara lite udda då det fanns betydligt färre däck och även dyrare.
Om man minskar istället för ökar, Vad blir mer fel då?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Generellt sätt är det väl så att efter 255 bredd blir utbudet dyrare och smalare.

Min personliga uppfattning är att om man kör på stora fälgar (19 tum i ditt fall) ser det riktigt fult ut om hjulen som helhet är mindre än standard. Det verkar även vara den allmänna uppfattningen då många avrundar lite uppåt istället.
Skulle du också sänka bilen blir det ännu bättre med lite större hjul.

En annan sak att väga in är att olika däck är olika breda trots samma uppgivna dimension. Jag kan jämföra de Pirelli P Zero 225/255or jag haft på min X1a tidigare med de Michelin PS4or i samma dimension jag har på caben nu.
Skiljer minst 2 cm i upplevd bredd mellan dessa där Pirelli är smala och Michelinen breda...

255 (särskilt av bred sort) blir inte stretch på en 10 tums fälg. Rekommenderad fälgbredd för 255 däck är väl om jag inte missminner mej 8,5 till 10 (eller 10,5).
Där 9,5 nog anses optimalt...

/Jonas
Tack för ditt svar!
Finns det någonstans man kan se hur olika märkens bredd är? Vilka märken som är breda redo smala? Hade funderat på Kuhmo som är prisvärda.

Men om 255 är rekommenderad till 8.5-10 så känns väl ändå 225/40-19 fram lite klent på en 9" fälg.

Finns det någon nackdel att gå upp i bredd? Tex 235-245 i fram eller 265-275 i bak (vissa verkar tom köra på 285).

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Jag har hittat sån dokumentation för flera år sen... hittar det inte nu dock.

Kumho skulle jag inte köpa, Hankook och Nexen hellre då om man kollar på koreaner.

225 passar väl på 7,5 tll 9,5 typ... Sen är det så att ju större diameter på fälgen desto större bör även bredden vara för samma däckstorlek.

225 i 17 tum sitter bra på en 7,5 tums fälg men i 19 tum måste man upp till iaf. 8 tum...

Bredare däck spårar mer, bullrar mer och drar mer bränsle.

/Jonas
Tack för hjälpen. Det blir nog 225/40-19 samt 255/35-19 trots allt. Har redan slängt på nya däck fram och det blev 225/40-19. Det ser bättre ut att de fyller ut hjulhusen mer, precis som ni sa. Lite mer stretch tyvärr men inte så farligt ändå.

En annan fråga. Då hjulen är lite bredare så antar jag att det kommer att stänka upp mer på bakskärmen. Bör man köpa stänkskärmar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.