|
|
|
|---|---|
|
Jag har en E61 facelift där bältet på förarsidan är lite slitet. Har funderat på att beställa nytt original och byta själv. Är det ok att göra det? Tänkte på airbag systemet, säkerhet och sådant. Någon här som har gjort det? Svårt? | |
|
Jag har bytt bältet på förarplats på min E60 -07 LCI. Inget avancerat jobb, tog mig ca 45 minuter. Det påverkar inte airbagen. Jag gjorde bytet för några år sedan och här får du en kort beskrivning så som jag minns det idag. 1. Skjut fram stolen max. Det blir ändå lite trångt mellan stolen och stolpen men fungerade för mig. Vill du ha gott om plats så plocka ut stolen. 2. Lossa nedre änden av bältet från stolen. Det sitter fast i något som ser ut som ett bälteslås. Mitt på ena sidan finns ett hål. Stick in en mejsel och frigör en spärr så bältet lossnar. 3. Ta bort täckplasten på trösklarna fram och bak. 4. Ta bort den nedre klädseln på dörrstolpen. Den var svart i min bil. 5. Ta bort den övre klädseln på dörrstolpen. Den var ljus i min bil. 6. Nu ser du hur bältesrullen och den övre "öglan" sitter fast. Skruva loss dessa. Om jag minns rätt sitter täckplasten på trösklarna samt klädseln på dörrstolpen med klips. Montering i omvänd ordning. Se till att nedre änden på bältet klickar fast ordentligt. Säkerheten i bilen efter bytet avgörs av hur noggrant du gjort jobbet eftersom säkerhetsbältet är en del av bilens säkerhetssystem. Är du osäker så lämna in bilen till en verkstad istället för att äventyra din/andras säkerhet. Lycka till. //Göran |
|
|
Tack så mycket för svar, ut från din beskrivelse låter det som ett genomförbart jobb. Jag är bekväm med att serva bilen själv, men det går alltids upp en flagga när man pillar med något som har med säkerheten att göra. Nu verkar det inte som at bältet är fastmonterad på et "avancerat" sätt heller. Kanske en anledning till det också. |
|
| Då har jag gjort jobbet, och det var ungefär exakt som bmw_4wd_4ever beskrev det i sitt innlägg. Enkelt jobb. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.