|
|
|
|---|---|
|
Stötdämparna och fjädrarna på min M5 är inte dagsfärska så jag funderar på att byta ut dom. I samma veva vill jag ha ner bilen lite mot backen. Jag tänker såhär, bilen i övrigt är i ett ganska bra originalskick. Hur tänker ev originalskicks-M5 köpare i framtiden om att det sitter coils på bilen? Fördelarna med coils är ju helt klart inställningsmöjligheterna. Men jag är rädd att det blir för hårt, och att det skrämmer bort köpare när den ska säljas en dag. Då kanske en 40/20 sänksats med nya dämpare är bättre alternativ? Det är samma pengar ungefär, ca 12tkr. | |
| Jag satt i samma sits, det blev "coils". Jag har dock sparat de gamla original prylarna då de visade sig vara i gott brukbart skick fortfarande, dvs det fanns visst gastryck kvar i samtliga dämpare (13000 mil). Vill inte påstå att "coilsen" (K-Sport) är så mycket stötigare. Den enda egentliga fördelen med "coils" är att man kan ställa in exakt den höjd man vill ha fram respektive bak, dämpinställningen ger jag inte mycket för, camberjusteringen fram är OK. Personligen vill jag ha bilen något lägre, med lätt "kilform", dvs "lika mycket luft till skärmkanten fram som bak", vilket i mitt fall ser ut så här: Länk | |
|
Tack för svar, Jag instämmer med dig ang stuket! Jag valde att göra lite mer research efter jag skrev inlägget. Det finns en uppsjö olika coils till E39. De absolut flesta passar inte M5, vad beror det på? |
|
| K-Sport/D2/XYZ har passande. Rent fysiskt kan du få dit vilket kit som helst som passar E39 med V8. Jag gissar att S62 är något tyngre än övriga motorer, vilket kan betyda att man har andra fjäderkonstanter och/eller annan "valving" på dämparen. Å andra sidan lär nya coils/kit anpassade för tex 535i/540i vara ljusår bättre än "halvslut" originaldämpare vilka man inte kollat skicket på (vilket göres bäst genom att man demonterar fjädrarna...) | |
| Hade D2 på min M5. Var väldigt nöjd, fortfarande bekvämt och bra väghållning. Köpte på Street-perfomances höstkampanj så gav runt 6, kostar väl ca 10 annars. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.