|
|
|
|---|---|
|
Min 320Ci laddar korrekt i ngn minut från start men sedan upphör laddningen. Oljenivågivaren lyser oxå gult i ett par minuter efter start. Läste något inlägg om att det kan ha ett samband, ngt med säkring 30.... Hasso kommenterade detta och han kan sin grej. Min bil står tyvärr trasig i Spanien och skall in på en auktoriserad verkstad. Inte alls säker på att de hittar ett sånt konstigt samban. Mkt tacksam om någon kan berätta mer om detta tänkbara samband. | |
|
Att den laddar några minuter och sedan lägger av, är ett klassiskt symptom på att kolen i laddregulatorn är slitna - när generatorn börjar bli varm tappar de kontakten med släpringarna och slutar ladda. Jag misstänker att problemen har succesivt har blivit värre - till slut slutar den ladda helt. Superbilliga lösningen (om man gör det själv): Lossa laddregulatorn (går att göra med generatorn på plats) och byt bara själva kolen - lite pilligt men billigt; typ 50 kr. Billiga lösningen: Byt laddregulatorn (som har kolen integrerade) - ca 300-700 kr beroende på vilken laddregulatorn man köper och var. Långsiktiga lösningen: Byt generatorn, då även släpringar och lager är slitna - kan hålla flera tusen mil med ny laddregulator/kol men i värsta fall havererar den efter några hundra mil pga släpringar/lager... Kostar ca 1500 - 5000 kr beroende på om man köper helt ny eller fabriksrenoverad dito och var man köper den. Trasig oljenivågivare kan man leva med om man håller koll på stickan och står ut med att den gula lampan lyser en kort stund efter start. Annars är det vanligt att de går sönder - bara att byta. Dock bör man göra det i samband med oljebyte då oljan måste tappas ur innan bytet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan, jag bytte "allt" på den här bilen innan jag flyttade den till Spanien men glömde nivågivaren... Klantigt. Jag har misstänkt regulatorn såklart men läste ett inlägg där man skrev att en defekt givare kan bränna en säkring som sin tur gör att laddningen inte funkar.... Hoppas som sagt att regulatorbyte räcker.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.