|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Å motortempen sänks som den ska vi hög belastning? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Ja det verkar så, den stack aldrig över 100 grader! | |
|
Jag funderar på att ge mig på oljekylaren som nästa steg! låter det klokt tro? |
|
| Har N52 oljekyl? :o | |
|
Eller den här värmeväxlaren som @sverige länkade om tidigare i tråden Länk |
|
| Eller om det finns en givare till oljetempen som kanske är kass? | |
|
nu ska vi se! Länk Nummer 10 där på bilden, det kan också vara ett alternativ kanske! |
|
|
Funderar åxå på att byta den tempgivaren, men av annan anledning ( Länk ). Vet inte varför de benämner den som vatten/olje, för får den till att bara mäta kylvätsketemp. Kopplade ur den och hade oljetemp. Länk Men du får alltså upp oljetempen på 130° även fast motortempen ligger på 80-85°? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Sverige: det är samma artikelnummer på både olje- och vattentempgivare, därav benämningen. Det är alltså samma givare men de sitter på olika platser. | |
|
Ok, det förklarar saken. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Fast jag börjar fundera på om det verkligen är tempgivaren, då känns det som att oljetempen hade ballat ur konstant och inte bara vid hård körning.. rätta mig gärna om jag har fel, känns kanske som om det är vattenpumpen ändå. När jag väl var uppe i 130 grader så hade jag inte koll på motortempen, och har inte varit uppe i 130 grader sedan dess då jag kört väldigt lugnt, men vid ett test och diagnosverktyg uppkopplat så låg motortempen på mellan 90-100 grader och oljan på 110-120 grader.. är det någon utav er som köpt vattenpump från tyskland? Mvh Pontus |
|
| Ja, jag har. | |
| Fungera den bra? Har du någon länk?:) | |
| Köpte av teilenet-de på ebay, en Pierburg Behr, men det var i juni förra året, så artikeln är inte aktiv längre. Kostade 225 eurosar för pump, termostat och nya skruvar iaf. | |
|
En sådan här då va? :) Länk |
|
| Eller denna med termostaten medföljande Länk | |
| Jag såg den också, men jag bytte termostaten i lördags, men verkligen bra pris! | |
|
Hej på er! Köpte tempsensorn ändå och tänkte försöka byta nu strax, blir inte klok på skissen jag har, vart exakt sitter den? kan man byta den själv även om inte har någon erfarenhet? Mvh Pontus |
|
|
Enligt realoem sitter den på toppens vänstra del, troligen enligt bilden i länken! Länk Blev lite osäker nu, dubbelkolla mina tvivelaktiga tips :) |
|
| Får undersöka och se om jag hittar den, du sa att det var en likadan till vattnet? får hoppas att dem inte sitter för nära varandra så jag blandar ihop dem:) och sen antar jag att det bara är att ta ut den gamla och in med den nya? eller det kanske kommer rinna ut lite olja.:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.