|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Som rubriken lyder så tycker jag att oljetemperaturen är lite för hög på min 130i. Vid vanlig lugn körning ligger den på ca 105 grader vilket känns okej kanske något högt för att köra väldigt lugnt och för att vara nästan 0 gradigt ute, och redan här börjar fläkten jobba på högvarv (låter som en gammal volvo) Men vid motorvägs körning över 120 km/h så stiger den snabbt upp till 120 grader. och här om dagen vid lite buskörning i några minuter först landsväg sen motorväg i ganska höga farter så stack tempen snabbt upp till 130 grader! Och det känns väldigt högt efter bara några minuters buskörning, Och då var det ca 2 plusgrader ute, (om det har någon betydelse). Är detta ovanligt? Vad kan vara fel? Mvh Pontus | |
| 130 grader låter på gränsen. Har du oljetempgivare i instrumenthuset eller läst data via OBD2? | |
|
Hej! Jag hari instrumenthuset! Brukar din fläkt jobba på högvarv när det är ca 10+ ute och bilen är i arbetstemperatur? |
|
| Det är väldigt vanligt att vattenpumpen ger upp på våra motorer, och vill minnas att min fläkt fick kämpa rätt hårt innan min pump helt la ner verksamheten. Kanske har det ett samband att kylvattnet inte cirkulerar som det ska, fläkten blåser på extra men oljan blir ändå för varm? | |
| Ja asså den blir ju onekligen varm, finns det något sätt att kolla så vattenpumpen är okej? | |
| Inte vad jag vet. Du kan kolla hur varmt kylvattnet blir med diagnosutrustning och kanske skaffa dig en uppfattning på det viset. Är pumpen inte bytt, skadar det dock inte alls att byta den och termostaten. Kostar dig 2-3k och ger mindre magkatarr. | |
|
Hur långt den gått? Kolla motortemp/kylvätsketemp vad den ligger på under körning. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Den har gått 13500 mil, gjorde precis enligt videon och körde i lite olik hastigheter och den här digital mätaren jag fick fram pendlade mellan 95-105 grader oftast runt 100 grader. Bra eller dåligt? Med vänlig hälsning, Pontus |
|
|
Låter helt normalt med motortemp på ~100°. Brukar åxå ligga på det. Termostat 97°. Lite om N52 motortemp. Länk Vet dock inte var gränsen för hälsosam oljetemp går. (Varför går mätaren till 170°?) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Hmm okej. Har läst igenom tråden och blir inte riktigt klokare då jag inte är så kunnig inom området, det känns som en djungel, vill bara få svart på vitt vad som är fel. det gnager mig oerhört mycket att inte veta vad som är fel, om det är ett fel.. Vill bara få kunna njuta av bilen, utan att få ont i magen. Ska koppla upp den med diagnosverktyg ikväll och hoppas på att jag blir klokare! Mvh Pontus |
|
|
Ja kolla felkoder. Skulle ev kunna vara nåt med värmeelementet i termostaten. Vid lite hårdare körning och vid hastigheter på ~130 km/h ska motortempen sänkas. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Fick upp P0597 som verkar vara en vanlig kod, men jag har ju symptom på bilen så det känns ju som att det är termostaten som bråkar och efter lite läsning på forumet så verkar det vara som du har rätt med det du säger. Jag hade inte märkt att jag har problem om jag inte hade kört lite hårdare med bilen. Så jag antar då att bilen är fast i Eco mode, och när jag gasar på mer på motorvägen så kyler inte termostaten som den egentligen ska göra, och glykolen ska kyla oljan, vilket den inte gör korrekt nu känns det som. Kan jag vara inne på rätt spår tro? Eller vet ni om det finns separat termostat till oljekyl? |
|
|
Med tanke på att förhöjd oljetemperatur bryter ner oljan snabbare, kan det vara en god idé att göra ett extra oljebyte efter du reparerat felet. Generellt brukar man ha som tumregel att en höjning av oljans medeltemperatur med tio grader Celsius, halverar oljans livslängd. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Att kylfläkten går igång tyder på att du har förhöjd temperatur. Bilen är inte konstruerad så att fläkten ska aktiveras i normala fall. I normala fall gör inte fläkten någon nytta (i princip) så snart bilens hastighet överstiger 50-60 km/h, då fartvinden "blåser mera" än vad fläkten förmår att göra. Följaktligen ska kylarfläkten alltså inte aktiveras i normala fall. |
|
|
Ja det är nog läge att byta termostat. Den felkod jag fick (2EF5) när jag kopplade ur värmeelementet på 325an är en "BMW-kod", men samma fel(kod). Du har kanske sett den här tråden. Länk Motoroljan har ingen termostat, men det sitter en värmeväxlare vid oljefiltret. Länk Om du ska byta termostat, överväg även om du även ska byta vattenpump samtidigt. Vattenpumpen brukar hålla 15-20k mil, så det är en avvägning. Min 130 hade gått mindre än 10k när termostaten byttes. Vi kom fram till att det var onödigt tidigt att byta även vattenpumpen då. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Yes jag har läst den tråden! Försökt lära mig så mycket som möjligt men det är inte lätt så försök ursäkta min kanske dumma frågor. Men du säger att min vattentemp var normal som ligger mellan 95-105 grader, om vattentemperaturen är normal men oljan blir för varm, ligger det verkligen i termostaten då? Eller det kanske finns en logiskt förklaring till det! Tack för all hjälp allihopa! Det uppskattas! |
|
|
Ja den logiska förklaringen är ju att det är fel på termostaten, som åxå felkoden indikerar på. ~100° är normal motortemp vid "normal" körning, men vid lite hårdare körning och vid högre hastigheter ska motortempen sänkas ~20° genom att värmeelementet i termostaten värms upp så att termostaten öppnar tidigare/vid lägre temp. En lägre motor-/kylvätsketemp ser ju även till att hålla oljetempen i schack. Prova att köra med motortempen framme, via dolda menyn, på motorväg. Motortempen ska vara lägre vid 130 km/h jämfört med 100 km/h. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Hej igen på er! Nu är termostaten bytt. Och tyvärr så kvarstår problemet, vattenpumpen jobbar som den ska verkar det som. Har ni några andra idéer om vad som kan spöka? |
|
| Dubbelkolla oljetempen via obd2 till att börja med. | |
|
Tråkigt att det inte löste problemet. Några felkoder nu? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Hej! Jsg har försökt men får bara fram engine tempature Colant tror jag det stod, Använder Icarsoft Nej inte en enda! Med vänlig hälsning, Pontus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.