AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
940

Skall inte tempmätaren stå rakt upp?

De
143
Dez_
520iA Touring -14
Har bara ägt min 520i 2014 ett par veckor och en av de första sakerna jag reagerade på var att tempmätaren gick upp långsamt och inte nådde toppen. Efter att ha läst en del har jag förstått att det är oljetemp och att det då går långsammare att nå temp.

Men rakt upp är 120C och vanligtvis visar givaren ca 100C (dvs lite förbi strecket mitt mellan 70 och 120) Är van att man mappar givare som visas för föraren så att de är stabila och visar förväntat värde så länge inget är mycket fel, och förväntat värde i detta fall tycker jag borde vara rakt upp.

Har läst en del om termostatproblem på n20 motorn på utländska forum (byttes på kampanj) men det gällde termostater som fastnade stängda så att motorn överhettas.

Vad säger ni? Bör jag vara orolig och ev byta termostat eller köra på?
Visa användare
2.335
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Tycker det är dumt att skalan ligger 70-120-170°. Vore bättre med 50-100-150°.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
Min skala är 50-100-150 och står då rakt upp vid normal temo dvs 100°C
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Lite med termostaten måste det väl ha att göra? Skulle den stå öppen kommer ju inte motorn inkl oljan upp i temp.

Håller med att det är dumt att 120 är rakt upp om det inte är ett normalt värde.

En av anledningarna till min fråga är att jag tycker bilen drar extremt mycket soppa första milen och tänkte att det kunde hänga ihop med låg motortemp.
Men då vet jag att jag inte behöver oroa mej!

Tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.