|
|
|
|---|---|
|
Är på gång att köpa en beg bil på bilfirma. Tidigare kunde jag söka fram tidigare ägare via bilnummer (svar på mail) på transportstyrelsens web men nu verkar jag bara få nuvarande ägare på: Länk Kan jag inte längre få tidigare ägare via mail? www.car.info har ju ledtrådar om tidigare ägare - eller plcokar de sin data från carfax? Har också tidigare köpt servicehistoria mha chassienr för några euro men hittar inte längre tillbaka till den sidan. Någon som har en länk? Bilen jag funderar på är avställd och jag har läst på transportstyrelsen om vikten av ordningen på ägarbyte och påställning som avgör vem som ska betala skatten. Bilfirman vill såklart göra ägarebytet först och sedan ska jag ställa på men jag vill ju inte köra hem med en avställd bil - kan man ställa på i appen mina fordon, direkt om firman gör ägarbytet elektroniskt? Försäkring är ju lätt ordnat med en offert som man bara ringer och aktiverar då man köpt bilen. Var några år sedan jag köpte bil så jag har inte koll på alla e-tjänsterna numera. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
|
Länk Funkar perfekt likt tidigare Bmw Vin, dock ca 45 kr. Angående TP så verkar det skilja från bil till bil hur många ägare som finns lagrat.. |
|
|
Du kan beställa tidigare ägare via mail på transportstyrelsens hemsida. Sök info om fordonet och där kan du klicka dig fram till föregående ägare och då fås de via mail. |
|
|
Firman gör ägarbytet och påställningen samtidigt, oftast via Infotorg eller liknande system. Skatten får då du betala nån vecka senare. Så gör i princip alla firmor, framförallt mindre handlare. Du får ett utskrivet bevis på att bilen är påställd direkt av handlaren. De "snor" därmed skatten som finns i bilen (för de tar naturligtvis inte emot avställda bilar i inbyte...) vilket blir rätt mycket pengar på ett år. (Om det är en liten skrutthandlare kanske de håller på med att skicka in regbevis och liknande. Nu pratar jag om "riktiga" bilfirmor som står som ägare på bilarna de säljer). ------- //Lövet |
|
|
@grelle: Hittade nu var man på transpotrstyrelsen kan beställa tidigare ägare via mail (kräver bankid inlogg men det är helt oK) - även om tjänsten verkar tillfälligt nere just nu. @peddan - får man servicar och verkstadbesök för 4,5€? Det stod lite vagt tycker jag- att betala för utrustningslistan behövs ju inte -den finns ju gratis på flera ställen (t ex bmwvin.com även om deras pdf-converterare inte funkar) på nätet. @andreas_lofgren: tackar och det känns ju helt ok, Förstår att inte handlare vill bjuda på skatten - är jag brukare så ska väl jag betala skatten - känns inte så märkligt. Tråkigt dock om man vill provköra en avställd bil - då kör man ju inte helt lagligt - eller kan handlare ha något undantag för detta - vill minnas förr att handlare hade några lösa skyltar i remmar man flyttade runt mellan bilar som provkördes.... Är det ägar- eller föraransvar att man kör en påställd bil? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Precis, väldigt smidigt, står dock ej exakt vad som gjorts, bara att bilen varit inne på nån form av verkstadsbesök med datum/miltal. Bra som verifiering av mätarställning/ komplement till s-boken. | |
|
325: Handlaren har temporära gröna skyltar som gör att man kan provköra bilen avställd. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.