AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.302

Köpråd 523 e60 2006, kända fel?

Ska byta bil och funderar på att köpa en bmw 523 e60 från 2006. 177 hk, Miltal 18000, bensin och manuell låda.
Den har comfortpaket och bilhandlare vill ha 68000 kr.

Vad bör man tänka på när man kollar på en sån här bil?
Då det är bensin är jag medveten om att den drar en del bränsle, men är bilen driftsäker i övrigt?
Har denna modell några kända fel?

Eller har ni andra tips om denna bil eller andra bmw-modeller?

Budgeten ligger på runt 70 000kr och vi behöver köpa en bil ganska omgående.
Tacksam för svar.

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Hej!

Om du tittar i menyn till vänster så ser du en flik som heter Begagnatguiden, där ligger bl.a. den här: Länk
Texten har sitt ursprung i en tråd här på forumet där ägare till modellen delade med sig av sina erfarenheter, och är därmed ganska omfattande och inkluderar både smått och stort.

Jag hade dock personligen velat svara "ja" på din fråga, BMW av de här årsmodellerna är bra konstruktioner som aldrig har svikit oss i alla fall. Motorn i en 523i heter N52 och är även den stadig, men vissa exemplar har velat ha lite mer olja än normalt. Vår 325Xi (N52) hör inte till de värsta utan vill ha 7-8dl på 1000mil, trots att den går en del kortare sträckor vilket brukar spä på förbrukningen. Men enstaka exemplar har enligt ägarna krävt betydligt mer.

Inte heller förbrukningen upplever jag som hög för biltypen. Enligt följande länk som är lite av en körjournal på internet anger 20st. ägare att deras 523i drar 9.42L/100km i genomsnitt.
Länk
Motsvarande diesel från BMW, 525d med sex cylindrar och 177Hk, vill ha 7,7L/mil enligt samma sida. Men då vill Skatteverket ha en hel hög med tusenlappar extra varje år, och underhållet kostar i längden mer bl.a. p.g.a. avgasrening/partikelfilter och annat.

Just därför hade jag ändå funderat lite över motorvalet, en 523i är inte dålig eller klen men den ger inte särskilt mycket fart i förhållande till förbrukningen. En 525i (218Hk) eller 530i (258Hk) är samma motorkonstruktion med samma underhållskostnader (Obs, försäkringen kan skilja. Fråga om premien innan köp!) och samma förbrukning. Men de känns starkare och är trevligare att köra. På samma tema fanns det mycket utrustning för den första ägaren att välja till och betala för, som i mångt och mycket följer med på köpet idag.

Ett exempel är BMW's ortopediska stolar. De brukar även kallas för komfortstolar och är elektriskt justerbara (inklusive ratten), kommer alltid med läderklädsel och har ett whiplashskydd inkluderat, lårstödet går att förlänga, ryggstödet är tvådelat så att den övre delen (inklusive nackstödet) går att få närmre nacken och en hel del mer. De var dyra och är inte helt vanliga, men helt fantastiska att sitta i.

Och det är vad som hade fått mig att tveka, vid den här åldern på bilarna är skicket viktigare än utrustningen och motorn, men 68.000:- för en 523i som har rullat 18.000mil är inte fel men inte heller ett klipp. Ställd inför möjligheten att få en piggare 525i eller 530i, eller kanske lite mer utrustning som sport eller komfortstolar, så hade jag tänkt ett varv till.

Nu vet jag inte vad runt 70' betyder för dig eller vilka behov du har, men jag tog en snabb titt på Blocket och t.ex. den här kombin stack ut. Lite piggare och mer praktisk, om den är så fin som bilderna antyder och du kan pruta lite grand kanske den lockar dig mer?
Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.