AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.683

slirande låda på 535d E61

m3
347
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
Vill börja med att säga att jag läst igenom samtliga(tror jag) inlägg om detta ämne. Har som tydligen många andra en BMW 535d E61 med vandrande varvtal/slirande växellåda. Hoppar upp och ner ca 200rpm. Min har gått drygt 30000mil nu. Svensksåld med servicebok. Eftersom jag läst igenom allt (tror jag) med tips om vad det kan vara och provat en del så är läget så här: Har rensat egr ventil och gasspjäll. Plockat bort KCR boxen. Provat att nolla lådan. Inget har hjälpt. Ska nu beställa nytt oljefilter med tråg samt ny olja till lådan. Någon hade visst fått liv i sin låda på det viset-värt att pröva. Om det inte är det felet så är det ju bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny momentomvandlare har jag förstått. Arbetet är jag inte rädd för, men däremot vill jag ju vara helt säker på att jag beställer rätt omvandlare. Tänkte leta på Tyska EBAY. Någon som haft dessa problem och fått lösning på saken? Är det ny momentomvandlare som krävs? Vad har den för nummer?(för beställning) Mycket tacksam för svar. Vill ju ha en i övrigt suverän bil utan detta irriterande fenomen. John

m30 i e30
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Felet med lådan är att lockup lamellen i momentomvandlaren slirar och det är vissa nummer serier på lådor som det var problem med detta, och det är byte av omvandlare som gäller min 05:a började slira vid 16 tusen mil har idag gått 40 tusen har inte åtgärdat den.

Ska du till Tyskland på nån semester tripp så är detta en firma att rekommendera även att handla från de skickar, engelska går jättebra om du inte kan tyska. Länk
m3
347
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
Tack för svaret. Har för 15min sedan beställt oljefilter med tråg samt 8 liter ZF olja från tyskland. Börjar med detta. Blir det bra så blir det...............annars får det bli en ny momentomvandlare. Återkommer med besked i ämnet.
Mi
77
Mirvi G
535d GT -10
Jag har en 535d som haft lite olika problem, dels slirandet vid konstant hastighet men även att växellådan satt felkod vid hård acceleration. Köpte ett "Sonnax zipkit" och monterade detta, blev skillnad med mindre slirande och felkoden försvann. Tror zipkittet kostade ca 1kkr och tog en eftermiddag och lite pill att fixa, klart värt enligt mig.

Olja och filter har jag bytt med förstås.
m3
347
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
Vad är Sonnax zipkit? Något medel man tillsätter oljan?

m30 i e30
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Läs/se om Sonnax här
Länk

m3
347
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
En uppdaterig av tråden. Bytte idag tråd med filter samt fyllde på ny växellådsolja. Verkade för det första vara för lite olja i lådan från början. Tappade ur knappt 5 liter och fick i drygt 5 liter(ca 5,5). Inga större problem arbetsmässigt. Största problemet var att få loss påfyllningspluggen-satt som fan. Sen dit med det nya tråget och fylla på oljan. Köpte en oljebytarpump på Lidl för 199 kr. Helt klart väl investerade pengar. Funkade jättebra. Fyllde på med motorn på tomgång tills det började rinna över. När lådan kommit upp i 40 grader drogs påfyllningspluggen dit igen. Hade inga större förhoppningar om att detta skulle lösa problemet med lådan....och det gjorde det inte heller. Inte helt, men det blev fan så mycket bättre! T.o.m frugan märker skillnaden. Inte alls lika mycket ryckande/vandrande varvtal. Håller det sig så här kan jag stå ut med det. Annars blir det momentomvandlarbyte.

m30 i e30
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.