|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en roligt fenomen på min e39 01. Kan sätta mig i bilen, starta direkt slåss dessa lampor igång. Hastighetsmätare fungerar inte heller då. Kär 1 dag med detta problem. Stänger av bilen går hem. Går ut dagen efter, problemet väck och återkommer "kanske" inte på ett par dagar. Sen börjar det om igen, tidigare räckte det med att jag röck ur batteriet (+ & -) i 5min så försvann det i 2 veckor men de verkar vara fungera ibland numera. Någon som varit med om likande? Rent krasst tänker ju jag att om det är en givare så borde detta problem vara permanent? | |
|
Troligen trasig ABS-givare vänster bak, det är från den givaren som hastighetssignalen tas. Inte ovanligt fel. Köp INTE billiga piratgivare från Kina - satsa på OEM-kvalitet (Bosch, VDO-Siemens eller "BMW-original" (som är av de fabrikaten)). Tänk på att det finns två alternativa givare beroende på hur gammalt systemet är i bilen - grå eller blå kontakter. Kolla vilka du har, de är inte kompatibla med varandra! Så antingen chansar du och byter vänster bak eller så gör du en felkodsavläsning och ser mer exakta felkoder för vidare felsökning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Eller ABS-modulen, vanligt fel som också ger de symptom du beskriver. | |
|
Har haft samma symptom på min e39. Vintertid när det var torra kalla dagar försvann problemet, så fort det vart en dag med slaskväder kom problemet tillbaks. Fukt i kombo med en ga givare kan tydligen orsaka detta. Tror inte att det är ovanligt att en ABSgivare fungerar till och från ett tag innan den dör helt, snarare en regel, men du kan inte veta säkert utan avläsning av felkoder. Tycker Johans förslag är vettigt om du är duktig på att meka själv för dom är inte helt enkla att byta själv, mest pga ålderdom, rost^/korrosion. Mvh / Patrik |
|
|
Jo, problemen brukar börja intermittent och bli värre/oftare, för att till slut sluta fungera helt, när givarna håller på att ge upp. En vanlig orsak är just rosten som växer i hålet där de sitter och helt enkelt "kramar sönder" plasten i givaren som då spricker och släpper in fukt. Att de kan sitta riktigt hårt får man räkna med - mejsel och borrmaskin för att plocka ut dem i bitar från hålet är snarare regel än undantag på äldre bilar. Sedan måste man göra rent från rosten i hålet innan man monterar ny givare. Var försiktig så du inte skadar ABS-kransen precis bakom givaren vid demontering/rengöring! Ett stort mått av försiktighet är bra att ha av den anledningen. Annars är det rätt "basic" jobb. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för alla svar 👍 | |
|
autocom sa vänster givare bak trasig, köpte en bosch original givare och böt den "trasiga" nu är samma problem tillbaka. 9/10 ggr kommer det direkt när bilen startas, ingen hastighetsmätare fungerar - abs lampan lyser , ASC lampan lyser. åker till affären, stänger av bilen 10 min. Kommer ut - allt fungerar som vanligt. Så håller den på sådär lite hur den vill. Har inte hittat några kabelbrott på vänster bak. Kan det vara någon av de andra givarna? Är nästa steg att köpa en ny ABS modul från ebay? Måste den programmeras hos BMW även om det är samma nr? |
|
|
Köpte du rätt givare? Det finns två varianter och de är inte kompatibla med varandra. Antingen har du grått kontaktstycke eller så har du blått dito. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag köpte med blå kropp. Det var den som kom upp på flertalet webshopar när jag skrev in reg nr. Minns faktiskt inte om den som satt i va blå eller svart. Men är de inte märkligt att det ena stunden fungerar och andra inte? |
|
|
Och juste dum fråga, Men när dom säger vänster bak, Så antar jag att dom menar att man sitter vid ratten och föreställer sig vänster bak? För om jag står framför bilen blir det ju höger. Det var alltså vänster bak jag böt(som att jag sitter vid ratten och tittar vänster bak) |
|
|
Framåt är alltid i färdriktningen och det är utifrån det som man utgår från när man benämner vänster och höger sida. Dvs. vänster bak är den sidan som du sitter på som förare (i Sverige). Man kan inte lita på reservdelssäljares rekommendationer utan man måste ha 100-koll själv när man beställer! Kolla vilken färg det är på givaren på andra sidan så vet du! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu har jag kollat de andra givarna och det är blå det med. Så det verkar stämma. Hittar inga skador i kablage eller liknade. Hur går tillväga för att fixa ABS modulen på bästa sätt.. kan jag köpa en begagnad på ebay med samma serie nr och bara peta i? |
|
|
Hej, Det finns mycket att läsa om abs-modul och kodning. Detta är en av de kortare trådar, som tycks ge svaret: Länk /Lennart |
|
|
Kortfattat: Köp en beggad (bara eldelen) 265950002 (Inte 001 på slutet de är äldre och sämre) Montera. Koda in med NCS-expert och kalibrera styrvinkelgivare med Tool32. Lätt att göra. (Programmen ingår i ett Inpa kit) Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.