AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
862

Vilken generator ska jag beställa?

As
6
Asph
540 iA Touring -98
Hej!

Min generator har gett upp och beställde en ny från skruvat.se. Hade fyllt i mitt regnummer och allt men när jag fick hem den så såg den inte likadan ut som den jag tog ut ur bilen. Var i kontakt med dem och jag ska få skicka tillbaka generatorn. So far allt bra. Men nu vill jag inte beställa en till som visar sig vara fel så där för frågar jag er om vilken jag ska ska köpa, vill inte lägga 8k på en Bosch. Vet inte vilket/vilka nummer på den gamla som jag ska gå efter.. Tänkte att jag lägger ut bilder på den gamla och ser om om ni kan hjälpa mig. Skulle bli hemskt glad om ni länkade till en butik! Här är lite grundfakta först en E39, 540i touring, 1998 månad 2.

Bilder kommer i nästa inlägg.
As
6
Asph
540 iA Touring -98
Ok lättare sagt en gjort, verkar inte som jag kan lägga in bilder då jag inte är ProMedlem.

Generatorn är iaf luftkyld, det står en massa siffror på den, skriver dem här istället. Först sår det 120 med stora bokstäver och gissar på att det är 120 ampere.Sen står det 0 123 515 023 och under står det 1 433 265.1

På laddningsregulatorn står det 1 197 311 536, BR15-19 14V, 771, 0 272 220 209 och lodrät står det 770 E. Regulatorn har tre stift i kontakten.

Vilket nummer är det jag ska söka på för att hitta rätt?

ka
280
kalopps
Cater-pillar
Hittade flera på autodoc.se
Här är en av dem 0 986 040 310 = Siffror, man slår i sökrutan.
3185,39 kr.

Annars sök på 1 433 265 i realoem, för info om generatorn.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
OM du ska köpa hela generatorn (brukar räcka med att byta laddregulatorn i de flesta fall), skulle jag satsa på en fabriksrenoverad från Lucas eller Bosch.

Autodoc har flera alternativ.

Dock brukar det vara en "stompant" som du får betala i deposition och som du sedan får tillbaka vid retur av den gamla generatorn - så det kan vara frestande att köpa en utan stompant.
Såg att de hade en billig utan pant:
Länk

Annars får man räkna lite på returkostnaden...

Frejs bildelar brukar ha regulatorer (kanske även finns hos Autodoc - sök med art.nr. på regulatorn - ena är BMW:s och andra är Bosch:s art.nr.) och andra reservdelar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.