|
|
|
|---|---|
|
Vad beror det på att bakdäcken bara slits på insidan, korden synlig efter ca 1000mil. Har hört att det inte går att justera hjulinställningen bak på en z3. Stämmer det eller går det att justera?? /Bertil | |
|
Med stor sannolikhet har du en Z3 med sänkt chassi, en s.k. M-modell. Och det är bara att gratulera till bättre väghållning, mycket trevliga egenskaper, men det har sitt pris. Nackdel, precis som du säger, fabriken sänkte bilen utan att kompensera hjulvinklar bak, eftersom denna möjlighet ej finns i original. Detta innebär att hjulen nederkant vinklas utåt och sliter därmed på insidan. Det ser du tydligt om du står bakom bilen, du kan nästan stoppa in ett papper mellan däck och vägbana på yttersidan. Jag fick en 2:a på besiktningen för några dagar sedan just beroende på att däcket är hårt slitet på insidan. Jag har sett att det finns ombyggnadssatser, men det innebär att hela hjulupphängningen måste plockas ned och nya fästen för bussningar måste svetsas dit. Slutsats, kanske billigare att byta däck samt definitivt undvika att spinna loss på innerhjul då du kanske sticker ut snabbt i en sväng. Vem vet, de utåtvinklade hjulen bidrar kanske till den bättre väghållningen då ytterdäcket får bättre kontakt med vägbanan ifall bilen lutar i en kurva. Formel 1 kör ofta med kraftigt lutande framdäck. |
|
| Som ovanstående skriver stämmer bra. Men för mycket negativ camber vid sänkt bil kan vara en nackdel. Lagom är bäst, gör en hjulinställning och se hur illa det är. | |
| Det är naturligtvis viktigt att välja däck med en stabil och massiv skuldra. Detta påverkar livslängden något. Jag tyckte att mitt slitage minskade mycket då jag slutade att "slänga mig ut i sväng med bra gas och lätt spinnande innerhjul". Tänk också på att har du ett M-chassi så har du även en diffbroms (25%) som bidrar till dess trevliga kurvtagningsförmåga. Njutning kostar pengar. | |
|
Tackar för svaren men jag tror inte att jag har nån M-model , eller hur vet jag det? Jag tycker att den är ganska "hög" och har tillochmed funderat på att sänka. Det är en 1.9 motor i den och det finns väl inte i nån M-modell. |
|
|
Be någon mäta från hjulcentrum till skärmkant på M modell och jämför med din. |
|
|
Jag installerade såna här i samband med sänkning för flera år sedan och inte tillstymmelse till snedslitning sedan dess... Länk |
|
|
Hej! På min 2,8l -98 med original M-chassi har jag 35 cm från skärmkant till hjulcentrum på samtliga hjul. |
|
| Jag ska mäta och återkommer. | |
|
Nu har jag mätt , från skärmkant till hjulcentrum 37 cm , inte sänkt alltså. Finns det inget att göra?? kanske dags att byta till den där supersnygga s-Driven. |
|
|
Hej. Är det någon som vet höjden på original bakfjädrarna till Z3 1,9 -96.? Min verkar sänkt, 34,5 cm från hjulcentrum till skärmkant. Käkar däck.... Keke |
|
|
Z3 med 16 eller 17 tums hjul, har du annat, återkom! Vet ej bakfjädrarnas längd men följande gäller: Mät från hjulhusets övre kant till fälgens nedre kant (mot däck) Standard 593 mm, Sport 578mm, M Roadster 588mm Vid 16 tums hjul: Standard 578 mm, Sport 563mm Allt enligt Bentleys Service Manual. |
|
|
18 tum, kan de va så att större hjul ger större vinkel och sliter hårdare på insidan? Funderar skarp på att skaffa nya fjädrar, Keke |
|
|
Tja, bredare däck ger större "vinkelfel" och lägre profil (större fälg) ger mindre flex i däcksidan = större påfrestning på insidan av däcket i detta fallet. Om bilen är sänkt på ett korrekt sätt, behöver du även köpa stötdämpare då kortare dito är monterade med kortare fjädrar... Kolla på dämparna bak vad det står på dem. Mhv Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Och jag kan tillägga att enligt Bentley's service manual finns inga mått för 18 tums däck. 18 tum ingår inte i vad BMW tillåter som däcksdimension på en Z3 från -96. Max storlek är 225 x 45 x 17 Därav framkommer att Johan B har rätt i sitt resonemang. Lägre profil, kortare fjädrar, kortare dämpare skall passa varann. |
|
|
Tillägg till mina mått skärmkant till däck: Bilen skall vara lastad med 2 st 68 kg personer, 21 kg bagage och full tank. Jag noterade att utan last och nästan tom tank står min bil ca 12 mm högre. |
|
|
Tack för inläggen Höjden 585 mm ,18 tums fälg - hjulhus. ca:2-3 cm lägre kanske än original? Zig hade en bra länk till excentriska bussningar,men klarar man med att byta själv? Jag får slita ur en fjäder och mäta den så jag kan jämföra med en standard fjäder. Det ska väl gå lätt ,bara hissa bilen och lossa dämparen, ev, drivaxeln. |
|
|
195mm höga/långa är fjädrarna,tog ut dem idag. Kollade på nätet och det verkar som standard fjädrar är ca 235mm. Beställer ett par och ser vad som händer med hjulvinkeln. Det ska bli intressant. Keke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.