|
|
|
|---|---|
|
Bilen är påställd igen och fick ett verkstadsbesök inbokat för olje och filterbyte i växellådan. När jag skulle åka i morse så tändes EML-lampan och motorn gick riktigt dåligt. Efter ett antal omstarter så slocknade lampan och allt var ok. Detta har hänt förr men det har i regel räckt att starta om en gång för att få den att gå bra igen. Väl där så passade jag på att fråga om de visste vad detta kunde bero på. Han sa att det går inte att läsa ut med diagnos utan man får gå igenom kablarna till motorstyrningen en och en och "ringa" dem för att hitta felet. Men om den bara gör så här ibland så borde det ju vara i princip omöjligt? Finns det några säkra saker att börja med? | |
|
Hej! Börja med att kolla batterierna så att du har korrekt spänning,känsliga rackare det här. Mvh Dic |
|
|
Ja det ska vara ok, den står med ctek på konstant och de är bara ett par år gamla. Men jag ska kolla för säkerhets skull. Sista veckorna har den iofs stått utan, kan det vara så känsligt alltså? |
|
|
Batterier kan ju bli slöa ändå tycker jag nog så det är bra att kolla spänningen så att man vet. Motorstyrning o m70 motorn är ju ett litet kapitel för sig själv och det finns mycket info på 7 serie forumet från den gamla e32 tiden. Om du vet att spänningen är korrekt så är det bara att beta av från luftmassemätare, spjäll, lambda. Minnet sviker lite så sök på 7seriens forum, finns spaltmeter av information där. Mvh Dic |
|
|
Om EML-lampan lyser, lär det finnas minst en felkod lagrad. Även om inte styrsystemet är så advancerat som dagens dito, så skall det klara att lagra felkoder. Så jag skulle börja med felkodsavläsning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Enligt BMW i Jönköping så kan man inte läsa ut felkoder på denna? | |
| ? Sen när då! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.