AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.922

Är tändspolar så dyra?

Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Funderar på att köpa nya tändspolar för att avhjälpa ryckig tomgång. Har även hänt två gånger detta år att jag accelererat lite "halv-hårt" (kanske 25% pådrag) och då när jag stannat in så har tomgången blivit rejält ryckig. Att stänga av bilen och starta om den har dock löst detta men det känns som att nåt är fel nånstans.

Har bytt tändstift för 1000 mil sedan och bytte olja i söndags.
Nu då bilen snart gått 10 000 mil så är det lika bra att byta tändspolar också då det är så enkelt.

BMW tar dock ca 750kr/st för tändspolar av märket Eldor!?!?
Har hittat av detta märke och Bosch på andra butiker och ebay för halva priset. T.ex här:
Länk

Har jag förstått fel på vilka som passar till min bil eller tar BMW bara snuskigt mycket betalt för dessa?
Det är en BMW 335i -07 (N54) för förtydligandets skull..
Någon som beställt tändspolar till denna bil online på nåt ställe som ni kan tipsa om?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Aldrig hört talas om Eldor men efter lite forskning verkar dom bytt leverantör. Här har du iaf Bosch:Länk. 29:- i frakt,svensk kundservice!

Reservdelar24,autodoc, o Gud vet hur många olika domän namn dom har (samma ägare tror jag) säljer också spolar. Jag har handlat en gång där o det var första o sista gången. Tog en evighet att få delarna. När jag väl fick dom var det helt fel delar, o det va ett helvete o skicka tillbaka. Men vet att många andra härinne handlar där med framgång.Men många andra med dåligt resultat.

Längst ner på denna sida info om Bosch spolar till din bil:Länk.

BMW tar sjävklart betalt. Som alla deras andra reservdelar. Många reservdelar som är sinnesjukt prisatta. Dessa tändspolar är ju ingenting jämfört med mycket annat.
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Tack för svar,

Jag får hoppas att jag har flyt då :)
Beställde 6st från Mr Auto av dessa:
Tändspole BOSCH 0 221 504 470

Dom borde ju funka. Föredrar oftast beställa svenskt om priserna ligger hyfsat nära de internationella, dock är det ju ingen garanti för att slippa strul..

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Har beställt ett 20 tal gånger av Mr Auto snabb leverans o som sagt löjligt billig frakt. Bra kundservice inga o problem med returer. Läste lite mer om Eldor. Dom skulle tydligen ha lite tightare passform o metallhölje. Men dom flesta motiverar inte priset jämfört med Bosch. Som tydligen fungerar alldeles ypperligt. 780:- tjäna du iaf på Bosch jämfört med svenskt köp :-) alltid något.
Th
96
Thomas77
Bmw 335 xdrive f30 - 2013
Volvo 244 Turbo - 84
Jag hade samma symptom som du, bytte stift och tändspolar men det visade sig vara en spridare som höll på att ge upp. Hoppas det räcker för din del med tändspolar, avsevärt mycket billigare än spridare.
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
@Thomas77:

Vet du om du hade några felkoder som antydde att spridarna var problemet?
Jag har COBB och har avläst efter att detta hänt men har inte fått några koder...
Th
96
Thomas77
Bmw 335 xdrive f30 - 2013
Volvo 244 Turbo - 84
Ja jag hade någon kod med "ignition cylinder x" något i den stilen. Kunde antingen vara stift, spole eller spridare, tyvärr för min del var det spridaren, dvs det dyraste felet. Kan ju vara spolarna som börjar bli lite trötta ? 6 stycken från Tyskland var ju inga jättepengar och det kan ju vara skönt att få dessa bytta också ?
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Jag beställde förra hösten nya tändspolar från autodoc.se
Funkade hur bra som helst...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.