AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.787

Använda kopparpasta vid montage av ABS givare?

e9
21
e93mro
528i -00
Jag skall byta båda mina bakre ABS-givare på min BMW 528i E39 2000. Har läst lite olika information här på forumet om huruvida man skall smörja in den nya givaren i kopparpasta eller ej. Vad har ni för erfarenheter? Är det kopparpasta som gäller eller finns det något annat som är bättre?

Finns det något annat man kan göra i förebyggande syfte för att undvika att givarna går sönder eller rostar fast?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Keramisk pasta?

Jag har hört något om att kopparpasta ger galvaniska strömningar, men vet ej om det är sant?
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag köpte för många många många år sedan en burk med Loctite 8009 (högtemperaturtålig metallfri antikärvpasta)
Länk

Den har jag använt till i princip allt möjligt på alla mina bilar och har fortfarande mer än halva burken kvar - eventuellt måste jag köpa en ny burk när jag är pensionär :-)
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Kopparpasta ihop med aluminium är inte att rekommendera och använd då istället aluminiumpasta alt enligt @bmw-slangen en metallfri pasta.

// Jonas
Jag hade inte gjort det, givaren är ju av plast.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag brukar använda "grafitfett", MoS2-fett. Det fungerar till det mesta. Dessutom blir det inte hårt och klumpigt som kopparpasta har en tendens att bli.
Finns på de flesta ställen och även på biltema: Länk

///BMW - Was sonst!
Vilken del av givaren är det ni smörjer in?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.