|
|
|
|---|---|
|
Jag skall byta båda mina bakre ABS-givare på min BMW 528i E39 2000. Har läst lite olika information här på forumet om huruvida man skall smörja in den nya givaren i kopparpasta eller ej. Vad har ni för erfarenheter? Är det kopparpasta som gäller eller finns det något annat som är bättre? Finns det något annat man kan göra i förebyggande syfte för att undvika att givarna går sönder eller rostar fast? | |
|
Keramisk pasta? Jag har hört något om att kopparpasta ger galvaniska strömningar, men vet ej om det är sant? |
|
![]() 13.399 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag köpte för många många många år sedan en burk med Loctite 8009 (högtemperaturtålig metallfri antikärvpasta) Länk Den har jag använt till i princip allt möjligt på alla mina bilar och har fortfarande mer än halva burken kvar - eventuellt måste jag köpa en ny burk när jag är pensionär :-) |
|
Kopparpasta ihop med aluminium är inte att rekommendera och använd då istället aluminiumpasta alt enligt @bmw-slangen en metallfri pasta. // Jonas |
|
| Jag hade inte gjort det, givaren är ju av plast. | |
|
Jag brukar använda "grafitfett", MoS2-fett. Det fungerar till det mesta. Dessutom blir det inte hårt och klumpigt som kopparpasta har en tendens att bli. Finns på de flesta ställen och även på biltema: Länk ///BMW - Was sonst! |
|
| Vilken del av givaren är det ni smörjer in? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.