AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.368

Koda/återställa CSM modul F11

fe
76
ferro
525dT xDrive -13
535dT -06
Hej,

Häromdagen försökte jag koda om bältesvarningen i min 525d -13 med appen myCarly. Jag har använt den tidigare utan problem (start/stop, bakljus DRL mm) men denna gång gick det fel. Halvvägs in i kodningen varnade bilen för airbag och bältes-systemet, och appen tappade kontakten med bilen. Lyckas inte återställa modulen med den inbyggda backupen i appen, utan den säger bara att den inte lyckades skriva datat.

Så nu sitter jag här med en obrukbar CSM modul. Mängder med felkoder samt ingen airbag /bältessträckare/ aktiv farthållare! Jag har pratat med min bmw-handlare och krupit till korset. De hävdar att dom måste programmera om hela bilen, inte bara CSM modulen! Då lär jag ju dessutom få tillbaka den otroligt irriterande start/stop!

Finns det någon här på forumet som har kunskap/utrustning för att hjälpa till med detta?

/Mvh
Martin
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Med E-sys går det koda en modul i taget. Skaffa gränssnittet själv eller sök här eller på fejan efter folk som pysslar med e-sys i din geografiska närhet.
fe
76
ferro
525dT xDrive -13
535dT -06
Ok, så det är E-sys som gäller! Jag får läsa på lite om det. Men bör det vara möjligt att även "reparera" en skadad modul med det, inte bara ändra i befintlig kod? Tänker att koden bör väl bero på utrustning samt version av mjukvara...

Finns det någon med kunskaper om E-sys i Södermanland eller södra Stockholm så får ni gärna höra av er.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.