|
|
|
|---|---|
|
Vet att det har diskuterats en massa om kamkedjan på N47 motorn, men det verkar mest vara bilar av årsmodell -11 eller äldre. Min fråga är om det även drabbar nyare bilar, min är en -13 och jag har det typiska släpande ljudet från kamkedjan, har varit till 2 olika ÅF och en hörde inget ovanligt och den andra sa att det är ett normalt arbetsljud, ingenting att bry sig om. Är det någon här det här ljudet eller vet någon som har det? och har det hänt något mera med motorerna? Även om det inte rasar så är det irriterande med ljudet. | |
|
Jag fick byta kamkedja på min -13 x3 20d, då den hade gått ca 8000mil. Men det var för att kamkedjestyrningen var snedslitna enligt verkstan. 28900 gick det på,som tur hade jag garanti på bilen. |
|
|
Hur lät din bil när du upptäckte felet, det vanliga släpande, sågande ljudet? lät det mycket? Min började låta för 3-4000 mil sen, har gått 8ooo nu och den låter ungefär lika mycket nu som när jag hörde det första gången |
|
|
Lägg upp en ljudfil så man får höra! Låter det lika mycket varm som kall motor? Hur låter det om du varvar upp till 13-1500 varv? Jag har skrivit en del om detta jävla problem med dessa kedjor. Har själv ett ordentligt släpande ljud som maracas i rytmisk takt. Här har du min: . BMW skiter fullständigt i det. Även att man åker runt med en tickande bomb,men vissa bilar har dom åtgärdat gratis. O dom har inte någon annan förklaring än att dom har gått på chassienr när dom åtgärdat felet. Sitter samma komponenter till kedjorna i alla N47 motorer och likadana kedjor. |
|
|
Den länken som Gaspo har lagt upp är identiskt med ljudet som min hade. Min bil hade gått ca 4000mil då det upptäcktes och åtgärdades kostnadsfritt. Årsm.-13 |
|
|
Ja då e det konstaterat att problemet även finns efter 2011 års modeller. Dock verkar det vara långt ifrån lika vanligt. Vissa herrar påstår ju på forumet att problemet inte ens varit speciellt överhuvetaget. Och att det är större chans o köra på en älg än att kedjan rasar. Men dessa herrar är inte riktigt pålästa o har gått igenom alla hundratals trådar det finns världen över. Undra hur mörkertalet är på dessa problem. Det e ju inte direkt alla BMW ägare som är med på internet forum :-). Här har vi en riktigt kass kedja:Länk. En till ,med följande ras: Jag ger inte mycket för BMW angående detta med kamkedjorna på dessa skit motorer N47. Dom ska enligt mig givetvis ta alla bilar som har problemet inte bara vissa. Det e ju inte bara detta med kedjor har ju varit skit med kardan på X5:or som dom skiter i trots känt konstruktionsfel. Sedan rost har dom blivit sjuka med. Nä kommer ihåg BMW för 10-20år sedan. Då va det inga stora problem. Vi löser detta fick man tillsvars. |
|
|
min låter lika som den som gaspo lagt upp men inte lika mycket, hörs ingenting när den är kall hörs mest när den är halvvarm och hörs lite svagt när den är genomvarm. Provade att varva den men det är svårt att höra när man står med en fot i bilen, tyckte nog att det lät lika som på tomgång. Lite lustigt men efter servicen vid 6000 mil var den tyst ett tag men sen återkom ljudet (det hördes tydligt innan servicen) |
|
| Yes sammanhör låter mest när den e halvvarm! | |
|
Inte ovanligt att kedje/lager missljud tonas ner med färsk motorolja, dock kommer det tillbaka ganska snabbt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.