|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Tyvärr har gardinen på mitt panoramatak lossnat på sidan vid passagerasätet. Gick in till BMW och frågade om de hade något lim eller liknande men jag har för mig att han sa att det inte är lim som håller fast det. Det är en fjäderliknande grej. Vet någon något om detta är sant och att det inte är lim som håller fast det? Kostade cirka 10.000 riksdaler bara för en ny gardin. Självklart vill jag inte betala det. Någon kunnig som vet hur jag kan gå tillväga med detta. Någon som haft liknande problem? Uppskattar allt som kan leda till att jag löser detta problem så billigt och så bra som möjligt. | |
| Sök här, vill minnas jag läste om någon för några år sedan som hade samma fel och limade. | |
| Fanns inget som hjälpte där faktiskt. | |
|
Kolla amerikanska forum, detta är ett vanligt problem. Verkar inte finnas någon enkel och billig lösning. Här är en tråd: Länk /M Mina bilar: Länk |
|
|
Har jag rätt att använda mig av goodwill om jag lämnar in den till BMW eller någon annan auktoriserad BMW verkstad? Någon som vet det. Såvitt jag vet gäller goodwill när själva garantin har löpt ut. |
|
| Glömde nämna att bilen är importerad i Tyskland av mig! | |
|
Har tyget lossnat från pinnen på passagerarsidan ? Går säkerligen att limma isåfall. Men med rätt lim och rätt metod. På min GT började det lossna från pinnen på bägge sidor men behövde aldrig utveckla en metod för att laga. Har läst att betalar man bara 10k så försöker bmw fixa ny gardin. Dom sliter ner innertaket och det ser förjävligt ut när dom är klara. Går ej att göra snyggt. Säkrast är byte av hela modulen. Ca 40k kr. Innertaket blir förstört då också. Mitt tips låt någon händig limma eller gör inget alls. |
|
|
Abu, det finns ju ingen "rätt" till goodwill, det är därför det heter just "goodwill". Däremot verkar just den här konstruktionen vara riktigt dålig, med nära på garanterad fail efter några år. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Länk Ännu en tråd. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Är lite osäker på om man behöver limma fast tyget eller om det är en spiral långt bak i panoraman som håller fast tyget, så att när man öppnar så rullas det ut, och vice versa. Här nedan har ni två bilder på hur det ser ut. Som sagt, allt hjälp som gör att jag kan åtgärda detta problem uppskattas rejält! Länk Länk |
|
| Ok..det är inte pinnen fram utan rullen bak. Kan du köra ut den och in o hålla tyget spänt på vägen in eller rör sig inte rullen på kommando? Annars får du skära bort gardinen och låta det vara så...den är ju ändå kass. Tycker den gardinen är onödig. | |
| Allt funkar bra förutom att rullen är lös på sidan som du ser. Frågan är om man kan limma det på sidan där den är lös. | |
| Är rullen lös på axeln eller har tyget lossnat från rullen ? | |
| Hur menar du? Det enda jag kan se är att gardinen är lös på en sida vilket gör att den viker sig när den är helt stängd. Den hänger med andra ord på en sida bara. Vill du ha föer bilder kanske? | |
| Foto från ovansidan. Där ser man rullen bäst. | |
|
Hej! Lyfter tråden lite; min takgardin (f07 -10a) har en tendens när bilen står still att ”röra/stänga sig” lite framåt. Ex när bilen stått still en vecka har gardinen stängt sig ca 30%. - Någon har eller upplevt liknande? - Kan detta fenomen evt stjäla ström (inaktivt) ? Helt nytt org agm batteri sen en vecka tillbaka men ovan scenario existeradeföre bytet.. (Min gardin börjar smått släppa också..trist) Mekaniskt funkar allt finfint. |
|
|
Rätt pyssligt att byta ut. Börjar riva ned 4:15 in i denna: |
|
|
Bra vid, men 7h.. njee tack. Min gardin viker iaf Inte sig än så ej aktuellt. Frågan är om det inte är drivmotorn fram som knasar (?) |
|
|
Jisses! Min hängde liiite för ett tag sedan men jag kan köra gardinen fram och bak. Men jag undviker det helst nu när jag sett detta. Att ha den helt öppen är ok, men det blir en del varmare på sommaren med stark sol. Verkar som det bara är på F07? Matthias |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.