AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
813

Hur registrera telefon i E39?

Har nu fått ett helgjutet kort av Vodafon och då fungerar kortläsaren fram så att jag kan slå in pinkod. Men sedan stänger telefonen av sig själv.

Det blinkar en röd lampa ovanför TVskärmen och enligt instruktionsboken betyder det att telefonen inte är registrerad men det står inte vidare hur man ska göra för att registrera den. Vad innebär detta?

I och med att telefonen stänger av sig själv (när den söker nät) efter att jag slagit in pinkoden så kan jag inte slå in någon annan kod eller liknade för att komma runt detta problem.

Någon som har erfaenhet av detta så är jag tacksam för svar.

Mvh Noname
Den loggar in själv på nätet (blinkar rött tills den är klar), däefter grön indikator. Gult lyser när man kör på nät som har avtal med din provider (Vodafone), dvs utomlands.
Verkar som den slår av just när den loggar in (sänder), skulle kunna vara nåt vajs med strömförsörjningen, oxiderade kontakter eller nåt liknande. Den drar lite mera ström just när den sänder, prova först med att känna på kontakterna runt själva radiodelen bak i skuffen.
Kan också vara ett internt fel i själva telefonen. Om du kan känner nån som har en likadan, prova och byt den svarta lådan bak i skuffen och se vad som händer.

FP
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Vad står det i displayen i mobilen då registreringen misslyckas? Mobilen försöker registrera sig i ett nät, i ditt fal Vodafone´s nät. Om det misslyckas så beror det på troligen på att abonnemanget/sim-kortet inte är aktivt eller på att mobilen inte får kontakt. Det senare kan bero på för låg signalstyrka, kanske pga taskig eller ingen antenn.

Mvh, Steaman

Hej igen,
tack för svaren. Det Folke säger ligger nog närmast till hands för efter att den har sökt nät i ca 5 sek så lägger den av helt och det står ingenting i displayen. Känner tyvärr ingen som har en sådan telefon så att jag kan byta.
Tror ni att man kan känna av det på BMW med deras diagnostest (vet inte riktigt vad det kallas men dom kopplar upp en dator mot bilen och ser vad som är fel) eller blir det ett krångligt (och dyrbart) ingrepp.

Noname
By the way, kort är ett tvillingkort och ska vara aktiverat.

Noname
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag tror att dett diagnostest(DISdator som den kallas) ser vad felet är. Fråga på närmaste BMWverkstad om de tror att det är rimligt. Prova även ett telia eller tele2kort för att se om det ger samma reaktion.
Asken
Tusen tack för snabb service!

Noname
DIS:en kan nog endast konstatera om telefonen funkar eller inte, knappast något mera detaljerat.
Det faktum att den stänger av sig tyder på något internt fel, om inte spänningen sjunker just när den sänder pga glapp eller oxiderade kontakter. Även om kortet inte är aktivt, eller till och med utan kort så skall telefonen förbli tillslagen. Oftast kan man ringa nödsamtal (112) t.ex utan kort.

FP
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Folke har rätt! Jag slarvade då jag läste problembeskrivningen, eftersom den stänger av sig så har inte felet med abbonnemanget eller signalstyrkan att göra. DIS:en kan du nog glömma. Då jag hade problem med min radio så kunde man inte ens läsa av någon felkod till den så det är väl lika illa med telefonen.

Mvh, Steaman

Tack än en gång för svaren. Får väl motvillig lämna in den hos BMW.

Noname
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.