AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.066

Vem ska de tyska temporärskyltarna vara skriva på vid import?

Hej, står i begrepp att importera en bil från Tyskland - misstänker att det finns många här med erfarenhet av det.

Har hittat bilen jag vill ha och säljaren känns väldigt ärlig och seriös, svarar gärna på frågor och har ärligt påpekat många skavanker eftersom han vet att jag reser långt. Så det känns rätt bra.

En sak är dock lite tveksam... Sedan ett par år funkar det ju med vanliga gulkantade temporärplåtar när vi svenskar vill köra hem en bil från Tyskland för import. Säljaren har erbjudit sig att fixa dessa plåtar i förväg, vilket ju är bra.

Jag frågade honom om han behöver kopia på mitt pass för att kunna fixa dessa då de väl bör stå på mig. Då hävdar han att de lika gärna kan stå på honom (men att jag får välja). Är det verkligen så, borde inte skyltarna stå på mig? Vad tar jag för risk om de står på honom? Är inte plåtarna kopplade till omregistreringen av ägare?

Någon som vet hur det funkar och kan råda?
Så vitt jag vet och minns så är de kopplade till bilen (chassienr) o gäller bara 1 vecka typ. Det ingår trafikförsäkring endast, vill du ha helförsäkring måste du lösa det från Sverige, i förväg
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Om det är gula skyltar kan de lika gärna stå på den tyska ägaren, det är snarare han som tar en risk att göra på det viset då eventuella fortkörningsböter hamnar på honom.
De gula skyltarna är inte knutna till chassienumret och de är billigare och snabbare att få ut.
De röda skyltarna är däremot knutna till chassienumret och där måste bilen också registreras på den nya ägaren.

BMW CS #5139
Tack J.L för ett mycket bra svar.

Hur vet man att ägarbytet sker i Tyskland? Dvs motsvarande vårt inskickande av regbevis-delen som gör själva ägarbytet?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
För att kunna kvittera ut de gula skyltarna måste ägaren göra ett ägarbyte.

Detta sker på zulassungsstelle - tyska myndigheten för detta.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Gula skyltar kan man skaffa utan ägarbyte. Det går till och med att beställa dessa på nätet. Länk Länk Gula skyltarna är en korttidsskylt med trafikförsäkring för att kunna provköra en tysk avställd bil, förflytta en avställd bil osv (dock krävs numera att bilen har giltig TÜV/besiktning)
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Röda skyltar får du inte tag på utan att vara bilhandlare.
De gula får du inte utan att ha med bilens originalhandlingar eller kopior av dessa, bland annat regbevis del 1 och 2. Något ägarbyte är ingen förutsättning, dumheter. Att de röda skyltarna är bundna till en viss bil är också så felaktigt det kan bli. Tvärtom är syftet med dessa skyltar att handlare och verkstadsägare ska kunna använda skyltarna till flera bilar utan att behöva springa till Zulassungsstelle stup i kvarten.

Ägarbyte görs genom att gå till ovan nämnda myndighet, återigen med regbevis del 2, tidigare kallad Fahrzeugbrief, lite andra dokument och registrera sig som ny ägare.

Tack -Per-

Men behöver man ens göra ett ägarbyte i Tyskland om man ska regga bilen i Sverige? Då ändras väl ägaren ändå?
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Det är inte nödvändigt. Tysken ställer av bilen innan försäljningen och du använder antingen gula skyltar, om det funkar till Sverige, det känner jag inte till, eller svenska plåtar om det är möjligt för att köra hem.
(flyttar frågan hit då min nya fråga ansågs för lik min första)

Ytterligare en fråga inför min förestående bilimport från Tyskland.
Bilen jag avser att köpa förmedlas av en bilhandlare men på kunduppdrag. Jag har läst många trådar här så jag är medveten om att de därmed kringgår en del garantier, men jag har redan valt att ta den risken - det är ingen jättedyr bil, säljaren har varit väldigt ärlig med bilens problem och jag vet en hel del saker jag ska kolla innan jag skriver på kontrakt och för över pengar.

Därmed har jag en fundering kring själva köpekontraktet: enligt säljaren behöver man vid bilförmedling ingen fullmakt för att sälja någon annans bil i Tyskland, handlaren kan skriva på kontraktet trots att han inte står som ägare på Fahrzeugsbriefet. Har kollat runt lite och det verkar kunna stämma, någon som kan intyga det?

Men vad säger Transportstyrelsens ursprungskontroll, blir det problem om det står ett annat namn på kontraktet än ägaren enligt briefet? Borde jag propsa på att det finns en fullmakt?

Återigen tacksam för svar!
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Jag hittar inget tillförlitligt om det måste finnas en fullmakt eller ej. Jag skulle dock kräva att få se en och det borde vara i handlarens intresse att kunna visa upp en. Finns det ingen fullmakt kan man ifrågasätta om det verkligen är en förmedling och därmed om handlaren inte borde vara tvungen att ge reklamationsrätt.
Det känns också konstigt att köpa en bil genom någon utan att se ägarens skriftliga tillåtelse.

Vad man anser i Sverige om detta kan jag inte säga något om.
Uw
23
Uwe
Nissan Qashqai
Hej,
den som har bilbrevet ( Fahrzeugbrief ) är alltid !!!! bilägare,
så handlaren behöver inte ha en fullmakt.

Uwe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.