|
|
|
|---|---|
|
Ska försöka göra en lång historia kort… För några veckor sedan började oljelampan lysa på min BMW X3 2.0i -08. Efter 30 sekunder började även motorlampan och EML-lampan lysa. Jag stannade bilen direkt och stängde av motorn. Jag fyllde på olja men oljan rann rätt igenom motorn och ut på vägen. Jag bärgade bilen till verkstaden. Följande morgon konstaterade verkstaden att kamkedjesträckaren på något sätt hade ”skruvat ur sig” vilket ledde till att oljan sprutade ur motorn – helt otroligt! Verkstaden satte dit sträckaren igen och fyllde på olja och provstartade därefter bilen. Motorn startade men lät inte bra utan gav ifrån sig ett knackande ljud. Vid provkörning började motorlampan lysa och bilen upplevdes orkeslös (limp-mode). Verkstaden rekommenderade ett kamkedjebyte eftersom kamkedjebyte ofta rekommenderas gällande denna motor (N46). Kamremmen byttes... men knackandet och den tända motorlampan var kvar. Efter otaliga besök på verkstaden har man kontrollerat Valvetronic-motorn, kamaxelsensorer, magnetventiler mm. Valvetronic-systemet har även kalibrerats. Nu lyser inte motorlampan längre men motorn knackar fortfarande! Den låter ungefär som en kallstartad dieselmotor. Den knackar mer när motorn är varm och mest vid 2000–2100 varv. Är det någon som har en aning om vad det kan vara för fel på motorn? | |
| Bankar/knackar den mer vid varm gissar jag på att vevlager blivit rejält slitna efter att fått gå utan olja. | |
|
Skulle tippa på att motorn tagit permanent och allvarlig skada av utebliven smörjning. Troligen är det enklast/billigast att byta till en begagnad utbytesmotor från skroten om så är fallet. Man kan ju kika hur det ser ut i oljefiltret - är det mycket metallspånor där, är motorn allvarligt skadad. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@Johan B: Jag hade gärna bytt till en utbytesmotor för att var säker på att bli av med problemet. Jag hittar dock ingen motor till ett rimligt pris. Jag hittade en renoverad motor men den skulle dom ha ca 50 000 kr för och arbetskostnaden för motorbyte låg på ca 15 000. Det blir för mycket pengar att lägga på en bil som är värd ca 80-90 000 kr. Jag vill helst få den befintliga motorn lagad. Vad gäller metallspånor: Vid kamkedjebytet plockade man bort sumpen och där hittades ytterst lite spånor. Däremot satt det rätt så mycket plastspånor i vanosventilernas filter/silar (troligtvis från kamkedjans glidskenor. |
|
|
Då kankse du har sådan tur att det räcker med att göra rent alla silar för att skapa bättre flöde, kanske ljudet försvinner. Men jag gissar på dina vevlager pga det bankande ljudet. |
|
| Byta vevlager och slipa om vevaxeln behöver inte bli tokdyrt, om det nu konstateras. | |
|
Okej, verkar som att vevlagren är det hetaste tipset just nu. Tack för dessa tips. Ska vidarebefordra detta till verkstaden och se vad dom säger om detta. Frågan är om det går att konstatera detta på något sätt eller om man får byta vevlager och slipa axeln och se om det blir bättre? Känns som att det är lite "trial and error" hela tiden. Fortsätt gärna att komma med andra idéer. Alla tips är välkomna! |
|
| Har lager tagit stryk lär det finnas spån eller delar av dem i sumpen och filter. | |
| Ja, det fanns spån (i alla fall i sumpen). Det var dock väldigt lite vad jag förstår. Men jag får kolla detta med mekanikern igen... | |
| Vet inte hur det ser ut på din motor, men på en del maskiner har man möjlighet att okulärbesiktiga vevaxel och lager när man tagit ner sumpen. | |
| Hmm. Mekanikern tog ju ner sumpen när han bytte kamkedjan. Vet inte om han kollade lagren och vevaxeln då. Ska kolla. | |
|
Hur ser det ut/såg ut i oljefiltret? Man kan ganska lätt skära/klippa upp det och veckla ut för att granska hur det ser ut. Har lager tagit stryk, finns det metallflisor som fångats upp där. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag kanske ska tillägga att motorn inte knackar alls efter att bilen stått still och blivit kall. Det är först efter ca en minuts körning som knackningarna "smyger sig på". Sedan blir det värre ju längre man kör. Hoppas denna ledtråd kan få en klocka att ringa till hos någon. |
|
|
Återigen: Hur såg det ut i oljefiltret? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Låter som lagerbajs. rekommenderar dig verkligen att låta bli att ha igång motorn tills du vet. | |
| För att se lagrens kondition måste överfallen skruvas bort. Lagren kan vara körda även om du inte har metallspån i filtret. Men har du det så är det ytterligare en indikation på att så är fallet. Det låter tyvärr som att risken är stor för det. | |
|
God morgon Johan B, Mats och alla andra. Fick inte tag i mekanikerna under gårdagen så jag har fortfarande inget svar på hur det såg ut i oljefiltret mm. MEN jag hittade en film igår på YouTube där man filmat en bil som har EXAKT samma ljud som min. Jag är nu också övertygad om att det är "lagerbajs" som Lus så fint uttrycker det :-). Gött språg, som vi säger på Smögen. Här är Youtube-klippet: Identiskt med ljudet från min motor. |
|
|
En liten uppdatering efter att ha snackat med mekanikern: Oljefiltret: Där fanns snudd på inga spån. Inget anmärkningsvärt mot ett vanligt oljefilterbyte tyckte han. Mekanikern kollade även vevaxeln så gott det gick vid nedtagning av sumpen i samband med kamkedjebytet. Han tyckte det såg bra ut men kan inte utesluta vevlagerfel eftersom det är grejer i vägen som gör att man inte riktigt kan se och klämma ordentligt. Igår lät jag även en gammal "bilguru" (80 år och jobbat med bilar hela livet) lyssna på bilen. Han sa efter två sekunder - det är kamkedjan som slår mot nåt, den är slak. Varpå jag sa - den är ju bytt? Varpå han sa - då får dom göra om och göra rätt. Hmmm, svårt att veta vem man ska lyssna på. Hur som helst så har jag fått en ny tid på verkstaden den 24:e april. Hoppas det löser sig denna gången! Återkommer... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.