|
|
|
|---|---|
|
Så var det min tur att åka på detta lagom till den gått 12k mil :) Har alla symptom (engine fault limp mode, dsc, dbc, flat-tyre, start assistant failure) som säger att det är TA-problemet, ska bara få felkoden avläst som lär verifiera just detta. Har någon här eller vet någon som provat att få detta på good-will hos BMW? Eftersom alla m3/m5 e90/e60 någon gång åker på det här borde någon provat tycker man. | |
| Ett solklart fabrikationsfel så vitt jag förstår. Man har av förmodat viktskäl använt sämre (men lättare) material till trottlarnas öppningsmekanism. BMW borde ta sitt ansvar. | |
|
Jag bytte dreven i mina TA i förebyggande syfte och kan nämna att de inte såg bra ut redan vid 7K mil. Bank2 var värst med väldigt lite kvar av kuggarna på ett ställe. Jag använde mig av rep kittet med mässing/delrin för att de levereras med ny axel till TH armen samt just att det sitter ett drev i mässing just där slitaget är som värst. Det är ingen svår operation om man är lite händig men noggrannhet och tålamod krävs speciellt då man monterar tillbaka armen på TA-axeln då det gäller att få rätt spel där. Aluminium sväller ju vid värme och är spelet för litet där nöts de nya dreven ner fort och frestar onödigt på styrkorten i TA. Byter man innan problemet uppstår klarar man oftast styrkortet men om det redan har gått så långt till felkod så kan även kortet fått stryk. Har hjälpt till med detta på två bilar nu och de rullar vidare utan problem. Drevkittet finns på i6 Automotive uk och ligger på 1600sek paret. Man byter alltid i par för att slippa göra om det igen. Att pröva Goodwill kan vara ett alternativ men ror man det i hamn så får man ju de där TA från Siemens med plast mot plast drev och det håller inte länge.. /Scnitzermann |
|
|
BMW ville ha 35k för att byta båda! Det lutar åt att göra jobbet på motorteknik i Huddinge och köpa uppgraderade TA av rebuild.co.org. Ska även anmäla det hos bmw för goodwill, inte för att jag tror det går igenom men om tillräckligt många gör det kanske det hjälper någon i framtiden :) |
|
|
35k för bytet är ju skam! Ja, här syns det att jag, och en ägare till, har "sparat" en massa sköna slantar till underhåll och lite extra prylar till bilarna. Gör jobbet själv istället. Som jag nämnt tidigare är det inte svårt om man skruvat lite tidigare. Och tänk dig de pengarna kan ju användas till något roligare till bilen. Hmm, ska nog själv titta på lite kolfiber prylar till M3an! /Scnitzermann |
|
|
Nej det ser inte så komplicerat ut men utan tid, plats och verktyg är det mindre kul ;) Kommer ju såklart inte låta bmw göra jobbet, det är ju hutlöst, så det blir hos Motorteknik och jag köper renoverade enheter från rebuild.org.uk som redan är på väg! Trevligt, har inhandlat kolfiber-njurar och tänker mig splitters och diffusor till nästa säsong kanske :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.