AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.597

BMW 750 E38 startar inte på grund av ringantenn?

J.
138
J.Cash
2800 -71
528i -85
M635CSi -86
M5 -91
750iA -99
Jag har inte fått igång min 750 E38 -99 ett bra tag. Startmotorn går, men inget händer mer än så. Jag anade att det berodde på startspärren gått i, och mycket riktigt fick jag upp felkoden "27 EWS Tampering Protection". Jag har testat samtliga nycklar för att se om det var nyckelns transponder som inte matchade mot EWS, men ingen av mina två reservnycklar funkar.

Jag har läst på om EWS och ser två möjliga felkällor:

- EWS modulen behöver kodas om mot nycklarna
- Ringantennen är dålig och behöver bytas

Vad föreslår panelen, ska jag börja med att ta bort och koda om nycklar + EWS eller byta ut ringantennen? Till saken hör att jag har upplevt att bilen tidigare inte startat på första försöket, men hoppat igång när jag försökt igen. Tecken på att ringantennen är dålig?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, det som har hänt är att startspärren slagit till. Du behöver synca ews med dme igen. Du behöver troligtvis inte byta ut någonting. Lämna på BMW så gör de detta eller gör det med lämpligt diagnosverktyg, antingen Inpa eller BMW scanner.
Jättelätt att göra, tar minuter.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

J.
138
J.Cash
2800 -71
528i -85
M635CSi -86
M5 -91
750iA -99
Aha, går det att göra med min iCarsoft i910 också? Det ska jag absolut testa. Har beställt ringantenn också och tänkte byta den för säkerhets skull då jag haft lite mystiska startproblem innan startspärren gick i.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Högst sannolikt finns den möjlighetetn inte på iCarsoft i910 tyvärr.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.