AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.480

Vilken stereo har jag i min 525 E61 -04

Hej,

Jag har en BMW 525 E61 -04 i min ägo efter att ha kört Volvo tjänstebil i ~20 år. Himla kul att äga en BMW även om den har några år på nacken. Skall väl bli en ny tjänstebil när jag fått snurr på den egna konsultfirman och kanske blir det en BMW.

Försöker dock klura ut vad jag har för stereo. Ljudet suger verkligen och skall nog uppgradera på något sätt men behöver veta vad jag har - helst utan att plocka ner allt.

Jag har ett svensk beställningspapper där det står "Radio BMW Business med CD" som standardutrustning. Jag _tror_ detta är "standard" men vad är det?
Har även tysk "orderbeskrivning" men kan inte utläsa mer än 694 (förberedd för CD-växlare) och 698 (area-code 2 fuer dvd) vad det nu är.

Huvudenhet
- Ingen AUX vad jag ser
- Stöder den MP3? (har just nu ingen CD skiva att testa med)
- Effekt (antar att det inte sitter något slutsteg någonstans?)

Högtalare Fram
- Har några mindre i dörrarna; är det 4" eller 5 1/4"? Låter men inget vidare.
- Har diskant-galler men kan inte direkt höra att det låter något. Finns det något i dom?

Högtalare Bak
- Sitter 2 st i taket och tveksamt ljud och kanske montering lite ostabil.

Subwoofer
- Sitter "galler" under stolarna. Under förarstolen spelar det inget eller väldigt lite. känns lite tryck under passagerarstolen. Både borde väl spela och kanske den ena är kass?!

Vad finns det för prisvärda uppgraderingspaket?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Du har standardljudet i din bil med förberedelse för cd-växlare. Det sista gör det troligen lättare att installera AUX. Standardljudet är inget man vill ha.

Det har funnits uppgraderingspaket till HiFi paketet som är nästa nivå. BMW har haft ett modellanpassat paket för eftermontering som heter Alpine HiFi som jag monterat i min E90. Består av förstärkare, nya dörrhögtalare och diskanter. Komplett med kablage och monteringsanvisning. Det förbättrade ljudet avsevärt även om det inte når till superhöjder. Jag köpte det på salesafter.eu, men de verkar inte ha det till E60 och jag fann inget på eBay heller.

Kanske fortfarande finns att beställa hos närmaste BMW ÅF, men då kostade det 6000 kr istället för 350€ som jag betalade.

**BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
2.335
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Tack @Mats och @Sverige för era synpunkter och länkar.

OK, då är det så dåligt som det låter :(

Om man börjar från källan - head unit - den har ingen AUX eller MP3 stöd utan kräver ett tillägg. Sen har den bara högnivåutgång och skulle då kräva ett slutsteg som har denna möjlighet.

Är det värt att bygga vidare på denna head unit eller skall man uppgradera med någon som har lågnivå och ev AUX + MP3 ?
Funkar det bra med högnivåsteg - dvs har signalen bra kvalitet så det inte blir lite skit in och mycket skit ut...?

Jag siktar inte på ett system av värsta sorten men en hyfsat system så man kan njuta av musik och slippa hålla sig till P1 och nyheter.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.