AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.175

Byta bromsbelägg bak E90? Lossar ni glidpinnar eller okfästet?

Transocean
La om till sommarhjul idag. Tänkte byta belägg bak samtidigt, lossa den översta glidpinnen med 7 mm insex men den nedersta var svår, mina verktyg fick helt enkelt inte plats. Avbröt och bytte bara hjul. Kolla sen på Youtube och hitta en video där snubben tog av hela okfästet ( 2 x17mm) och bytte rubbet inkl. skivan på 3 min. Vilken metod föredrar ni?
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Jag plockar alltid av oket, okhållaren låter jag sitta kvar, om inte skivan ska bytas då förstås.
Bak är den nedre glidpinnen svår att komma åt. Jag använde mig av förlängare och satte på en böjbar led i änden för att komma åt.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jag kommer inte åt övre eller undre med hylsnyckel o 7mm insex hylsa, iofs 1/2 tum ska tillägas. Otroligt lite plats o komma åt glidbultarna/pinnar bak. Köpte istället denna:Länk. Kanon! Slipper du oroa dig för universalknut. Har fobi för dessa :-)
Transocean

1:09 han tar av okfästet

4:28 byte av belägg

Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Tar av oket först och därefter skruvar jag av hållaren vid alla bromsjobb. Kommer ju inte åt att göra rent tillräckligt bra annars.

// Jonas
Transocean
Jo men hållaren tar man av med handkraft som den länkade videon visar från 4:29
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Nu definerar vi delarna olika ;) Med hållaren avser jag den del som okets glidpinnar är skruvat i (okfästet för dig) och inte den fjädern han pillar bort vid 4:29.

Byter man belägg och skiva på 3 min så slarvar man. Blir inte bra i längden.

// Jonas
Transocean
Nej, menar inte fjädern, han separerar oket från okfästet med handkraft....glidpinnarna sitter fast...man behöver inte lossa dom :-)
Skall man bara byta belägg så lossar man glidbultarna så klart. Skall man även byta skivor så får man ta bort okhållaren med. Videon är OK men han fuskar med att rengöra navet, dessutom bör man montera nya bromsbackar. Jag brukar fetta in glidbultarna med bromscylinderfett.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Beläggens glidytor ska fettas in med kopparfett,. annars sitter de snart fast.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hasso: Ajabaja...Inte fetta in beläggens sida mot skivan :D
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
ATE Plastilube funkar fin fint o smörja med! Så även keramiskt fett.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Oavsett metod: Lossa oket först eller sist är ju slutresultatet det samma. Ok och okfäste/hållare separerade från varandra.

Är oken samt fäste/hållare i aluminium är det dumt att använda kopparpasta. ATE plastilube är bra fett för detta ändamål oavsett material i oken och som @Dawwe nämner är bromscylinderfett bra till glidbultarna.

// Jonas
lu
53
lucifer579
325i E90 -09
En fråga, vad är det för kabel han byter lite längre in i videon?
Slitagevarnare? (google hjälpte mig lite)
Måste denna bytas för att återställa servicedatorn?

Jag tänkte nämligen ge mig på att byta belägg och skivor på min bil framåt sommaren och har inte lust att be en verkstad göra det bara för att återställa serviceinformationen.

Hur gör ni andra förresten som vill ha en fullstämplad bok men ändå meka själva? Fixar ni bromsar, byter olja och diverse mellan varven för att lämna in på service enligt tidsintervall? Eller kör ni bilen till service ca 1 gång per år? (Beror ju så klart på hur mycket man kör också). Men jag är van att byta olja en gång per år på min gamla bil ~1400mil - vilket jag gjort själv.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Har inte slitvarnaren löst ut så funkar det fint o använda den gamla. Har inte haft problem med det iaf.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Bromsar byter jag själv men får hjälp med att "nolla" milen. Är i valet och kvalet om jag ska fortsätta med service på verkstad eller fortsätta själv och dokumentera allt på ett bra sätt. Bilder, kvitton etc. Bilen har ju ändå rullat 13300 mil nu.
Beror ju förstås på hur länge jag tänkt behålla bilen. Nästa service enl intervall kommer vid ~15000 mil (dock alltid olja+filter varje 1000 mil) så den kan jag ju lämna till verkstad om jag ska sälja efteråt. Annars är ju serviceschemat samt utförandet i sig ingen raketforskning.

// Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.